För ca en månad sedan satte jag en första klotrubinia samt ett Ingrid Marie.

Klotrubinian ser ju lite gul ut och Ingrid Marien är allmänt vissen. Tycker mig ha vattnat och med rimlig mängd.

Bladstjälkarna har gått av på vissa blad också samt att den understa kvisten fått påhälsning av rådjuren. Med en klick dyr illaluktande antirådjursmassa verkar det ha upphört.

Såsom fullständigt lost på trädgårdsprylar, gör jag något fel och i så fall vad?!

klotrubinia_01.jpg

ingridmarie_01.jpg

ingridmarie_02.jpg
 
Att träd kan se lite taskiga ut just efter plantering är inget konstigt - speciellt om det är fråga om barrotade. Ju mer noggrann man är innan och vid plantering med plantorna desto bättre klarar de "planteringschocken". Kanske-kanske skulle du kunna gjort det bättre?
Men efter något så repar de sig oftast.

Din robinia tycker jag ser bra ut - lite gula blad är väl ingen fara

Ditt äppleträd ser ut att kunna må bättre. Tycker att det verkar som att det är en del svart-bruna fläckar vilket skulle kunna vara rost(svamp) - är inte expert på vad man ska göra åt det men det finns medel att spruta på och andra sätt? Frågan är om det är lönt att göra något nu i höst.
Kanske skulle ditt äppleträd också må bra av lite gödsel. Inte nu i höst om det inte är långsamverkande men till våren. Pröva också att hålla en cirkel runt trädet (storlek som trädets krona) fritt från gräs och ogräs, så ev in "gröngödslingsväxter" i cirkeln.
 
Jag la in en bild på min tidigare ligusterhäck där man också kan ana 'klotrobinian'. Jag blir lite misstänksam när jag ser din 'klotrobinia' då den inte ser så 'knuten' ut. Min egen rände i vägen efter 4-5 år och förlorade klotformen - vilket jag nu förstår inte är alldeles ovanligt. Men robinia är ju lätt att tukta (även om man hade hoppats på att man skulle slippa detta!). Du är väl medveten om att rotsystemet tar lång tid att etableras på plats så den rejäla stören du satt bör finnas kvar i flera år. Annars gillar jag skarpt robinia som får läckert och frodigt bladverk. Den tänder dock sent om våren och höstas ganska tidigt. Jag tycker ditt ex ser helt ok ut.

Bild på min f.d. klotiga robinia finns i en ligustertråd under trädgård från 16 maj i år.

Ditt äppleträd ser väl också ut som ett nyplanterat 'ett och jag skulle inte oroa mig.
 
Tackar för svaren!

Yonna, det är alltså en robinia som står "mitt i häcken"?!! Mäktigt!! Jo, jag nog också tyckt att min ser lite gisten ut men har skyllt på att den är fortfarande är valp. Det ska vara en Robinia pseudoacacia umbraculifera, åtminstonde enligt lapparna som sitter på sedan köpet från Zeta's...

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska vara orolig i enlighet med askur's svar eller simma lungt som du tycker. Lutar åt att jag fortsätter vara orolig och går fram och pratar med trädet varje dag och önskar det lycka till 8) och funderar på om jag ska ta dit läkar'n, områdets trädgårdsmästare....
 
Nja, jag menade inte att du skulle vara orolig. Varför inte lugnt simma förbi träden varje dag, prata med de och fråga hur de mår. Skulle de inte se bättre nästa år så kan du ju börja oroa dig....
 
Jo, det är samma sort jag 'hade' men inköpt med hög stam för över 10 år sedan, Robinia pseudoacacia umbraculifera. Den är snabbväxande och blir ett riktigt stort träd med rejäl krona som blåst och stormar får bra tag i ;). Det är ganska bra om man kan hålla in den lite. Den bilden visar tippade åtskilliga gånger de första fem åren och de närmaste åren därefter band jag fast det i trappjärnstängslet :-X vilket jag naturligtvis inte skulle ha gjort ;D ;D ;D - jag fick mura fast stängslet därefter ...

Kan man hålla den med klotform är det ju toppen men samtidigt är den tät i bladverket. Om du på googles tittar på vanliga robinior ser du att det är ett ansenligt stort träd.

Jag sätter nog robinia i nästa trädgård igen ... om inte grannarna bakom mig klagar ;D ;D ;D på sjöutsikten ;D ;D ;D (jag får en granne härinne som kanske tycker till ... ::))

Den skräpar en del och det får man leva med. Duvor gillade min robinia - byggde bo i kronan precis ovanför brevlådan ... :-X
 
Jag tror liksom de andra att du inte har gjort något fel. Du måste dock låta dina skyddslingar få hämta sig och rota sig i lugn och ro. Till våren kommer de nog att vara pigga och krya igen. Simma lugnt!!
 
