Har 2 st Makita maskiner på batteri.
1st DF330D 10.8v med 2 st batterier och 1st BDF452 18v med 3 st batterier.
Har det senaste skruvat upp 2"2 och 2"3 där 10.8v maskiner förborrat med 4mm träborr och 18v maskinen skruvat lite diverseskruv men den grövsta hamnat på 6mmX140mm träskruv (c:a 20 skruv av denna grova dimension har skruvats.

Nu har ett batteri 10.8v gått sönder. Det snurrar lite i maskinen när jag provar där, men i laddaren blinkar den hej vilt och indikerar trasigt batteri. Just detta batteriet har varit lite svajigt i någon månad så det kom inte som en suprise direkt.
Samma fenomen händer nu med 2st av mina 18v batterier?!?! Snurrar sakta i maskin med den lilla ström som finns kvar, men laddaren vägrar ladda!

Är detta handhavande fel?! Klarar inte maskinerna att jobba med reglar 2"2 och 2"3? Nu har under loppet av en vecka 3st batterier dött, vilket känns för djävligt! Är det värt att köpa nya batterier? Jag börjar snegla lite på blå-bosch istället då tilliten till makita sjunkit ganska drastiskt ganska fort.

batterier.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig hört något liknande. Makita batterier brukar ju hålla länge, även vid hård yrkesanvändning. 18V produkterna håller ju hög kvalité. 10.8V vet jag inget om. Är det original grejer eller köpt på någon obskyr näthandlare (pirat grejer cirkulerar ju). Om de är köpt med kvitto är det väl bara att byta på garantin?

Batterier går inte sönder för att du skruvar några skruv. Normalt sätt så stannar ju maskinen innan de är helt tomma (lith-ion batterier är ju känsliga för att dras ut helt) så att det kan laddas korrekt.

//Johan
 
Detta har jag upplevt som ett vanligt fenomen hos Makita. Om man pressar dom lite så ger batterierna upp efter ett tag. Jag har lyckats få detta på garantien.
 
jag har makitas 18v serie, bla vinkelslipen som är en batteriätare(laddning då, inte batterier;) ) och den har jobbat hårt genom åren. Min första uppsättning batteri var beg och dom byttes endast för att dom vart slitna på slutet, nere på under 50% kapacitet. Köpte piratbatteri och dom har också slitet på utan att tveka. Inget batteri har gett upp eller gått sönder än.

Tyvärr verkar det som du har måndagsex :(

Det finns någon tråd i forumet om var vi handade piratbatterierna med ett par olika alternativ. Jag har för mig jag gav 750:-/st för mina.
 
Hur har du vinterförvarat dem?
 
M
Jag byter alltid batteri på mina makitas sä fort jag märker att verktyget blir lite trött, det går ju köra tills batteriet slår av men jag tycker (tror) att makita har satt gränsen väldigt snävt så många kör slut på sina batterier genom att de helt enkelt laddas ut för mycket.

Jag har både original och pirat från prishammaren. Inga har visat tecken på knas än på de två åren jag använt dem periodvis ganska hårt....
 
Makita BL1830 för 875SEK måste väl vara ett ok "Sverigepris".... LÄNK

Edit: ser att Verktygsladan tar 865, så det verkar vara "normalt" 3.0Ah pris nu när 4.0 släppts......
 
Redigerat:
Remne skrev:
Makita BL1830 för 875SEK måste väl vara ett ok "Sverigepris".... LÄNK

Edit: ser att Verktygsladan tar 865, så det verkar vara "normalt" 3.0Ah pris nu när 4.0 släppts......
Kanske trög men när jag följer länken kommer 699 kr upp. Misstänker det priset är utan moms men hittade inget när jag kollade lite snabbt. Sorry hittade ex moms nu;)
 
