jag var i samma situation som du och tänkte bygga tills jag räknade på det. Köpte en befintlig sommarstuga med flera uthus, åretruntstandard i Östergötland och stor tomt. Klart prisvärt men en bit att köra :)
 
Ska få/tvång kommunalt avlopp i Strängnäs drygt 1000kvm tomt. Kostnad ca 140000 och då ingår alltså bara anslutningspunkten vid tomtgränsen. Sen tillkommer allt.

Räkna med att en komplett "byggsats" på 25kvm kostar minst 125000kr och då tillkommer innerväggar, färg, tapeter inredning kök, badrum osv. Bygglov gissar jag lätt hamnar på 10000kr osv. Så det tillkommer alltid en hel del. Tex BÖR (i vissa fall skall) någon "sätta ut huset" dvs markera i terrängen med pinnar vart huset ska stå exakt så det blir lika som på bygglovet. Bara den utsättningen kan kosta 3000kr tex. El måste ju en behörig dra om det kostar säkert minst 15000 med en liten elcentral osv.
 
Info om nybygge kan hittas på min blogg. Som behöver uppdateras snart...
 
Själva byggandet alltså.

Vatten och elanslutning är precis så kostsamt som folk skriver.

Bygga billigt? Undrar om det går att göra billigare än Klas Karlsson gjort. http://klasoida.blogspot.com/?m=1
 
broderfetto skrev:
Hej


Vi har under ett tag tittat på sommarstugor men de kostar ju såååå mycket i Stockholmsområdet. Nu dök idéen upp att köpa en liten tomt och ställa dit en liten stuga.
Än så länge känns iden för bra men det är säker något vi inte tänkt på och därav tråden.
Tomten har vi redan sett ut, men nu undrar vi vad det kan kosta med det lilla huset.


Vi tänkte köpa ett litet fritidshus alt en stor friggebod och bygga ihop själv om det är enkelt alt leja bort om inte. Vi är inte vidare händiga men någon gång är det väl dags att lära sig...
Vi funderar t.ex. på en större friggebod, typ:
[länk]

eller ett mindre fritidshus, typ:
[länk]



El och vatten är dragen till tomtgränsen
Vi tänkte strunta i avlopp och bara dra in el. Vatten drar vi till husgränsen men inte in i huset (vi kan spola av oss med en slang el bada i sjön).


De här arbeten/kostnader har vi kommit fram till hittills
*stuga - pris ca 70 000 kr
*vedkamin och skorsten - ca 25 000 kr
*utedass och mulltoa - ca 10 000 kr
*dra el och vatten från tomtgräns till stuga (ca 20m) - pris?
*förberedelser innan bygge - pris?
-Utgrävning
-läggande av fiberduk och uppfylld med makadam
-Grävning, utplacering och fastgjutning betongplintar
-Nedgrävning av elrör.
*Montering av tilläggsisolering - pris?
*ev montering av stuga (om vi inte gör det själv) - pris?


Vilka jobb/kostnader har vi glömt.
Vad kan de punkter ovan utan pris mellan tummen och pekfingret kosta?
Allmänna erfarenheter mottages tacksamt.
Som sagt, bygglov tillkommer. Räkna med 10-20000 där.
Hos oss tar Vattenfall 28000 bara för att koppla på strömmen, även fast el finns till tomtgräns.
Annars låter väl era priser vettiga, en kamin + skorsten kostade oss ca 15000. Mulltoan 6000 med installationspaket. Ett gruslass/makadam ligger runt 2500. (200/ton + transport).
Det där med att "spola av sig med en slang" trodde vi också på ett tag, men efter första säsongen blev det duschkabin och varmvattenberedare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.