Hej
Vill kolla med er om två olika konstruktioner av källargolv som ska isoleras och få golvvärme.
Huset har källarplan, bottenvåning samt inredd vind och är byggt 1930 och står på lera.
Källargolvet består av betong 10 cm, grus/sten 5-10 cm sen kommer ren lera.
Sockeln är 25 cm tjock.
Källaren ska nu inredas så det blir bättre boklimat.
Fick tips om följande konstruktion för golven.
Vi kommer bila bort och gräva ut till sockelns underkant.


Konstruktion i badrumsdelen:
Avjämningslager
Markduk
Isodrän 20 cm
Armeringsnät
Golvvärme
Cement 8 cm
Klinkergolv


Konstruktion övriga källaren
Avjämningslager
Markduk
Isodrän 10+6,5 cm
Spårskiva EPS 5cm för vattenburen golvvärme 16mm med värmefördelnignsplåt.
Träfiberskiva 4mm
Parkett


Konstruktionen för badrumsdelen har jag sett diskuteras i flera trådar, men inte konstruktionen i övriga källaren.
Ska man gräva ut helt intill sockeln eller ska man börja 20-30 cm ifrån och bara ha 10 cm isodrän längst sockeln för att sedan gräva djupare?


Tar gärna emot för/nackdelar av ovan.
 
Konstruktionen i badrumsdelen ser utmärkt bra ut. Den andra är jag tveksam till. Om huset är byggt 1930 finns det ingen isolering under socklarna. Dvs du kommer ha fukt som tränger upp i socklarna, det kommer du aldrig ifrån. Därifrån kan den ta sig till din övergolvkonstruktion.

Jag har själv byggt om ett sådant suterängplan till modern boendestandard. Men jag valde bort allt organiskt material som träfiberskiva och parkett, och istället klinker i vissa rum och syntetisk heltäckningsmatta i andra rum (med vävd baksida så att den andas). Har inga organiska material alls vid golvet - t.ex. är golvlisterna av plast, och jag har lagt åldersbeständig plast under/runt de detaljer som trots allt måste vara i trä (t.ex. dörrkarmar). På så sätt kan det komma in hur mycket fukt det vill - det finns inget som kan ta skada, och med god ventilation följer fukten med ut och påverkar inte inneklimatet negativt.

Viktigt för att få den effekten - alltså en öppen konstruktion som andas - är att man inte lägger ångspärr någonstans i konstruktionen. Det finns hantverkare som slentrianmässigt lägger dit det. Men då får man högre fuktpåslag på socklar/väggar (någonstans måste ju fukten ta vägen). Bättre att ventilera ut fukten genom hela golvytan.

Heltäckningsmatta med golvvärme är omdiskuterat, men hos mig fungerar det bra. Det är möjligen i ett rum, som både är sämre isolerat än de andra, och har längre lugg i mattan, som det är på gränsen att temperaturen kan hållas. Eftersom jag var medveten om risken drog jag i det rummet för säkerhets skull fram rör till klassisk radiator, så om det nästa vinter upplevs som för kallt i det rummet får det bli en radiator som komplement just där.

Har ingen uppfattning om grävning intill sockeln eller ej - hos mig står socklarna stabilt på berg, så där var det liksom ingen fråga.
 
Redigerat:
Stort tack StockholmM för ditt svar!
 
Skall det inte vara någon betong i övriga källaren? Bara EPS? Den konstruktionen har jag inte sett förut..
 
Om du nu vill ha trägolv över större delen av källaren, har du funderat på att istället låta plattan ligga kvar och lägga på undertrycksventilerat Nivellgolv (eller motsvarande)?
 
Kör samma konstruktion i hela utrymmet, dvs betong. Lägg trägolv flytande på det om du måste ha trä i källaren.....
 
Hej och tack för svar. Jag fick tipset av den "flytande" konstruktionen utan att gjuta från Isodrän, men jag tyckte den lät lite underligt att inte gjuta över.
Det får bli betongplatta i hela källaren. Får se om det blir trägolv, det skulle vara trevlig att ha.
Jag har tittat på Nivellgolv men det låter som en väldigt dyr historia. Jag vill ändå isolera underifrån.

En annan fråga som dykt upp. Huset är byggt 1930 och tillbyggt med källare och bottenvåning 1950. När jag bilade upp golvet i denna del så fanns ingen grundsula som i ursprungshuset. Här är det istället cirka 2 cm betong, 15 cm makadam/grus. Väggarna står på ett lager, cirka 20-25 cm, av större stenar som ligger direkt an mot lera.
Är detta en vanlig konstruktion? Har aldrig sett detta tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.