legion skrev:
Jag tror du underskattar vad en robotklippare kan göra, din tomt är ju ganska liten och som du beskriver den låter det inte som nåt svårt problem med en 1-meters öppning. Det viktiga är egentligen hur lång passagen mellan gräsytorna är.
Passagen mellan gräsytorna är 1 m bred men bara i en halvmeter sen är det gatsten i 10 meter men där är det 5 meters bredd. Min tanke var att lägga en korridor på cirka 1.5 meter förutom öppningen
 
Turbin skrev:
Hej
Du har väl en indego?
Vad kan berätta om den
Tacksam för all info
Mvh
Tony
Jeg har Indego ... du kan lese min oppsummering av 2013 sesongen på Indego 10 tråden # 4407

I år har jag flyttat lite på kanttråden ock nu kantklippar den etter tidsskjemaet. Jeg har inte hatt min på service eller uppdaterat mjukvaran.

Jeg har også en passasje hvor kanttrådene ligger med en avtand på 30cm. Lengden på passasjen er ca 6m. Den hittar inngången ock klippar området bakom varje gång.

Hur stor er din gresmatta Tony ?
 
En halvmeter...ja då kan du lägga det lilla problemet till handlingarna och köpa den robotklippare du fattar mest tycke för;)
 
legion skrev:
En halvmeter...ja då kan du lägga det lilla problemet till handlingarna och köpa den robotklippare du fattar mest tycke för;)
Nu förstår jag inte. Är djupet på den trånga passagen det som ställer till problem. Inget annat
 
rcjofo skrev:
Hur stor er din gresmatta Tony ?
Totalt cirka 550 m2
 
Turbin skrev:
Passagen mellan gräsytorna är 1 m bred men bara i en halvmeter sen är det gatsten i 10 meter men där är det 5 meters bredd. Min tanke var att lägga en korridor på cirka 1.5 meter förutom öppningen
Inget problem før Bosch Indego.

Den vil vid de fleste tilfellen starte klippingen vid laddstasjonen gjøre ferdig området før den går gjennom passasjen og klipper den ock det andre området.
Noen ganger kan den variere med å følge kanttråden et stykke og starte klippingen på mattan lengst från laddstasjonen.

Indegoen vil bruke ca 3 timmer innkusive laddning hvis du har en flat ock enkel gresmatta. Hvis den behøver en laddning mere vil det ta ca 4 -5 timmer å klippe 100% av gresmattan.

Hur många timmer behöver en Landroid ?
 
Redigerat:
Ja till viss del, ju längre en passage är desto svårare får klipparen att klippa ytan inuti passagen.
 
legion skrev:
Ja till viss del, ju längre en passage är desto svårare får klipparen att klippa ytan inuti passagen.
Indego klipper inuti passagen hvis avståndet mellan kanttrådene er mer enn 1m. :)
 
Redigerat:
peternicklas
rcjofo skrev:
Hur många timmer behöver en Landroid ?
Den får ta så många timmar den vill för att klippa gräset. I och med att Landroid m.fl inte hörs så har det mindre betydelse vilken tid den är ute.
Man får nog även börja titta på vad reservdelar kostar till de olika fabrikaten. En del börjar redan efter 1,5 år får problem med batteriet, 2500:- för ett batteri är rätt mycket. Samma sak gäller pris för knivar och annan modifiering som kan behövas.
 
peternicklas
Turbin skrev:
Kan du förklara för mej varför landroid kan hantera detta. Den är ju klart billigare samt har inte 428 sidor med problem. Sen verkar det ju som att Bosch har fått ordning på maskinen
Mjukvaran är en viktig del i det hela. Söker du på Youtube eller tittar på Landroids hemsida så kan du få en uppfattning om hur mjukvaran fungerar. Fördelen med Landroid är att när den hittar passagen så har längden ingen betydelse, den fortsätter genom den och klipper sedan gräset på andra sidan. Har själv en passage på 7 m. som är c:a 1.3 m bred och har aldrig sett den vända tillbaka när den är i passagen. http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-115.html#post1560133 kan du se min tomt. Klarar den utan några som helst problem.
 
peternicklas skrev:
Den får ta så många timmar den vill för att klippa gräset. I och med att Landroid m.fl inte hörs så har det mindre betydelse vilken tid den är ute.
Man får nog även börja titta på vad reservdelar kostar till de olika fabrikaten. En del börjar redan efter 1,5 år får problem med batteriet, 2500:- för ett batteri är rätt mycket. Samma sak gäller pris för knivar och annan modifiering som kan behövas.
Ja, det var en enda person som ville byte celler eller montere 2 batterier før å øke klippetiden. Bosch anvender Li-Ion batteri som de fleste andre fabrikat. Hvis batteriet tar slut etter 1,5 år får du nytt på garantien :)

Knivar er jo nestan gratis og de holder i flere sesonger så det er overhode inget problem.



Hur många timmer behöver Landroid på å klippe 550m2 ? ?
 
Redigerat:
peternicklas
rcjofo skrev:
Ja, det var en enda person som ville byte celler eller montere 2 batterier før å øke klippetiden. Bosch anvender Li-Ion batteri som de fleste andre fabrikat. Hvis batteriet tar slut etter 1,5 år får du nytt på garantien :)

Knivar er jo nestan gratis og de holder i flere sesonger så det er overhode inget problem.



Hur många timmer behöver Landroid på å klippe 550m2 ? ?
6 timmar??, vet inte och bryr mig icke så länge den går tyst och fint.
Dina tankar och svar stämmer dåligt överens med din signatur...
 
Herrar
Jag förstår att det verkar vara mycket känslor här. Alla maskiner inklusive HQ har mer eller mindre problem. Låt oss fokusera på maskinerna och inte känslor
 
Ja, du spør om Indego 1000 vs Indego 1300 ...

jag har en Indego 10 ock har svart deg ut i fra mine erfaringer med den. Det er mange som har erfaring med den nya mjukvaran, har du nogra frogor så kan du jo anvende den gamla Bosch tråden.

Jeg gissar at den enda skillnaden på 1000 ock 1300 er navnet .... så langt er det kun Bauhaus som har Indego 1000 ... med jeg ser på bilden at den har hvita skydd så det er nok en ny maskin med ny 5.9 mjukvara ...

Den vil gjøre jobben hos deg ;)
 
Det låter bra.då blir det nog en bosch indego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.