Då får man tacka för alla lugnande ord, men jag tänker i alla fall fortsätta att prata med dem på kvällarna :D

yonna skrev:
fick mura fast stängslet därefter ...
:-X Närmsta ankringsplats för den här skulle ju bli gatukontorets gatulampa å den vill man ju inte välta ;D


yonna skrev:
Om du på googles tittar på vanliga robinior ser du att det är ett ansenligt stort träd.
Jo, jag har sett lite bilder på dem (ja, trädvalet är gjort av trädgårdsarkitekt... :p) och har väl undrat lite. Fast Zetas sa att "här blir de inte så stora" vilket jag gick på ;D

Det ska upp en till på framsidan till våren. Ska man räkna med 5m diameter på kronan vilket skulle innebära att stammarna bör stå med kanske 6m avstånd?
 
Jag räknade på max 5 m krona men min blev större och därför krockade med huset samt satte igen hängrännorna. Men som jag skrev tidigare är den tålig för beskärning. Skall du sätta två intill varandra är det bra att räkna med 6 m. Samtidigt kan det vara läckert om de tillsammans bildar ett tak. Ha inte biluppställningsplats under robinian. Tänk också på att rotsystemet så småningom blir mycket aggressivt mht avloppsrör, grund etc.

 
yonna skrev:
Tänk också på att rotsystemet så småningom blir mycket aggressivt mht avloppsrör, grund etc.
Men va f-n!!!!!!!!!!!! Det var ett krav från min sida att de träd hon valde inte skulle vara aggressiva då de kommer att stå på varsin sida om just avlopp och anslutning från dränering. Är du 100 på detta??
 
Sorry!
Tveksam till om jag har rätt i det jag skrev! Jag vill minnas att vi diskuterade detta då vi planterade trädet för många år sedan och att jag då fick reda på att rotsystemet kunde vara aggressivt. Men efter ditt inlägg, swejho, har jag nu gjort en sökning på internet och finner inget ställe där robinian har tagits upp på 'farliga' rotsystemslistor.

Jag har troligen fel.

Hm ... även den bästa kan fela ... :p

 
Hoppas jag inte lyckades trampa dig på tårna med mitt "lätt affekterade" inlägg :-[, det var ju givetvis inte riktat mot dig Yonna, utan mot trädgårdsarkitekten! Tvärtom, tankeställare är alltid bra att få, då ifrågasätter man. :D

Jag ska nog ta och grotta vidare i frågeställningen i alla fall. Är rotsystemet aggressivt så är det en fullständigt galen placering. >:(
 
Pratade med Zetas igår. "Trädmannen" kunde väl inte ge ett direkt svar på om Robinian var mer aggressiv än andra träd. Men generellt ansåg han att träds eventuella aggressivitet i rotsystemet mot rör inte gäller om man har moderna plaströr. De ligger ju ofta i ett dränerande lager med sand och de läcker inte, dvs finns ingen anledning för träden att söka sig dit. Har man däremot de gamla betong/tegel rören, ja då är det ett reellt problem.

Om detta stämmer så torde problemet med ev aggressiv robinia vara ur världen för min del med tanke på att avlopp o dränering är helt nylagt hos mig.
 
Låter väldigt troligt! Gamla rör är ett otyg.

Jag har ju så sent som förra året råkat ut för stopp i stuprännan (ett par dagar efter att köpekontraktet underskrivits av köparen svämmade hängrännan över). Uppgrävning och spolning gick på drygt 7.000:-. 80-åriga rör - detta enbart för att en knapp meterhög taxuskub planterats vid husknuten för 15 år sedan.

När jag köpte huset ville jag ha bort mahoniahäcken som stod dikt intill husgrunden. Det visade sig att dess rötter ingått en förening med grunden ner till 150 cm djup och det gick inte att få bort rötterna utan vi fick helt sonika klippa av de som växt in i väggen. Med modernt system där man lägger tätt platonskikt uppstår inte problemet.

Samtidigt är det bra om man tänker på vad som kan hända även om 30 år - även om man själv inte äger huset då. Träd planterar man ofta för flera generationer framöver och det är alltid trist att ta ner ett iofs friskt träd. Träd är miljöskapande. Gärna lite större träd även i mindre trädgårdar, såvida trädet lämpar sig för beskärning och där är fruktträden outstanding.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.