Har problem med att min klippare stör ut grannens så jag tänkte försöka fixa det genom att ha två separata slingor och styra dessa med någon form av fjärrstyrt relä (kopplat till en timer). Har dock svårt att hitta lämpligt relä då jag behöver ett med egen strömförsörjning (230v, 12v eller batteri) för att kunna sluta en obelastad krets (dvs relät isolerat från matningen). Samtliga Nexa-brytare och liknande jag hittat skickar 230v rakt ut.

Hade hoppats på något Nexa-liknande då jag styr en hel del annat med TellStick + Nexa-brytare, men alla förslag mottages tacksamt.

Har hittat lite olika trådar där el- och lödkunniga moddat Nexa-brytare för att åstadkomma ovanstående (t.ex. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=182375), men det känns ju som att det borde finnas färdiga lösningar på marknaden vid det här laget.
 
...eller så gör det inte det.
 
** Bump! **
 
Du skulle inte kunna nyttja en Arduino med ett relä-kort? Jag labbar med ett 8-portars reläkort med en Uno för att få en självgående f.d. radiostyrd bil. Arduino-utrustningen har jag skickat efter på Ebay. Nödvändigheten kan ifrågasättas för mitt projekt :). Men jag är lite inne på att man skulle kunna ha en sådan som hanterar två slingor. På landet har jag så stor tomt att jag funderar på två Tianchen-robotar i en slinga där jag gör en båge runt en av två laddstationer som sitter i serie i slingan. När det står en robot i en station skall bågen göra att en strömsugen brorsa inte vandrar in i samma laddare. Vet inte riktigt om det är en bra idé men tanken lockar mig! I nödfall får man ha två separata områden men det känns inte lika spännande!.
 
Redigerat:
Tack för tipset sturban. Arduino-världen är ännu outforskad för min del men man kanske skulle ta sig en titt.
 
Koppla in ett vanligt relä som Nexa styr så slipper du modda.
 
power650 skrev:
Koppla in ett vanligt relä som Nexa styr så slipper du modda.
Var kan man hitta ett sådant relä?
 
Nexa wrr-1 verkar vara något du kan använda för att slå av och på slingan.
 
Tack för tipset power650 och VikHe!

Två sådana 2-poliga reläer kopplade till en Nexa-brytare borde alltså räcka för att switcha mellan två olika slingor(?).

Ytterligare en novis-fråga då el och elektronik inte är min starka sida. Ett impulsrelä växlar väl läge då den får en elektrisk puls; innebär det att man måste slå på & av strömmen på Nexa-brytaren för att den ska växla? Eller funkar det som att den ena polen är aktiv då reläet inte har ström och vid ström klickar det över till den andra polen?

Edit: Jag antar att man måste ha en transformator mellan Nexan och reläet för att få ner det till 12V?
 
Redigerat:
fgo skrev:
Nexa wrr-1 verkar vara något du kan använda för att slå av och på slingan.
Men skickar inte den brytaren ut 230V på slingan då?
 
zno skrev:
Men skickar inte den brytaren ut 230V på slingan då?
Nej, den ska inte skicka ut ström på reläutgångarna D1 & D2, så den borde du kunna använda.
ImageUploadedByByggahus.se1399030814.024856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Nej, den ska inte skicka ut ström på reläutgångarna D1 & D2, så den borde du kunna använda.
[bild]
Tack!
 
Tänkte bara återkoppla att det funkade klockrent med två Nexa wrr-1 för att styra två separata klippslingor :)
 
  • Gilla
auto och 1 till
  • Laddar…
Äntligen det jag letat efter. :D Så då kan man "luras" och borde t.o.m kunna lägga fler guidekablar. Jag har funderat på om man kunde flagga bort äppelträden på "fallfrukts"-säsongen innan man hunnit plocka upp dem samt variera ytterområdet, då vi har en hund som inte ska passera runt huset till framsidan, medans roboten ska det. Funderar på att göra en fysisk grind för roboten... får se om det blir av. Kan ju öppna grinden manuellt på natten också när inte hunden är ute. Måste köpa roboten först nu :).

ZNO - Vad har du för robot?

//Lasse
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.