Pjsao3o.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden talar för sig själv. Frågan är hur lång popnit jag behöver och var jag hittar dessa.
 
Det finns tydligen nitar som är 50mm....
Kanske är dom svåra att hitta annat än på Ebay
Nästa fråga blir ju hållfastheten...där säger inte bilden så mycket, vad det ska vara till
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Är det inga större påkänningar borde det gå att nita, å andra sidan borde det då även gå att limma så slipper man se nitskallarna (om nu inte dessa är en del av den utseendemässiga designen?).
 
Nitarna som är 50mm verkar vara bra, men finns det inte risk för att dessa är för långa? Det ska vara till denna list: http://i.imgur.com/rYYEghF.jpg
 
Jag räknade nog fel...jag la på plåttjockleken, du hade 32mm totalt... en 40 eller 45:a räcker nog
det finns nitar i 5mm intervall.... Pdf det är bara o leta...

Kan du inte använda vagnsbult?? då får du en "slät" ovansida....

img_kromadbult.gif

Edit:

Jag hade nog oxå funderat på en islagsmutter och skruvat omlott/sida med försänkt skalle

34-70N-8_3796.jpg
 
Redigerat:
Remne skrev:
...
Kan du inte använda vagnsbult?? då får du en "slät" ovansida....

[bild]
Ett förnuftigt inlägg!

Popnit, eller på svenska egentligen blindnit, är avsedda att användas där bara en sida av konstruktionselementet är åtkomligt.

Bästa exemplet på tillämpning är segelbåtsmaster i aluminium, som är ihåliga ovh tunnväggiga och där insidan är omöjlig att komma åt.
 
Skulle nog också rekommendera vagnsbult där, påkännigarna kan bli ganska stora och listen kan orsaka skador om den släpper.
 
Men vanlig hederlig träskruv?

Protte
 
Tack för svaren, det lutar nog åt vagnsskruv!


prototypen skrev:
Men vanlig hederlig träskruv?

Protte
Den befintliga fatsättningen av listen är gjord med träskruv och det håller bara en stund. Det måste vara en genomgående bult med mutter så att det sitter ordentligt.
 
Skruv + hylsmutter är ju ett alternativ. Såna som dörrhandtag brukar sitta med alltså.
Och ger en "nästan" slät yta på båda sidor.
Är kanske samma sak som cecar33's koppelskruv.

Men det är nog pilligare än vagnsbult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.