Oceanis...ville bara påpeka att det är magstarkt att dra iväg en faktura efter två år! Vi hade precis en likadan händelse på mitt företag för nått år sedan, vi hade glömt fakturera en kund i detta fall ett mindre företag på 2 år och 2-5 månader. Då drar man helt enkelt inte iväg fakturan hur som helst, vi ringde kunden och förklarade läget och erbjöd en 50/50 lösning eftersom både vi och kunden gjort " fel " men huvudansvaret låg på oss!

Frågor på det???
 
Fy huga, 30 000kr för att hyra ett skåp.

De måste som hyr ut måste ha grymma marginaler på längre perioder. Jag såg ett skåp för 3500 på blocket, och det kan väl inte bli överdrivet mycket slitage på ett elskåp?
 
Marre666 skrev:
Oceanis...ville bara påpeka att det är magstarkt att dra iväg en faktura efter två år! Vi hade precis en likadan händelse på mitt företag för nått år sedan, vi hade glömt fakturera en kund i detta fall ett mindre företag på 2 år och 2-5 månader. Då drar man helt enkelt inte iväg fakturan hur som helst, vi ringde kunden och förklarade läget och erbjöd en 50/50 lösning eftersom både vi och kunden gjort " fel " men huvudansvaret låg på oss!

Frågor på det???
1. Vari ligger det magstarka att följa de regler som vi har i Sverige och som reglerar fakturering mot konsument ??

2. Företaget "drog inte iväg en faktura hur som helst" utan precis som TS skrev så ringde man upp och förklarade läget om att fakturan glömts bort tidigare. Så man gjorde precis som du förväntar dig att man skulle göra. Så vad ondgör du dig över egentligen.

Du visar bara att du inte läser tråden och är en som anser att man inte ska betala för det man beställt.

Frågor på det ??
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Priset låter helt rimligt i Mina öron, för det är tyvärr dyrt och hyra något en längre tid! Oftast så bli det billigare att köpa grejen/maskinen och sälja den efter man är klar med den.

Sen är det elskåp och kablar uthyrningsfirmorna tjänar mest på kontra priset på inköp.

Men jag hade pratat med företaget i fråga och försöka göra en deal med dom, att få rabatt och få göra kostnadsfri delbetalning. För det kan ju vara tungt o trolla fram 30k ur r*ven så här strax innan semestern.
 
Hyres-maskiner tar 45kr/dygn för en 63A byggcentral och 32A 30kr/dygn +moms på de priserna.
 
gizmo007 skrev:
Hyres-maskiner tar 45kr/dygn för en 63A byggcentral och 32A 30kr/dygn +moms på de priserna.
Du får nog lägga på ett par tior för en huvudcentral med elmätare som jag antar att det är i detta fallet. Och då hamnar du i de ca 80 kr inkl moms som de stora uthyrarna brukar ta vid långtidsuthyrning. Men det är alltid förhandlingsbart och varierar också lite var i landet det är.
 
Det var kombinerade Huvudcentral/undercentral jag tittade på men det satt ingen elmätare på dom. Så det är säkert några kr till för den.
[h=3][/h]
 
Elmätaren hyr man inte av uthyraren utan den sätter nätägaren dit, ingen elleverantör godkänner att någon annan håller med mätare. Dom vill ha sina egna så att dom har koll på mätningen.
 
elmont skrev:
Elmätaren hyr man inte av uthyraren utan den sätter nätägaren dit, ingen elleverantör godkänner att någon annan håller med mätare. Dom vill ha sina egna så att dom har koll på mätningen.
Helt riktigt, skulle naturligtvis stått "huvudcentral med plats för elmätare" i texten.
 
62:- + moms +5% försäkring tar vår uthyrare för en 63A HC.....

kan berätta en liten anekdot kring detta med uthyrning.
Många (framförallt lite större) företag hyr ju grejor löpande där uthyrningsföretaget drar iväg fakturor löpande varje månad.
Det går ju givetvis slentrian i det där och när en kille på uthyrningsföretaget kollade igenom sakerna lite grand så visade det sig att ett företag hade hyrt en vanlig enfaskabel i x antal mån..... glömt lämna tebax.

Det slutade med att han ringde upp företaget och efterskänkte kabeln. dom hade ju trots allt betalat över 2000 spänn för den.....
 
Mycket märkligt att såna priser öht kan accepteras, värdet uppgår ju inte till mer än 1/10-del bara att köpa nytt per månad i princip istället för att gynna oförblommerad parasitism. Men med tanke på de absurda kedjorna av uthyrning till uthyrare osv och ingen rimlighetskontroll i byggbodsledet är det inte konstigt att en privatkund slukas i slutet. Man frågar sig hur det står till hos de som ständigt försvarar detta i liknande trådar, ökad förbittring och minskad tillit medmänniskor emellan?
 
Självklart ska du begära att få en specifikation gällande exakt vilken produkt du hyrt och vilka datum det gäller.

Min erfarenhet är att det ibland slarvas med hyresfakturor. Firmorna hyr något som flyttas mellan olika byggen och sedan när slutkunden ska faktureras har de inte riktigt koll på exakt var saken var vid olika datum och fakturerar lite på känn baserat på fakturan de får av hyresfirman.

