Hejsan vad föreslår ni då jag vill "spackla" skruvskallararna på försänkta torxs-skruvar utomhus?
Det är lite utemöbler som skall snickras och jag vill dölja skruvskallarna helt. Tänkte undvika plugg om det går. Latex-fog - Hålller dåligt för väta/fukt? Epoxi exv. Plastic-Padding - Tar upp rörelse i trät dåligt ? Andra förslag ....?
 
Jag föreslår att du endera pluggar med trä eller gör ett snyggt jobb och låter skruvskallarna vara synliga.
Det är oerhört fult med spackel som lossnat eller att det krympt och det är rundlar vid varje skruv.

Det är ju ingen hemlighet att möbler måste fogas ihop.

Protte
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Att blanda slipdamm/sågspån men ett fukttåligt utomhuslim, helst PU lim
borde väl fungera bra, jag har dock själv ingen erfarenhet av metoden.
 
Jag håller med om att spackel som lossnat över skruvar inte blir vackert. Jag har använt Plastic Padding Kemiskt Trä för att spackla ihop en skarv när jag gjorde en reparation av en vindskiva. Det höll hur bra som helst hela vindskivans livstid ut. Det var faktiskt den enda biten som fortfarande såg snygg ut när den revs ned.

Jag har senare övergått till att använda Plastic Padding Elastic som skall vara något mer elastisk än Kemiskt Trä till all spackling. Den sjunker inte in och går utmärkt att slipa, fräsa mm. Jag skulle tro att den skulle fungera OM du nu väljer att spackla.
 
Ett annat sätt är att dra ner skruvarna så långt att botten på själva skruvspåret i skruven är i liv med trät. Mao skruv skallen sticker upp lite när skruven är fast dragen. Sedan filar du bort den del av skruvskallen som sticker upp. Det som blir kvar är en skruv utan synliga spår. Det ser ut som om det är nitat. Blir väldigt exklusivt utseende.

Fast jag skulle i alla fall pluggat hålen då det går mycket fortare. Finns ingen annat sätt att göra det på.
Spackla tillhör Martin Timell och alla andra tv s.k. snickare :)


Pär
 
pär h skrev:
Ett annat sätt är att dra ner skruvarna så långt att botten på själva skruvspåret i skruven är i liv med trät. Mao skruv skallen sticker upp lite när skruven är fast dragen. Sedan filar du bort den del av skruvskallen som sticker upp. Det som blir kvar är en skruv utan synliga spår. Det ser ut som om det är nitat. Blir väldigt exklusivt utseende.
Då är det väl lättare att spika med ogalvad spik...
 
pär h skrev:
Ett annat sätt är att dra ner skruvarna så långt att botten på själva skruvspåret i skruven är i liv med trät. Mao skruv skallen sticker upp lite när skruven är fast dragen. Sedan filar du bort den del av skruvskallen som sticker upp. Det som blir kvar är en skruv utan synliga spår. Det ser ut som om det är nitat. Blir väldigt exklusivt utseende.
Blir det inte väldigt svårt att efterdra skruvarna då?
 
M
pär h skrev:
Ett annat sätt är att dra ner skruvarna så långt att botten på själva skruvspåret i skruven är i liv med trät. Mao skruv skallen sticker upp lite när skruven är fast dragen. Sedan filar du bort den del av skruvskallen som sticker upp. Det som blir kvar är en skruv utan synliga spår. Det ser ut som om det är nitat. Blir väldigt exklusivt utseende.
Skallen har väl till uppgift att motverka att ihopskruvade träbitar går isär? Utan skalle blir det nog mycket större risk för sladdriga glappande utemöbler som inte går att efterdra heller som andersmc nämnde...
 
pär h skrev:
Spackla tillhör Martin Timell och alla andra tv s.k. snickare :)
Tack för den du! ;)
 
Det är fortfarande lite konisk skalle kvar på skruven. Det räcker för att hålla fast det man skruvar, man kanske får sätta skruvarna lite tätare så det blir några skruvar till.
Det är inte alls jämförbart med spik,

Varsågod jac den bjöd jag på:);)

skriver man slarvigt blir det fel, Det borde stå " och alla andra s.k. Tv-snickare"

Pär
 
Håller med Pär om att plugg är det bästa alternativet. Men om man inte orkar/vill/kan ta sig an det lilla extra jobbet det innebär så är jac:s förslag med PP Elastic inte dumt. Jag har använt det både inom- och utomhus med gott resultat, dvs inga sprickor eller andra otrevligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.