Jag har installerat en ny köksfläkt i bostadsrätt med ventilation på taket. Det susar från fläkten, ganska högt, hela tiden. Alltså även när den inte används. Vad har jag gjort för fel?

Under tiden jag inte hade någon fläkt alls inkopplad under köksrenoveringen så täppte jag igen fläktröret med en handduk för att det inte skulle låta. Men nu när slangen är ansluten så låter det.

https://docs.google.com/file/d/0B4lz...p=docslist_api

https://docs.google.com/file/d/0B4lz...p=docslist_api

https://docs.google.com/file/d/0B4lz...p=docslist_api
 
Om du har ventilation på taket så skall du för det första normalt inte ha en traditionell köksfläkt utan enbart en spiskåpa. Om du har installerat en fläkt i köket och ni samtidigt har ett system med fläkt på taket så kommer du att påverka hela ventilationssystemet med risk för att du trycker in matos hos dina grannar. Du kan även skapa andra problem med störningar i ventilationen för deras lägenheter eftersom ni får obalans i det inställda systemet.

Att det låter beror naturligtvis på att fläkten på taket ventilerar huset och att det är en konstant ventilation via din köksfläkt/kåpa. Den typ av ventilation går normalt alltid och ventilerar bla både kök och badrum. Och övriga utrymmen naturligtvis.
 
Aa men vänta nu. Det satt en fläkt där innan. Ingen kåpa. Jag som har dålig koll. Eller?

Det är ett konstant sug från röret. Har jag gjort helt galet??
 
Redigerat:
Det var förmodligen fel då med...
 
Så här står det i pärmen för bostaden:

Systemets funktion: Oset från matlagning och bakning sugs ut ur huset med hjälp av en takfläkt.

Systemet innehåller: En spiskåpa av lackerad plåt med eldriven fläkt som ligger på vinden, galvaniserade plåtkanaler och belysning i kåpan.

Skötselråd: Filtret kräver rengöring för att kunna fungera tillfredsställande. Ett fettmättat filter medför dessutom en brandrisk. Enligt bestämmelser krävs att en sotare rengör spisfläktens kanaler.

Miljöbedömning: Systemet släpper ut uppvärmd luft vilket innebär att ny luft måste tas in utifrån och värmas upp. Detta ger en miljöbelastning i form av ökad energiförbrukning för uppvärmning av den nya inneluften. Systemet evakuerar den förorenade luften på ett effektivt sätt och skapar bra inneluft.

Därför valde vi detta system: Installation och drift av detta system är enkel och komplikationsfri. Systemet är också funktionellt och väl beprövat.

Den spiskåpa som förut var installerad: Futurum F252-10

Jag har bytt till Siemens L146630SD
 
Futurum F252-10 är ju en spiskåpa utan fläkt och Siemens LI46630SD (antar att det ska vara LI och inte L1) är ju en fläkt, så det funkar ju inte i ert system. Du behöver en spiskåpa utan fläkt.
 
O crap. Jag har ju verkligen inte haft koll på detta! Kommer det bli kaos att byta ut?
 
Det borde det inte bli. Dock kanske du skall rådfråga med styrelsen så att det verkligen blir rätt.
 
Jag ska fråga. Men min styrelse kan ingenting. Det är en väldigt liten förening och ingen i styrelsen är kompetent utan sitter mest där för att man måste. Men visst. Ordförande kan nog svara.
 
Tyvärr helt fel val av fläkt i ert system!

Det är definitivt inte bra att använda den för du kommer att trycka ut os i systemet där den inte skall vara. Beroende på hur och vad du gjort med överskåpet så kan det bli mer eller mindre komplicerat att byta men det borde inte vara större ingrepp.

Men du måste absolut skaffa en spiskåpa som är avsedd för systemet du kan inte använda den fläkt du köpt och installerat.
 
Med de 700 kubikmeter luft som din nya fläkt kan ge så är det ganska nära kaos och resulterar i att du blåser in större delen av matoset på badrummet istället.
 
Aa... den är inte inkopplad i alla fall. Håller på och kollar upp hur och vad jag ska byta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.