Senast för någon månad sedan fick jag en saftig faktura på ett kravallstaket som ställts upp som skydd när vi grävde om för en avloppsledning. När jag grävde i ärendet (inte i marken) visade det sig att de baserat fakturan till mig på de fakturor de fått av hyresfirman de i sin tur hyrt av, trots att staketet under nästan hela tiden stått vid ett annat grävjobb de hade och inte hos mig. Som tur var visste jag exakt vilka datum staketet varit hos mig och de ordnade det hela utan diskussion, och bad om ursäkt för felet.

Om någon kommer med en stor faktura 2 år senare, och alltså uppenbarligen slarvar med fakturor, så skulle jag absolut kräva detaljerad specifikation och granska mycket noga om den stämmer, för risken är ju uppenbar att de slarvat med mer än att bara skicka iväg fakturan.
 
Det här belyser ju problematiken med påslaget entreprenörer använder sig av. Kunden ber en VVS-firma fixa el. VVS-firman vill ha en smidig lösning och har ett procentuellt påslag på fakturan.

Oaktat problematiken med det egna ryktet så är den bästa lösningen för VVS-firman en leverantör som tar hand om allt och tar bra betalt (så det egna påslaget blir högt). VVS-firman har inget egentligt incitament att förhandla fram en bra rabatt på hyran. Det enda man gör då är att förhandla fram ett lägre påslag till sig själv.
 
GK100 skrev:
Mycket märkligt att såna priser öht kan accepteras, värdet uppgår ju inte till mer än 1/10-del bara att köpa nytt per månad i princip istället för att gynna oförblommerad parasitism. Men med tanke på de absurda kedjorna av uthyrning till uthyrare osv och ingen rimlighetskontroll i byggbodsledet är det inte konstigt att en privatkund slukas i slutet. Man frågar sig hur det står till hos de som ständigt försvarar detta i liknande trådar, ökad förbittring och minskad tillit medmänniskor emellan?
Det finns väl ingen i denna tråd som försvarat priset för den hyrda centralen. Har du sett det????

Priset på dagshyran kan man alltid diskutera/frågasätta och den har naturligtvis olika värden för olika hyrestagare. En som bara behöver tillfällig ström i ett par dagar kanske inte är villig att slänga ut flera tusen på en HC. Men en som vet att han/hon behöver den under kanske ett helt år måste överväga att anskaffa en egen HC inför sitt bygge.

Huruvida en byggare skall hyra sina maskiner och utrustning är kanske mer betingat av bokföringsmässiga övervägande. Genom att köpa maskiner så binder du kapital istället för att ha likvida medel i ditt företag.
Likaså kan du projektredovisa hyran direkt i byggprojektet och föra kostnaden direkt till slutkunden istället för att ta ut det som overhead och ha avskrivningar på utrustningen.
Du slipper att krångla med reparationer etc och kan koncentrera dig på bygget och låta uthyraren ta hand om reparationerna. Det är lätt att ändra utrustning i förhållande till vad du skall göra och du kan bara hämta en annan större eller mindre maskin som passar till ditt bygge.

Att det kostar pengar är helt klart och att uthyrarna tjänar pengar och ibland stora pengar på sin verksamhet är också helt klart, men det står ju alla fritt att själv göra bedömningen om man skall köpa eller hyra sin utrustning.

Tycker det är lite att ta i att kalla det parasitism för det gäller ju för kunden att välja vad man vill ha och vad man vill betala för. Här handlar det inte om fuskjobb, dåliga hantverkare eller något som du är tvingad till, utan här är det enbart ett beslut man själv tar baserat på vad man vill betala. Ganska enkel mattematik som de flesta klarar.

Jag försvarar varken priset eller uthyrarna men jag har den uppfattningen att det finns ett ansvar hos var och en som gör en affär att ta reda på fakta och sen fatta sina beslut på detta. Man kan inte alltid kasta skiten omkring sig och tycka att det är förskräckligt att saker kostar och att alla andra är skurkar för att man själv inte har vett att välja den billigaste lösningen.

Likaså förstår jag inte, som du säkert sett i mitt andra inlägg, att vissa kan ha uppfattningen att man inte skall betala en faktura bara för att den kommer sent. Det är också en attityd som är för mig helt ofattbar, har jag gjort en affär står jag till den. Det spelar väl ingen roll om säljaren inte har förstånd att ta betalt snabbt nog för det är ju bara jag själv som vinner på det och säljaren är förloraren.

Tyvärr blir det alltid någon som kommer i kläm genom okunskap eller missförstånd.

Detta inlägg gäller naturligtvis inte TS utan är enbart ett svar på det citerade inlägget!
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det här belyser ju problematiken med påslaget entreprenörer använder sig av. Kunden ber en VVS-firma fixa el. VVS-firman vill ha en smidig lösning och har ett procentuellt påslag på fakturan.

Oaktat problematiken med det egna ryktet så är den bästa lösningen för VVS-firman en leverantör som tar hand om allt och tar bra betalt (så det egna påslaget blir högt). VVS-firman har inget egentligt incitament att förhandla fram en bra rabatt på hyran. Det enda man gör då är att förhandla fram ett lägre påslag till sig själv.
Nu drar du alla över en kant. Hört talas om fast pris? Då ingår alla hyreskostnader, så alla som är seriösa vill förhandla om så lågt pris som möjligt.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.