Hjälp mig att välja gräsklippare.
Tanken var att välja en Automower 308, men Landroid M 2.0 är ju löjligt billig nu.
Hade den fungerat till denna tomten?
Jag misstänker att jag behöver en guide för att få roboten att hitta igenom gången till framsidan.
S-kurvan förbi häcken är ca 1,5m bred.

Förutsättningar: Knappt 400 m2 plant gräs, säkerhet är högsta prio eftersom både egna och andras barn springer på tomten.
Trädgård extra.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var bör laddstationen placeras?
Elmässigt vore det enklast i nederdelen eftersom jag har ett lättilgängligt väggutag på garaget, vid sandlådan.
 
Med anledning av hur tomten ser ut på norrsidan av huset så bör klipparen kunna ställas in för minst två zoner (två släppunkter), klipparen har svårt att komma genom zickzacken på norrsidan utan att följa mittentråden. Kolla även upp minsta bredd på "korridoren".
 
Tror nog att roboten får svårt att hitta till framsidan. Jag har liknande tomt, släpper min 308:a efter guideslingan lite då och då.
 
Finns det några alternativ till 308:an som skulle klara jobbet?
 
Gardena R70li som är "samma" maskin i annat skal, dock har de minskat från 800kvm till 700kvm på den.
 
peternicklas
Tar du bort den ena häcken så fixar Landroid M det. Om inte, tveksamt, passagen är väldigt smal och samtidigt förskjuten.
 
Bosch Indego 1300 silver vi hitte alle områden utan problem, har god sekerhet og gjør jobben på ca 3 timmar inklusive laddning.
 
Indego är tyvärr inget alternativ.
De lanserade en kanonklippare, tyvärr började de sälja den ett par år för tidigt.
Med tanke på hur de har hanterat den lanseringen så köper jag inget från Bosch som är grönt...
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza
Raderat lite pajkastning som inte hör hemma i tråden

//Moderator
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
En stiga 520 hade jag tagit. överdimensionerad vad gäller m2 men du får 3 programmerbara zoner, kantklippning påväg till och från boet, samt att den har förbättrad mjukvara för 2014 som gör att den klarar passager på 70cm (30cm mellan gränsslingorna)
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Ska kolla på den också. Tack Whitegoods
 
Gör du rätt i...Men oavsett så ska du nog inte kolla på 500 m2 när du letar robot i och med utformningen på din tomt.. utan någon som klarar 1000m2 minst är nog vettigt. 3 zoner skulle jag nog välja också för att garantera att så mycket så möjligt av gräsmattan blir ordentligt klippt.
 
Flikar in en fråga jag med när vi har så många bra svar här.
Jag har en trädgård likt nedan, tomten är totalt på 750m^2, så en gissning skulle vara 450-500m^2 trädgård.

En zon är ju helt avskuren, mellan garagenedfart och plattsättning. Dock kan jag ju gräva ner kabel så att den åker över plattorna, men helst vill man ju ha så lite åka som möjligt där. Hur gör jag en bra passage och hur fungerar det med zoner?

Jag har inte köpt någon klippare än men kikar på HQ 308 eller någon billigare gardena.
Vad tror ni som har lite erfarenhet?
garden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smal passage på ca en meter över plattorna och guidekabel i mitten av denna gör susen. HQ/Gardena kommer att fungera bra.

En placeraing av laddstationen uppe till höger skulle sedan minimera körtiderna utan klippning på tomten med så kort guide som möjligt..
 
Bäst är (imho) om plattorna ligger så slätt och fint att du kan låtsas som om de inte fanns och låta klipparen köra över dem precis var som helst. Då slipper du skapa en egen zon för gräsplätten innanför plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.