(Fönsterbänk från Eternit)
Sitter överallt i mitt nyförvärvade hus från 1977. Huset är ett Mockfjärds Elementhus.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det eternit eller är det sten? Kanske marmor?
 
MultiMan
Verkar vara infärgad och polerad eternit: http://www.byggnadsvard.se/material/eterniten-på-väg-ut-ur-skamvrån

"Det tillverkades inte bara tak- och fasadmaterial av eternit. Specialbehandlade väggskivor för kök och badrum med ett stort urval av färger och mönster fanns från 1930-talet och framåt. Andra inredningsattribut är fönsterbänkar och bänkskivor, infärgade och polerade så att de liknar svart marmor."
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Tack för tipset. Undersökningen fortsätter.
 
Troligen inte, hade det varit äkta sten hade det stått det istf eternit, är med all sannolikhet eternit.
 

Bästa svaret

Hej Jimmy,
det där är tyvärr eternit: strukturen och utseendet på undersidan skvallrar mycket tydligt om det. Ledsen att behöva säga det!
//reptil
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ok. Ytterst tacksam för era tydliga svar. Svärfar svor åt mig när jag lade fram påståendet om att jag trodde det var eternit.... Tråkigt att jag hade rätt då.
Då låter jag alla skruvar sitta kvar i fönsterbänkarna. Började skruva ner en idag. Satt tillsammans med dottern på 5 år när jag tog ner den. Satt och petade misstänksamt i dammet.....
 
Hej igen,
ja, de är ju inte farliga så länge de sitter kvar och är oskadade. Och försök låta bli att tänka på och gå i panik att du och din dotter eventuellt har andats in dammet och kommer bli supersjuka på grund av det - visst ska man ha stor respekt för eternit men efter vad jag har läst och förstått så kräver det så mycket mer exponering än så för att det ska bli farligt. Men jag vet (enligt egen erfarenhet med eternit) att det är lätt att oroa sig.
//reptil
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ok. Ja iofs. Du har väl rätt i det du säger. Blir mest vara förbannad över att ha blivit åthutad när jag först frågade kära svärfar om det kunde vara eternit.
Besviken över att jag tog det han sa så snabbt utan att tänka till själv.
Idag när jag lossade skruvarna i en av skivorna så tyckte jag inte att det såg ut som sten när dammet lossnade i skruvhålet. Tur då att jag kunde fråga er här!
 
Fönsterbänkar av eternit hör väl kanske heller inte till det mest vanliga, plattor och rör är något av det som jag stött på mest, så min första tanke hade nog heller inte varit att det var eternit. Och speciellt inte i ett hus som är byggt så pass sent som 1977 (jag tror eternit blev förbjudet 1982).

Lycka till med resten av resan med det nyköpta huset! Min känsla är att det här inte är den enda överraskningen som du kommer att stöta på. :) Hoppas dock att de andra blir mer angenäma.

trevlig lördag,
reptil
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Tack

Alla fönsterbänkar är nu nedmonterade men med alla beslagen kvar fastskruvade i bänkarna. Huset byggdes samma år som de lade ner fabriken i Lomma och den "stora skandalen och tragedin" uppdagades.
Massor med arbetare fick stenlunga eller cancer och dog på grund av arbetet där.
Tydligen fick jag några av den sista årgången som producerades.
 
Årets trådlyft!!!!
Kollade runt bland gamla trådar och hittade denna. Jag har exakt likadana brädor. Huset byggt -76. Jag tvättade av dom och låter dom vara tillsvidare men jag blänger på dom ett par gånger i veckan Dom ska ner!
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
evojenza skrev:
Årets trådlyft!!!!
Kollade runt bland gamla trådar och hittade denna. Jag har exakt likadana brädor. Huset byggt -76. Jag tvättade av dom och låter dom vara tillsvidare men jag blänger på dom ett par gånger i veckan Dom ska ner!
Inte behöver du tänka så.............Sitter dom där och inte stör så blir du ju inte sjuk för det. Sjuk kan du möjligen bli om du mal ner dom till damm och stänger in dig i ett rum och andas in detta i flera år. Då kan du möjligen drabbas av otrevligheter. Men inte ens det är säkert.
 
Stefan1972 skrev:
Inte behöver du tänka så.............Sitter dom där och inte stör så blir du ju inte sjuk för det. Sjuk kan du möjligen bli om du mal ner dom till damm och stänger in dig i ett rum och andas in detta i flera år. Då kan du möjligen drabbas av otrevligheter. Men inte ens det är säkert.
Hej. Nja, jag är ju inte livrädd för det. Är snickare i grunden och är väl påläst angående asbestens vara och icke vara.
Lite skrämmande är att vi importerar cementvaror från kina med asbest i :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.