Hej, jag har en hög med tegel från 1600 -talet från att en vägg åkte ned. Jag funderar på att försöka få det sågat och använda det som golvplattor. Det är ojämt och ganska mycket porer när jag försöker såga lite i det. Kan det vara en vettig idé? Finns det någon Stenfirma i Stockholms närhet som skulle åta sig att göra jobbet? Jag tänkte såga upp till att täcka totalt 15-20 kvm. Undrar lite hur tunt man i så fall skulle kunna såga. Någon som gjort något liknande med riktig gammalt tegel?

Torbjörn
 
Superbra idé att återanvända teglet som golv, det kommer bli grymt snyggt!
Själv la jag 1800-talstegel för något år sedan, det är lite knixigt eftersom de är väldigt ojämna och olika stora (kanske gäller dina 1600-talare ännu mer), men med tålamod kommer man långt...
Har du bra underlag tror jag inte det är några problem även om du sågar dem i två delar. Däremot är det någ ndvändigt med tak (om det nu är ute du tänkt lägga golvet) eftersom ett så poröst material riskerar att frostsprängas.
Teglet är hur lätt som helst å såga i så det är inga problem för typ en markfirma att fixa. Om de nu kan tänka sig att ta jobbet...
Lycka till!
 
Det skall nog gå att använda som golvtegel. Man brukar kapa dem 20-25mm tjocka, i ditt fall är det nog bättre att välja 25mm med tanke på tegelkvalitén. Tror det blir ganska dyrt att lämna in det, det är desto billigare att hyra en vanlig stensåg och göra jobbet själv om du inte har något emot lite skitjobb. En maskin som denna bör fungera:
http://verktygsboden.se/sten-kakelsagar/stensag-proffs
Finns även i kap- och gersågsliknande modell om stenarna inte är så djupa. Kostar 300-400 per dag att hyra. Hyrpoolen i Nacka har t.ex (sidan 9):
http://www.hyrpoolen.se/document/Maskinprislista_Nacka.pdf
 
Tack för svar och input. Jag ska börja med att försöka få en sten provsågad. Golvet är inomhus så frost är inget problem. Däremot måste det väl oljas eller lackas så det inte suger fukt eller färgar av sig.
 
M
Tänk på att om du ska foga golvet kan du inte göra som med vanligt klinker, då missfärgas stenarna permanent. Peta i halvstabbigt bruk med fogslev längs med varje fog är det som gäller.
 
Var försiktig med olja/lack. Jag har sett skräckexempel, och det går inte att få bort.
 
Dom kommer va väldigt sköra, när du lägger måste du va försiktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.