M
Måste bara nämna angående de piratbatterier jag nämnde ifall någon skulle få för sig att köpa dem, det enda jag upplevt som ett problem hittills är att de sitter tajtare i maskinerna, så det alltid behövs två händer för att avlägsna dem. Störande ibland. I övrigt upplever jag dessa 4 Ah pirater ha lite mer kapacitet än original 3 Ah:

http://www.prishammeren.dk/shop/li-ion-18v-4-2358p.html
 
Lilla maskinen är köpt på tradera så där finns nog inte mycket att hämta. Kommer aldrig handla därifrån igen det är säkert.
BDFen är köpt i butik lagom gammal för att ha passerat 3 års gränsen med råge :/

Remne skrev:
Makita BL1830 för 875SEK måste väl vara ett ok "Sverigepris".... LÄNK

Edit: ser att Verktygsladan tar 865, så det verkar vara "normalt" 3.0Ah pris nu när 4.0 släppts......
Lade en beställning på ett batteri, tackar för länk.
Kommer köra så länge maskinerna håller sedan finkamma nätet på info och se vilken maskin som ska få ersätta makitan när den dagen kommer. Som matti_75 skrev så verkar detta vara inte helt ovanligt förekommande för just makita med lite sökande här och var. Men nu är det iaf löst tills vidare :)
 
Nyfniken skrev:
Hur har du vinterförvarat dem?
Tycker jag vårdar alla mina maskiner med att damsuga ur både lådor och maskiner och torka av om de är väldigt dammiga med trasor efter användning. Vinterförvaringen har bestått av förråd på ungefär 15+ grader vintertid. Min starkaste teori är att jag inte använt maskinerna tillräckligt mycket?! Men vad vet jag :)
 
Man måste underhållsladda batterierna under vintern när man använder maskinerna lite. Egen erfarenhet från en 12V Makita dragare och en blå Bosch dragare också på 12V.

Båda maskinernas batterier har helt tappat orken.... På Boschen bli ett batteri i acken väldigt varmt vid laddning och då bryter laddaren laddningen. Har varit på väg ett antal gånger för att ersätta detta batteri med ett nytt men ännu inte kommit till skott. Finns en bra beskrivning på forumet på hur man gör, har inte länken men det är bara att söka så hittar man det.

Har för mig att jag läst någonstans att man skall låta batterierna svalna innan man laddar upp dem igen, annars kan de skadas. Hittar dock inte var jag läst detta så jag vet inte om det är riktigt eller inte...
 
Redigerat:
Eller så köper man mer av Makita´s LXT grejor....Radio, lampor, grästrimmer o häcksax, värmejacka samt en cykel...då behöver aldrig accarna ligga "sysslolösa" som blir risken om man "bara" har en dragare... :cool:
Hade dom haft varmluftspistol på 18v hade jag övervägt det....det brukar alltid bli en "snabbis" när den behövs, då hade det vart skönt att slippa sladden... ;)
 
roli skrev:
Man måste underhållsladda batterierna under vintern när man använder maskinerna lite. Egen erfarenhet från en 12V Makita dragare och en blå Bosch dragare också på 12V.

Båda maskinernas batterier har helt tappat orken.... På Boschen bli ett batteri i acken väldigt varmt vid laddning och då bryter laddaren laddningen. Har varit på väg ett antal gånger för att ersätta detta batteri med ett nytt men ännu inte kommit till skott. Finns en bra beskrivning på forumet på hur man gör, har inte länken men det är bara att söka så hittar man det.

Har för mig att jag läst någonstans att man skall låta batterierna svalna innan man laddar upp dem igen, annars kan de skadas. Hittar dock inte var jag läst detta så jag vet inte om det är riktigt eller inte...
Det gäller de gamla batterityperna.
Nya batterier behöver inte underhållsladdas.

Makita har även inbyggd fläkt i laddaren om batteriet är för varmt
 
Jag har samma erfarenhet som TS av Makitas 18v. Jag har en drös maskiner och efter tre års renoverande hemma så är jag nere på ett av tre batterier.
Jag är mycket nöjd med maskinerna, men jag tycker inte att batterierna håller måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.