Då var det slut på vintermånaderna (fast det verkar mer tvärtom här, det har hittills varit kallare i maj än i april). Lägger som vanligt med de två tidigare månaderna, men ni andra gör ju som ni vill :)

Förutsättningar
Fjärrvärme, nästan alla dagar i feb med min modifikation av värmeregleringen..
160kvm, byggt 1936, (original) 2-glasfönster, utvändig 45mm tilläggsisolering från 70-talet
Skellefteå

23/4 stängde jag av värmen för sommaren, och det visar också att min modifiering av reglersystemet fungerar precis som det var tänkt (ingen skillnad på dygnsförbrukningen, dvs effektiv reglering då det är lagom varmt i referensrummet)

Hushållselen har jag inte kollat upp varför jag ligger så högt på än heller.. Lite mindre under april, men fortfarande mycket för det lilla jag tycker jag använder (2 datorer, akvarium, inga värmepumpar igång under april)

2014-04:
Värme + vv: 159kWh
Genomsnittstemp ute: +4,21
Inne: 18,1
Mätvärden: 42635 (ett bortfall på 565 mätvärden pga ddos attacker mot min servers nätverk)
Förbrukning: 0,22kWh/tim (5,3kWh/dygn)
Hushållsel: 738kWh

2014-03:
Värme + vv: 360kWh
Genomsnittstemp ute: -1.14
Inne: 15,4
Mätvärden: 43973 (ett bortfall på ca 670 mätvärden pga hårddiskkrasch)
Förbrukning: 0,48kWh/tim (11,6kWh/dygn)
Hushållsel: 806kWh

2014-02:
Värme + vv: 698kWh
Genomsnittstemp ute: -0.40
Inne: 14,2 (dåligt placerad givare)
Mätvärden: 40221
Förbrukning: 1,04kWh/tim (24,9kWh/dygn)
Hushållsel: 865kWh
 
Ang. din hushållsel: Du kanske värmer kåken med brödrostar :)

Här är den totala elförbrukningen hos oss:
feb 558, mar 500, apr 360 kWh inklusive ALLT.

108 kvm boyta, L/L-värmepump vid behov men den har knappt gått något under april.
Undrar om vi inte bor i olika klimatzoner :rolleyes:
Men bara 10 mil härifrån, på småländska höglandet, har de ofta temperaturer i nivå med Sundsvall ungefär.
 
Suteränghus med inredd vind, ca 170 m2 uppvärmd yta. Byggt 1961 med stomme av liggande timmer. Större fönster är treglas men vi har ett dussin småfönster som är gamla tvåglas. Bergvärmepump kompletterat med en braskamin för myseldning (1.5 m3 ved per år). 20 C innertemperatur.
Värme + VV de sista tre månaderna (beräknat från timräkneverk): 710, 589, 578 kWH

Garaget är på 84 m2 varav 70 uppvärmt med luft-luft värmepump med egen mätare. Håller ca 18 C. De tre sista månaderna: 218, 156, 72 kWh

Eftersom jag har firman hemma (ett gäng datorer, nätverk, mer belysning) går det mer hushållsel. Sista tre månaderna: 447, 659, 525 kWh.
Mars ligger högt. En orsak kan vara uppvärmning av växthus. Borde sätta mätare på den för att få svar.
Vi har jobbat aktivt med att sänka förbrukningen sen vi köpte huset i september 2011. Första 12 månaderna var totala förbrukningen nästan 18 000 kWh / år och nu är vi nästan nere på 16 000. Nu var detta en mild vinter vilket också påverkar mycket.
 
Det kluriga är ju att jag mätt upp förbrukningen på i stort sett varenda manick i huset, och det är just de jag nämner som rä de "stora" förbrukarna. Båda datorerna tar tillsammans 300W konstant, akvariet snittar på 200W när värmen behövs.
Eftersom jag har fjärrvärme, så är det inte så mycket jag värmer med el (annat än datorrummet).. 738kjWh på en månad motsvarar en konstant förbrukning på ca 1kWh (alltså 600W mer än vad jag lyckats hitta - kanske är circpumpen till fjärrvärmen...)

Får väl skaffa UPSer till allt och köra på batteri medans jag flippar ner alla säkringarna... Men .. har jag haft 700-1300kWh/mån i nära 10 år, så kan jag lika gärna ha det en stund till tills jag "hinner" in och prata med kommunens energirådgivare.. kommer inte längre i min egen "utredning" vars energin går åt.. Jag gör iof riktig mat varje dag (eller lagom mycket för att värma upp nästa dag och några till), och just spisen är inte så lätt att mäta på utan tångamperemeter..

KnockOnWood skrev:
Ang. din hushållsel: Du kanske värmer kåken med brödrostar :)
 
Jag har gjort av med 402 kWh el totalt under april. Av det var 48 till golvvärmen i badrummet och 38 till luftvärmepumpen. Det ger 316 till hushållsel, varmvatten och vattenpump.

Folk har så olika vanor att man inte kan säga att 738 kWh hushållsel är orimligt, men om du vill gå ner så är det säkert möjligt. Har du någon värmekabel till vattnet? Drar kanske 10 W/m och behövs inte så här års. Hur många kylskåp och frysar har du? Är de hyfsat nya kan de dra kanske 30 kWh per månad. Är de äldre kan de dra mer. Någon ventilationsfläkt? Utomhusbelysning?
 
Örebro, byggår 2013

Total förbrukning 1111 kwh för april.
2-planshus 250 m2, FTX ventilation.
Garage och gästdel 72 m2,
Bergvärme, pumpen står i garaget, 2 kulvert, en med värme en med varmvatten(vvc).
Värmer allt(322m2) till 22 grader.
 
Just nu går det mer än i Februari för mig, vintern var mild men nu har det varit 4-5 minusgrader på nätterna.

I April gick det iaf 626 kWh då värmen knappt var på.
Dock var jag bortrest en del i April.

Nu har dock elementen behövts i Maj och det går ca 35-45 kWh om dagen nu :(
Har märkt att det går ca 20 kwH bara under natten senaste dagarna!

Hus: 120 m2 trähus med 3 glasfönster
Bergvärmepump: CTC Ecoheat 306
 
Y
Månadsstatistik:
2014 April förbrukning: 481kw - beräknad årsförbrukning sjönk från 5563kw till 5562kw
2013 April förbrukning: 482kw - beräknad årsförbrukning 6712kw - faktisk årsförbrukning: 5803kw

Inomhustemperatur:
21-21,5°C

Utomhustemperatur:
2014 .. Min: -4,3°C .. Max: 24,9°C .. Medel: 8,6°C
2013 .. Min: -6,9°C .. Max: 14,1°C .. Medel: 3,1°C

Fördelat:
Totalt: 481kw ... Hushållsel: 149,5kw... Värme/vatten: 331,5kw... 45% hushåll / 55% värme

Huset:
120m² + 125m² underhållsvärmd yta. Bergvärme. C22 radiatorer och lite golvvärme. Träpanel. Början av 1980. Dåligt drevade 3glas fönster. Mekanisk frånluftsventilation.

Kommentar:
Tycker hushålls elen hade hög procent av förbrukningen. Överväger att stänga av frysen som jobbar extra då den är tom. Datorn vill man ju tro är en slukare, uppmätt den till135w tomgång 165w vid belastning. Bergvärmen upptäckte jag en schemamiss som orsakat högre förbrukning senaste månaderna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.