Har en fråga ang allmänplats och beräkning av medelmarkhöjd när det kommer till en hörntomt.

En hörntomt med väg x norr och väg y österut. Huset står 3m från väg x och ca 10m från väg y.
då säger reglerna "Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, skall dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten"

Min fråga är då: Ska man utgå från medelmarknivån hela den allmänna marken eller bara den del som är inom 6m?

Min tolkning är att det är medelnivån från hela den allmänna marken.

"9 § När det i plan- och bygglagen (1987:10) eller i föreskrifter eller beslut som utfärdats med stöd av lagen meddelats bestämmelser om byggnadshöjd, källardjup eller antal våningar gäller följande, om inte annat särskilt anges. Byggnadshöjden och källardjupet skall beräknas från markens medelnivå invid byggnaden.
Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, skall dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda omständigheter föranleder annat.
Byggnadshöjden räknas till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak. Källardjupet räknas till det lägsta källargolvets översida.
Som våning räknas även vind där bostadsrum eller arbetslokal kan inredas, om den enligt tredje stycket beräknade byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida, och källare, om golvets översida i våningen närmast ovanför ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden."
 
noone70 skrev:
Min tolkning är att det är medelnivån från hela den allmänna marken

Den alternativa tolkningen måste bli att medelvärdet beräknas på enbart den del av allmänplatsmarkens gräns, där avståndet till byggnaden uppgår till sex meter eller mindre.

Lagstiftarens syfte avgör vilken tolkning som är mest rimlig. Vad kan lagstiftaren tänkas vilja uppnå med lagrummet? Möjligt svar: Att reglera byggnadernas skuggbildning och annan påverkan på allmänplatsmark.
På mycket stora tomter, och/eller på tomter med mycket stor nivåskillnad, skulle denna alternativa tolkning kunna hindra "olämpligt" höga byggnader inom ramen för gällande planbestämmelser.
 
billy_baver skrev:
Den alternativa tolkningen måste bli att medelvärdet beräknas på enbart den del av allmänplatsmarkens gräns, där avståndet till byggnaden uppgår till sex meter eller mindre.

Lagstiftarens syfte avgör vilken tolkning som är mest rimlig. Vad kan lagstiftaren tänkas vilja uppnå med lagrummet? Möjligt svar: Att reglera byggnadernas skuggbildning och annan påverkan på allmänplatsmark.
På mycket stora tomter, och/eller på tomter med mycket stor nivåskillnad, skulle denna alternativa tolkning kunna hindra "olämpligt" höga byggnader inom ramen för gällande planbestämmelser.
Har förstått syftet, och det är just skuggningen som är problemet. Men pga rätt speciella omständigheter (liten tomt, kraftig lutning, husets placering på tomten, att tomten är belägen högst upp i en backe och vädersträcken) så blir effekten att den del av allmänningen som är utanför 6 m(och de tomter som ansluter till huset i fråga) är de som påverkas mest av skuggning. Medan den som är inom sex meter den absolut högsta punkten. Detta medför att om 6m regeln inte hade funnits och man utgår från medelhöjden runt huset så skulle huset ha blivit för högt.

Är detta fallet medför det att regeln går emot lagens syfte.
 
Redigerat:
noone70 skrev:
Är detta fallet medför det att regeln går emot lagens syfte.

Sånt har hänt förr. Av ditt tonfall att döma är du en "beskuggad" granne, och då har du min djupa förståelse.
 
billy_baver skrev:
Sånt har hänt förr. Av ditt tonfall att döma är du en "beskuggad" granne, och då har du min djupa förståelse.
Japp det är jag, tack.
ska snacka med juristen på måndag om det här och om det är något vi kan använda. Men det verkar lite mörkt
 
Nu har vår fall varit uppe hos länsstyrelsen. Vi förlorade tyvärr, men...

När juristerna LS räknade ut höjden på fastigheten så valde de att använda fasaden som var vänd mot den del av allmänningen som låg längre bort än 6m och utgå från medelhöjden där. Tyvärr använde de inte korrekt medelhöjdnivå på den allmänna platsen eller korrekt höjdnivå på husets bygghöjd så husets höjd hamnade under maxhöjden enligt deras beräkningar. Men om man räknar med de siffror som SBK har plockat fram åt oss blir huset högre än maxhöjden för vad DP tillåter

I domen motiverade de inte varför de valt att göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.