Hej!

Är helt novis på detta ämne och behöver hjälp! Vi bor i ett litet hus på 94kvm. Funderar nu på att bygga ut och har då förstått att man kan göra detta med 15kvm utan bygglov. Nu har vi ett garage som sitter ihop med huset, kan vi inreda garaget och bygga till ytterligare 15kvm el räknas garaget in i dessa 15 kvm om vi inreder det??

Mvh

Malmöit : )
 
Ska ni inreda garaget behövs bygglov, "ändrad användning", men sen finns det nog folk som gör det ändå...sen blir 15 m[SUP]2[/SUP] ett litet garage.
 
Ok, så jag måste ansöka om ändrad användning av garaget och sen kan jag bygga ut mina 15kvm? Eller kommer då den ändrade användningen att räknas in i de 15?

De 15 kvm ska inte vara ett garage : )
 
Kommunen drog ner rullgardinen för oss när vi skulle lämna in bygganmälan om inglasning av altan på 15 m2. Tomten är en arrendetomt och kommunen säger att alla 36 arrendetomterna ligger på samma fastighet ... 2:12 och på varje fastighet får endast en sådan utbyggnad göras, dvs en utbyggnad, ett Attefallshus och ett hus med takkupor.
Enligt Boverket gäller reglerna även för arrendetomter om det finns ett en- eller tvåfamiljbostadshus på tomten. Frågan vi ställer oss är: Kan kommunen upphäva bestämmelsen genom att krysta fram en egen tolkning?
 
Mikael_L
forsåker skrev:
Kommunen drog ner rullgardinen för oss när vi skulle lämna in bygganmälan om inglasning av altan på 15 m2. Tomten är en arrendetomt och kommunen säger att alla 36 arrendetomterna ligger på samma fastighet ... 2:12 och på varje fastighet får endast en sådan utbyggnad göras, dvs en utbyggnad, ett Attefallshus och ett hus med takkupor.
Enligt Boverket gäller reglerna även för arrendetomter om det finns ett en- eller tvåfamiljbostadshus på tomten. Frågan vi ställer oss är: Kan kommunen upphäva bestämmelsen genom att krysta fram en egen tolkning?
Jag är långt ifrån säker på att det är någon hemsnickrad tolkning.

Är det utarrenderat ett flertal markplättar som står på en och samma fastighet så blir det ju så.
Endast ett attefallshus (eller endast en friggebod) kan uppföras på fastigheten.

Om ni har flera hus på samma fastighet och får uppföra flera attefallshus på denna fastighet med lagens goda minne så kan det inte finnas någon begränsning för mig att sätta upp t.ex. 4 st attefallare på min fastighet, om du förstår hur jag menar.
 
Området är ett sommarstugeområde, som funnits sedan 1928, där tomterna är avdelade och numrerade och på varje tomt är det, enligt gällande områdesbestämmelser tillåtet att uppföra en huvudbyggnad om 38 m2 samt friggebod(ar) om 15 m2. Boverket säger att reglerna för Attefall:arna gäller även för arrendetomter. Dvs en åtgärd per tomt. Vi har inte kunnat finna att argumentet, arrendetomter inom en fastighet, som vår kommun hävdar, skulle utgöra hinder för godkännande. Vi fick rådet at BN att bygga två väggar till 180 cm och skärmtak över vår altan och om kommunen ändrar sin policy i framtiden då kan vi ansöka om "utbyggnad". Enligt dagens regler för bygganmälan gäller att arbetet inte får påbörjas innan startbesked givits. Hur kan det tolkas då - är inglasningen påbörjad eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.