Min klippare har varit inne på service under vintern hos återförsäljaren och idag hämtade jag ut den för att påbörja årets klippning. Tyvärr blev glädje kortvarig då den klagade på att signal saknades och att den var utanför området. Jag fick hämta ut en ny laddare och en ny... ja, vad den nu heter, boxen med kretskort som sitter i laddarstationen och som man kopplar in alla sladdar i. Till ingen nytta. Det var fortfarande samma fel.

Jag har provat att mäta signalkabeln med en multimeter och den visar ~4000 Ohm. Jag läste nånstans här i forumet att en annan mätte sin kabel och fick 6 Ohm, så det låter lite högt. Men om det var brott på kabeln så borde den väl inte visa nånting alls?

Boxen i laddstationen blinkar under några sekunder när man kopplar in den, sen lyser den med att fast sken. Enligt texten på boxen så betyder det att ingen signal skickas ut, vilket verkar stämma med vad roboten säger också. Frågan är varför signalen inte skickas ut?

Under tiden som jag provade med diverse saker så noterade jag att min mjukvaruversion är r15194. När man har klipparen inne på service under vintern så ska man få den uppdaterad, och det verkar den ju inte ha blivit? Dock är väl det här inget som har med mitt problem att göra, den har ju fungerat utmärkt med samma mjukvara hela förra året. Men innehåller den senaste versionen något vettigt jämfört med den jag har?

Vid första testet innan jag hade bytt laddare och box så letade den på kabeln och följde den hem till laddaren, så då var det ju uppenbarligen tillräckligt med signal för att den skulle kunna följa kabeln i alla fall.
 
Om du har fått en ny sändare är risken att den är inställd på 7khz frekvens istället för 8khz. Detta måste du då ändra under servicemenyn. Du är viktigt att kontrollera att sändaren och maskinen matchar både gällande kHz samt frekvens.

Kolla även då att du verkligen fått i kablarna till omkretstråden ordentligt. På den sändaren är det lätt att missa själva hålet till kabeln och istället klämma kabeln i själva klämman.
 
Om dioden på signalsändaren lyser med ett fast grönt sken, så är gränsslingan av. Det vanligast som händer efter vintern är att man grävt någonstans i trädgården och råkat ha av kabeln. Kan också vara en dåligt gjord skarv.
 
golfgreen skrev:
Jag har provat att mäta signalkabeln med en multimeter och den visar ~4000 Ohm. Jag läste nånstans här i forumet att en annan mätte sin kabel och fick 6 Ohm, så det låter lite högt.
Om 6 ohm motsvarar 200m slinga (en gissning) så motsvarar 4000 ohm sisådär 133km, så om du inte har en vääääldigt stor trädgård så är det nog nåt vajsing med slingan.
 
Nominella värden enligt stiga
200 m 2,8 ohm
400 m 5,6 ohm
600 m 8,4 ohm

med 4000 ohm är det som jag skrev tidigare med stor sannolikhet ett kabelbrott nånstans
 
koppla ur gränsslingan från boet och ta 20m lös kabel och gör en minislinga på gräset och starta roboten i den... Funkar den där i så är det utan tvekan kabeln...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Idag blinkade lampan och gräsklipparen fungerade som vanligt. Vad ska man tro?
 
Whitegoods skrev:
Om dioden på signalsändaren lyser med ett fast grönt sken, så är gränsslingan av. Det vanligast som händer efter vintern är att man grävt någonstans i trädgården och råkat ha av kabeln. Kan också vara en dåligt gjord skarv.
Grönt? Den lyser rött.
 
golfgreen skrev:
Grönt? Den lyser rött.
Rött fast sken betyder "laddning pågår". Dvs roboten står i laddstationen och slingsignalen är då, iaf hos mig, avstängd. Lyser det rött samtidigt som roboten är ute på gräsmattan är det något fel i laddstationen/kablaget som gör att det blir kontakt mellan de två laddblecken.
 
bjoma skrev:
Rött fast sken betyder "laddning pågår". Dvs roboten står i laddstationen och slingsignalen är då, iaf hos mig, avstängd. Lyser det rött samtidigt som roboten är ute på gräsmattan är det något fel i laddstationen/kablaget som gör att det blir kontakt mellan de två laddblecken.
På själva boxen står det inget om att den ska kunna lysa grönt. Jag har i och för sig inte kollat om det står något i manualen om det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.