Hejsan, vi ska bygga ut våran befintliga altan runt en pool.
Poolen vi köpt är 4500mm i diameter.
Nya altanen fästes i den gamla som ligger på mark.
Sedan slutar marken under den nya upp till en halvmeter.

Det blir totalt 13 plintar som vi gjuter i mark.
Bärlinorna har vi tänkt ha i dimensionen 45*195 mm.  

Reglarna ska vara 45*145 med 60cc. Reglarna kommer att gå ut från gamla altanen ovanpå bärlinorna med riktning utåt.

Slutligen trall på 28*120

Tacksam för all hjälp jag kan få med dimensioner på virket samt konstruktionen.
M vh Anders
 
  • Untitled2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blir det med reglarna, kommer antagligen ändra dimensionen på dom till 45*95
Tror att det räcker bra...


 
  • Untitled_med_reglar.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du använt för rit-program? Skulle också vilja rita upp så man får mer överblick över min altan.
Har tyvärr inga svar på dina frågor...
 
Hej,

som det ser ut så kommer du att ha tre meter mellan bärlinorna/balkarna. Jag skulle fråga en bygghandel/brädgård om vad man behöver ha för dimensioner på balkarna om man har tre meters spännvidd. Jag är osäker om 195 räcker. Det finns risk för att du får en viss svikt i golvet.

Annars ser det fint ut. Ett tips från mig som har en stor träaltan är att du ser till så att dina reglar alltid hamnar vinkelrätt mot ytskiktet. Han som gjorde min altan, innan jag ägde den, gjorde inte det vilket resulterar i ett visst jobb att få upp barr och löv ur springan.

/.
 
Hej!

Jag är också i planeringsstadiet till min altan. Jag har pratat med en kille där jag köper mitt byggmaterial, han sa att jag skulle ha 45x195 på mina reglar. Spännvidden mellan mina bärlinor är 3 meter.. Jag tyckte det verkade onödigt grovt. Han kanske bara vill sälja mera dyra reglar?? Jag tror jag kör på hans linje ändå. Som han sa: -"du vill väl att kaffekoppen ska stå still när nån går förbi?" :)

/Stefan
 
Det får bli 45*195. Virket kommer idag.
Grävare kommer på fredag, vi har tänkt gräva ner polen ca en halvmeter sedan lägga byggfrigolit under den.

Tackar för all hjälp......
 
Vi har nu grävt allt. Det enda vi stötte på var lera och åter lera.
Så vi grävde ca 15 cm till som jag har tänkt fylla med singel som dränering.

Först tänkte jag lägga fiberduk som materialavskilljare sedan singel, ca 15 cm. Fiberduk igen. Sen stenmjöl 3-5 cm för att få allt jämt.
Och frigolit på det för att få en skön botten samt att isolera poolen.
Sedan åldersbeständig plast som jag viker ner över kanterna på friggen.
Och så paddar jag mellan lageren.

Jag har även tänkt fästa takplåtar eller byggplast med fall utåt från polen mellan reglarna under trädäcket för att leda bort regnvatten.

Eftersom poolen är självbärande och står fritt i hålet vill jag verkligen förhindra att vatten ska kunna stå runt poolvägen och förorsaka rostangrepp.

Vad tror ni om det? Det är ju viktigt att underlaget tål högt tryck, tror poolen rymmer ca 16 kubik vatten.


Tacksam för svar......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.