Hej,

Är det någon som vet vad det kan kosta att leja någon att pusa alla fyra väggarna invändigt på ytterväggarna i källaren. Golvytan är på 68 kvm och det är ca 2 m i takhöjd. Och hur lång tid kan det ta att göra ett sådant arbete? Vi har självklart funderat på att göra det själv, men inser att tiden inte finns tyvärr..

//Petra
 
Flera faktorer spelar in när det gäller källare; husets ålder, källarens djup under markyta, när dränerades grunden senast?

Är ytterväggarna i så dåligt skick att de behöver putsas om finns troligen fuktproblem. Har putsen av ålder börjat släppa finner du troligen inte en seriös murare som gör jobbet med garanti om andra orsaker finns. Jag hade själv en gammal källare utan dränering men i hyfsat skick och där jag avsåg vänta med dränering. Murarna satte upp mineritskivor på stålramar med god ventilation på yttermurarna. Det blev väldigt fint - även om jag helst velat ha putsade väggar. Drygt 100' men då klinkades också hela källaren och visst VVS-arbete ingick (gamla rör i bottenplattan byttes ut).

Din fråga är således omöjlig att svara på så ta in offerter från ett par murare som sett källaren. Källarjobbet hos mig tog 3 veckor för 2 mycket goda murare/snickare.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.