Hej!

Vi håller på och bygger ut vårt hus som har varit täckt med eternit sedan 50-talet eller så. Under eterniten har vi originalpanelen som är stående panel med lock på nedervåningen och liggande panel på övervåningen. Planen är att vid tillbyggnaden sätta ny panel på hela huset och försöka bevara gamla charmen med huset så långt som möjligt. Nu har vi kommit fram till tät fasad omväxlande stående och liggande, men för att få lite mer liv i fasaden vill vi ha lite mer detaljer som lyfter intrycket. Bland annat funderar vi på att glasverandan skall få en sån kant under fönstrena som fortsätter vidare ut på fasaden. Fönsterfodrena skulle vi också vilja ha lite mer levande än bara fyra plankor.

Är det någon som känner till någon bra bok i ämnet med exempel på fönsterfoder och andra snickeridetaljer från sekelskiftet och framåt?

Någon som vet vad stilen huset är byggt i kan kallas (tror inte 20-tals klassicism stämmer)?

Vi har även tänkt oss ärggrönt plåttak till huset, någon som har tips på färgsättning som skulle fungera?

Tack på förhand

/Oscar

IMG_20140416_174048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://eternitvillan.wordpress.com/
 
Huset ser ombyggt ut, har du en bild på originalet? Vi har samma sak hos oss, huset byggdes 1926 men stilen är äldre.

Boken du söker heter Så byggdes villan, har den här bredvid mig. Finns säkert på biblioteket.

sabyggdesvillan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset, skall kika efter boken. Vad gäller utbyggnad så är överdelen av glasverandan tillbyggd, dvs den del med liggande plank som ser annorlunda ut. Dock finns den med redan med på originalritningen av huset, så jag antar den skippades vid byggande av huset och sedan blev tillbyggd vid ett senare tillfälle. Finns det med detaljer i boken, så som fönsterfoder etc?
 
Jag ser inte datum på den ritningen. Inte kan väl det vara originalet?
 
Fönstren ser ut att stämma med det man i boken definierar som 1910-tal, nationalromantik. Fönsterfoder var då 20X 120 mm.
 
Jag tog fram ritningarna och kikade, fanns inget årtal på dom. Varför tror du inte att dom skulle vara original? I övrigt lyckades jag hinna till biblioteket innan dom stängde, är ju kortdag idag, så nu läser jag boken du rekommenderade, riktigt intressant läsning. En bok man kan rekommendera till alla husintresserade.
IMG_20140430_174010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig sett en sådan veranda/frontespis på ett hus med mansardtak förr. Sedan tyckte jag att handstilen såg modern ut. Det var kanske för att det bara är versaler.

Finns det fler likadana hus i området?

Kul att du fick tag på boken så snabbt. :)
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
Nu har jag läst på lite i diverse böcker och fått till fasaden någorlunda i eget tycke, byggarna kommer på måndag, så nu brinner det i knutarna ;) Nu funderar jag mest på vilken färgsättning vi skall satsa på. Tänkte först välja om vi skall ha fasaden ljusare än fodren eller tvärt om. Vad tror ni?
ljusa lister syd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mörka lister syd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ljusa_lister_väst.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mörka_lister_väst.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni för övrigt angående stående / liggande / stående panel nåt mer att tänka på?
 
För övrigt är det man ser till vänster om trapphusfönstret (två översta bilderna i inlägget ovan) som är tillbyggnaden, dvs en förlängning av huset med ca 4 m.
 
Tycker nog att på äldre hus att det passer bättre med ljusare färg på fasad än på detaljer (knut, foder osv).
 
Håller med Thomas. Ett mörkt oljemålat äldre hus ser tungt och lite fel ut. En ljusare nyans på panelen tycker jag klart är vägen att gå. Sedan kan man testa att låta foder och fönster avvika i lite mörkare nyans. Fönstren kan gärna målas i en egen färg. Tänker på kombinationer av engelskt röda fönster och gråa foder eller mörkt gröna fönster och grått. Man kan också jobba med lite dova gula nyanser, antingen på fönster eller på foder.
 
Tack för tipsen, vi är faktiskt inne på ljusare fasad, hade varit fint med färgade fönster, men eftersom alla gamla fönster är vita har vi beställt de nya vita också. Känner att projektet är tillräckligt stort som det är utan att måla om alla gamla fönster.

Vad tror ni om panelen? Tanken är tät panel dvs utan lock, stående längst ner, liggande i mitten och stående överst.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har aldrig sett en sådan veranda/frontespis på ett hus med mansardtak förr. Sedan tyckte jag att handstilen såg modern ut. Det var kanske för att det bara är versaler.

Finns det fler likadana hus i området?

Kul att du fick tag på boken så snabbt. :)
Har kikat runt lite i området, och det finns några till hus här i krokarna med samma typ av utbyggnad framåt med sadeltak kombinerat med mansardtak, kanske är en lokal företeelse i sumpan :)
 
Ja, det är är det nog då. Kul!

Angående färgsättning så ser man ju av boken "Så byggdes villan" att du kan ha både mörk fasad och ljusa foder och tvärt om. Hade jag varit som du så hade jag känt efter vad jag tycker är finast själv, sedan ser du i boken vad som var brukligt på den tiden - det verkar som man kunde ha vad som föll en in tycker jag.

Annars finns det ytterligare en bok jag har här som jag kan rekommendera, "Färgen på huset" av Karin Fridell Anter.
Nu får du gå till biblioteket en gång till. :)

fargenpahuset.jpg



http://www.bokus.com/bok/9789154058969/fargen-pa-huset/
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.