Vi har en gammal gästtoalett i källaren som vi börjat renovera. Huset är sen 65, toaltetten sannolikt original. Den gamla toalettstolen hade börjat läcka från baksidan. När det var stopp i toaletten eller avloppet så att vattnet steg i toalettstolen så rann det ut på golvet någonstans på baksidan. Inte så kul.

Nu har vi haft en rörmokare här som bland annat bytt toalettstolen och hjälpligt spolat ur avloppsöret där vi ofta fick stopp. Men jag tror inte han lyckades få stoppet löst på riktigt, för bara efter ett par dagar blev det stopp på nytt och vid spolning rann vatten ut på golvet på baksidan av toalettstolen. Rörmokaren kontaktad, ska komma hit på söndag och försöka lösa problemet men jag undrar om han vet vad han ska göra utom att försöka lösa proppen.

Vad kan vara felet? Är gjutjärnsröret i golvet så rostigt att packningen inte sluter tätt eller vad handlar det om? Kan det vara att röret läcker nere under golvet? Toalettstolen står ju i vägen så för mig är det väldigt svårt att säga var vattnet kommer ut. Dock ser det väldigt rent ut tycker jag. Vad är lösningen? Till att börja med tänkte jag låna en riktig "högtryckspropplösare" av grannen. Men vi är oroliga för om vi måste ta hit någon och plasta röret på insidan. Vad kostar det i så fall?
 
Om det bara läcker när det blir stopp så tyder ju det på att det är avloppsvatten som läcker, annars kan man ju misstänka att det är spolvatten om det är helt rent och utan lukt.

Är du lite händig kan du ju lyfta bort toastolen och själv kolla hur det står till med rör och anslutningar. Det kan ju som du skriver vara lite av varje. Om det är nere i golvet det läcker så kanske du hade märkt det på fler sätt, är det betongplatta på mark, eller finns källare/krypgrund under? Jag skulle ju tro att om det läcker i plattan hade ni haft lite mer problem med lukt etc.

Mest illa tycker jag att inte rörmockaren fått det tätt när han var där, han borde ju ha noterat problemet, åtgärdat det samt verifierat täthet, och om han inte såg något problem borde han ju meddelat det.

På vad sätt försökte rörmockaren lösa proppen? Hade han någon kamera att kolla rörens insida med?
 
Jag försökte förtydliga mitt inlägg men fick bad gateway.

Rörmokaren är lite "rörig". Hade inte tagit hit honom för ett våtrumsjobb eller annat större projekt. Vi tog mest hit honom för att vi visste att hans plattsättare är väldigt duktiga.

Han hade tydligen bara spolat röret med vanlig vattenslang. Det var sambon som var hemma, jag jobbade. Tyvärr har han satt nya toalettstolen med silikon.

Huset står på betongplatta, ska inte finnas nåt utrymme under gästtoan. När de lyfte bort den gamla toaletten var det ett järnrör (avloppet) som stack upp några centimeter, men jag tänkte inte på att kolla hur röret såg ut.

Jag undrar om jag rubbat den gamla stolen när jag ställde mig på den för att fixa med ventilationen för några månader sen. Tror det var där nånstans som det började läcka. Hoppas jag inte kan ha spräckt röret eller nåt. :(
 
Om röret var spräckt borde ju rörisen märkt det sist, men man vet ju aldrig. Att spola med vattenslang lär ju också hjälpa föga, om det inte var riktigt hett vatten han spolade med möjligen.

Tar du dit samma röris igen? Gör han det i så fall som en reklamation? Kan ju bli dyrt annars på en söndag, särskilt om han inte är någe vidare.
 
Utgår från att han gör det gratis, vi har avtalat fast pris. Men befogad fråga. Ska kolla upp det.
 
Ok. Ja, är det fast pris är det ju bara för honom att fixa det hela. Kan nog vara bra att du är med och kollar så du ser att det inte fuskas nånstans. Vågat av en röris att ta ett "okänt" problem på fast pris. Är det röret som är sprucket kan det ju bli mycket kostsamt ;)
 
Stoppet borde man ju spola bort med högtrycksspolning. Kan tom. gå med en vanlig hobby-högtr. spruta med avloppsspoln. slang.

Skall det spolas lite mer seriöst så är det speciella spolfirmor som gäller. De brukar också ha kamera så man kan undersöka rören. Om röret ex. kolapsat någonstans under plattan så hjälper ju rensning inte så länge.
 
Det är nog så att det är dags för inspektion och högtrycksspolning av spolbil som har den utrustningen. 50 år gamla avloppsrör är nog fullt av både det en och det andra. Så ring spolbilen på måndag om det nu inte är ett enkelt synligt fel som rörisen kan se på en söndag.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Pratade med en spolfirma idag (spolia). 2500 kr efter rot kostar filmning plus spolning efter rot. Några hundringar billigare om man tagit bort toalettstolen för att jobbet går väl lite fortare. Enbart spolning skulle kosta 1600 efter rot.

Tänkte det kunde finnas andra som var nyfikna på priser. Lär väl bli dyrare om man vill göra hela huset dock.

Fråga: Om problemet är som jag gissar, att rosten gör att packningen inte håller tätt. Kan man då sätta den på plats ned ett rejäla lager silikon eller vad ska man göra? Har inte haft hit rörmokaren än.
 
Kom inte rörmockarn igår?

Om det är rost som gör att det inte håller tätt, så slipa så det blir en slät yta igen så håller det nog tätt. Om det inte går att slipa så det blir en slät yta, börjar det nog bli dags att byta rör, men visst kan silikon kanske funka tills vidare ;)
 
I gjutjärnsrör från 1965 är det troligtvis inte några packningar utan smält bly.
 
Men är det inte gummimuffen i övergång wc-rör som menas.

Det finns sådana med slangklämma, kanske kan hjälpa.
 
Ja, slipa bort rosten låter ju vettigare. Men med vad då? :what:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.