Både Epoq(Elgiganten) och IKEA kliade sig på huvudet när de såg min planlösning för köket i min lägenhet.
Screen Shot 2014-05-04 at 20.36.36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det rödmarkerade området på planlösningen visar ett "insteg" i väggen. Bakom väggen ska det tydligen finnas gas- och vattenedningar som går genom hela fastigheten. Förslagen jag hittills fått

1. Bygga en vägg som gör väggen lika långt som planerat kök.
2. Designa en måttbeställt bänkskiva som går "runt hörnet".
3. Låta det vara tomt och använda som förvaring.
4. Bygg ut köket till väggens slut (dvs till bokstaven D i planlösningen ovan). Detta är det sämsta förslaget då köket blir väldigt kort på en sida och ineffektivt i slutändan.

Jag har samlat bilder på hur mina grannar har löst det (Källa är hemnet):

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det någon därute som kan bidra med vägledning om vilket förslag som är "smartast"?:confused:
 
M
Jag tycker spontant att alternativet nere till vänster är tilltalande både utseendemässigt och praktiskt.
 
Jag funderar på om man kan göra något särdeles smart av detta, och lösa något köksproblem. Jag har t.ex. problem med förvaringen av alla köksmaskiner. Kanske man kan ha en djupare bänkskiva och hylla ovanför där man förvarar köksmaskin, brödrost, kaffebryggare, kaffekvarn, crockpot etc samtidigt som man har arbetsyta framför?

Under bänknivå så kanske du kan specialbygga en hylla på hjul som går att dra ut. Där kan du förvara sällan använda prylar. Alt sätta in ett smalare underskåp som öppnas mot fönstret. Kan vara bra för att förvara duknings-attiraljer (dukar, ljusstakar osv.)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Ett till exempel på hur man gjort.

stamgatan-1-1-tr-ostberga_236198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang. hylla med hjul fick jag ett snarlikt tips från IKEA om att ha ett smalt skåp med utdragbara hyllor.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Kan detta vara ett alternativ för dig?

koek.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
fahlis skrev:
Kan detta vara ett alternativ för dig?

[bild]
Vad sjukt. Det är precis så det ser ut just nu faktist:D

Men man vill ju ha häll + plus den arbetsyta som finns till höger om kylen. Att lägga kylen där är en enkel lösning, men jag vette fasiken om det är den smartaste i längden.

Hur svårt är det att dra vattenledning till andra sidan köket? Eller rättare sagt, hur kostsamt? (Dikshon och diskmaskin står mot vägg C idag).
 
Ett 30 brett/60 djupt/140 högt skafferi/förvaringsskåp med utdragsbackar/-hyllor,
ett 60 djupt överskåp ovanför som linjerar i framkant med övriga överskåps luckor,
med täcksida på överskåpet som matchar skåpluckan på skafferiet/förvaringsskåpet nedtill
och stänkskydd som går hela vägen utmed bänken och förbi skafferiet/förvaringsskåpet.
En idé?
 
Har fått lite hjälp av Kivik med att hitta en passande planlösning. Vad tror ni?

PL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PL2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PL3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska även träffa andra köksförsäljare imorgon. Får se vart man hamnar.
 
  • PL.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Om du vill ha mer skåputrymme kanske nåt sånt här kunde vara ett alternativ till kviks lösning. Då kanske man tom kan sätta ett till överskåp på sidan av högskåpet med utdragbar inredning.
nb08.JPG
 
Det kanske man skulle kunna lägga till. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.