Någon som har hittat tydliga konstruktionslösningar för väggar och tak med träfiberisolering, cellulosaisolering etc? De jag hittar verkar hela tiden vara "ungefärliga", och inte beskriva exvis var elinstallation ligger.
 
Vi ska isolera med cellulosa, och kommer ha ett instalationsfack innanför ångbromsen på 23mm både tak och väggar sen monterar vi gips på det, i väggarna blir det ett lager osb oxå :)
 
Jag använde vanliga brädor som glespanel, 20mm i vissa rum och 25mm i andra. 75-100mm breda cc30.
Elen (slang med fördragen tråd) drogs utan problem i detta utrymme. Lite enklare att dra i slangen innan man blåser i lösullen men det funkar även efter. Använde extra grunda dosor för att inte behöva punktera ångbromsen.
 
Ser att tråden är gammal, men så här har jag byggt flera ggr...

Utifrån set:
Panel 21mm
Spikläkt 28mm (luftspalt)
Vindväv
Yttre stomme 45x120mm (isolering)
Mellanrum 210mm (isolering)
Inre stomme 45x70 (isolering)
Plast
Installationsutrymme 45x45 (45 MU)
OSB
Gips

Sen fyller man väggarna ovanifrån och "vibbar" sprutisoleringen. Under fönster får man göra hål i plasten och spruta in isolering, packa väl ca 55kg/m3.
 
K
Danneå du har alltså 445 mm isolering. Behövs det verkligen ;)
 
Japp, det stämmer... ja, det tycker jag, men självklart får man ju välja dim. själv. Poängen är att det blir nästan helt bruten köldbrygga. Golv, vägg och takisolering går ihop.
 
Tack för input!!! Mina byggplaner tar sig långsamt framåt, tittade på takstolsritningarna... Kommer ha öppet till nocken och höjden på taktstolarna är 365 mm, så mina mått blir lite annorlunda, men antar att principen blir densamma.
 
Vi har kallvind...

Plåt
Läkt 45x70
Armerad plast
Takstolar
Wellpapp för luftspalt i facken mellan takstolarna
Isolering 650-700mm
Plast
28x70
Huntonit
 
Danneå, intressant med armerad plast i stället för råspont.

Var det av rent ekonomiska skäl? Hur mycket sparar ni i så fall? Eller finns det någon annan anledning?
 
Har inte 100% koll på hur mycket vi sparade, men det är en hel del. Det beror på hur man räknar arbetstid också. Sen får man ju ett tätt tak på några timmar, max en dag.
 
Just det, slipper ju takpappen också. Det tänkte jag inte på först. Hur gör man med skarvar? Tejpar eller? Samma tejp som man har när man tejpar väggplasten inne eller?
 
Exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.