Hej!

Har köpt mig en automower 308 å efter att den hade klippt endast några dagar så skulle jag kolla om bladen var hela.
De var de, men det var som stora torkade gröna klumpar på alla 3 bladen så det fanns inte så mycket vasst kvar på bladen. Så jag lossade dem å va tvungen att ta till med en kniv för att skära loss de stenhårda gröna klumparna.

Sen slipade jag knivseggarna med fint sandpapper tills de var vassa igen. Monterade tillbaka bladen å redan efter några dagar igen så var de täckta med grönt igen!

Slipade bladen pågrund av att jag inte har lust att byta blad vart tredje dag :(

Vad är det för fel?

Klippte först med vanlig gräsklippare å sen klipper jag med högsta höjd inställningen på automowern.
 
OpiMaza
Hej
Jag har en 305 och har stora problem med det i år oxå, vad jag minns så hade jag inte det förra året.
Fråga är om de har sänkt varvtal på knivarna eller vad som är problemet.
 
Redigerat:
Funderar på om det kan ha med mycket mossa att göra?
 
Har samma problem, kan det ha att göra med att man gödslat nyss och det inte regnat så gödsel finns kvar i gräset?
 
Hej, vi har samma problem och det beror på stor sannolikhet på pollen.
Man får göra rent bladen varje dag. Vi är 5 olika ägare och har råkat ut samma sak.
Har haft min Automower i 5 år och denna säsongen är första gången det har hänt.
 
Va ute idag å kollade igen efter att jag slipade rent knivarna igår.
Det var redan ett tjockt lager torkat gräs på bladen, som man knappt orkade att ta bort med fingrarna.
Inte så kul när man precis köpt den :(

Kan ju inte hålla på att slipa om bladen varje dag å absolut inte byta ut bladen varje dag!
 
Jag har också samma fenomen på min automower, jag har relaterat det till att det är så torrt, gräset blir segt.
 
OpiMaza
Har alla här nyaste mjukvaran ?
 
legion skrev:
Jag har också samma fenomen på min automower, jag har relaterat det till att det är så torrt, gräset blir segt.
Nja, som sagt 5 säsonger utan att detta har inträffat tidigare.. Är nog en kombination av pollen och torrt gräs kanske.
 
Pojen skrev:
Nja, som sagt 5 säsonger utan att detta har inträffat tidigare.. Är nog en kombination av pollen och torrt gräs kanske.
Jag har samma problem i år och har inte haft det tidigare. Jag har frågat där jag köpte min 230ACX men de vet inte vad som är problemet utan rekommenderade bara att byta knivar. Det jag funderar på är om det Algomin gödsel som jag la på för flera veckor sedan och inte regnat på är boven i dramat.
 
Jag har inte gödslat min gräsmatta. Så det kan inte vara det.
 
Även jag har problem. Har aldrig varit med om något liknande tidigare. Grannen har en enorm björk och jag tror att den är boven i dramat. Jag har inte gödslat något än denna säsong, väntar på regn.

Hittade detta: Problem med knivarna på robotgräsklipparen?
 
Samma problem här med min Landroid. Har aldrig sett fenomenet förut.

Jag har inte gödslat än, men har en hängbjörk som släpper fina grenar över en stor del av gräsmattan. Har mina teorier om att dessa kan vara boven i dramat men har inte undersökt det närmare.

Det ser ut såhär:
photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi fick en liten skvätt regn häromdan och då blev allt som vanligt igen, klippdisken blev ren och fin och inga gräsansamlingar på knivarna.
Det är sannolikt som tidigare gissats en kombination av pollen och torka som är grundorsaken.
 
  • Gilla
tlsv och 2 till
  • Laddar…
Byte knivar förra söndagen efter det att de som satt i var helt igenslaggade med grön gegga. Klippte idag i 7 timmar med de nya knivarna och efter koll så var de igenslaggade igen. Det har både regnat och snöat i veckan så om det är pollen så borde det vara borta. Jag har ingen björk på tomten utan närmaste björk är 70-80 meter från min tomt. Jag kollade din länk och enligt den så verkar det ju vara pollen som är boven i dramat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.