Nån som har hundar och robot som kan delge om hundarna drar in mycket med gräs?
Gäller robot som har rakblad för klippning först och främst.

Tänkte att kanske gräsresterna är så små så de inte drar in så mycket jämfört med vanlig gräsklippare utan uppsamlare.
 
Jag skulle nog vara mer orolig för att hunden får svansen i knivarna eller liknande.
 
Det är jag inte orolig för alls faktiskt utan undrar mer om gräsrester.
 
Bezt skrev:
Det är jag inte orolig för alls faktiskt utan undrar mer om gräsrester.
Men tänk vad kladdigt det blir inne om hunden kommer in med avklippt svans. Det är värre än gräsrester.

Det var nån tråd för ett tag sen om en hund som fått svansen skadad av en robotklippar.
 
Kan inte jag som Ts få bestämma inriktningen på tråden? Svansen på hunden ser jag inte som ett problem men vill ni diskutera det kan ni ju starta en egen svanstråd kanske...

Ingen som har hund som springer runt på en gräsmatta som är klippt av en robotklippare med rakbladsklippning som kan delge sin erfarenhet?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
peternicklas
Ett svar du kan få är att om man som människa går på ett nyklippt gräs så får man mycket mindre gräs med sig in om en robot har klippt. Det blir så korta strå att de faller djupare ner i gräsmattan än med en vanlig klippare.
 
Ligger det gräsklipp på gräsmattan kommer hunden att dra in det, i vilken omfattning beror på gräsets tillväxthastighet, storleken på hundens tassar och hudens livlighet dvs hur mycket den springer ut och in.
En ung, livlig StBernad på en tjock gräsmatta kommer således att dra in mer gräs än en gammal slö Norfolkterrier på en torr och eländig gräsmatta, till detta kommer graden av pedanteri hos hund/husägaren...svårt att svara på mao...;)
 
Tack för svaret Petternicklas.
Fotografen, tänkte om det var nån som kunde jämföra mängden gräs som dras in nu efter man skaffat robot mot vanlig gräsklippare innan, varesig man körde med uppsamlare eller ej. Då blir det inte så svårt att jämföra.
 
Nu har jag ingen hund men en dotter som springer in och ut. Jag märker inte av något gräsklipp alls i princip. Vill du minska risken med gräsklipp låt gräsklipparen jobba oftare (mindre bitar klipp).
 
A
Har en stor hund och en klippare med "rakblad".

Tidigare körde jag med motorklippare utan uppsamlare och upplever det mycket bättre nu.
Kör roboten nästan konstant och det lilla gräs den klipper vid varje tillfälle ser jag inte något direkt av inne.
 
Låter ju bra. Fyll gärna på mer erfarenheter!

Försöker mina åldrande föräldrar att köpa robot istället för ny åkgräsklippare men de var oroliga för att bjäbbhundarna skulle dra in så mycket gräs.
Synd att robotarna inte kan suga upp gräs bara.
 
Hej

Min föräldrar har två West Higland Terrier och dom samsas med en Husqvarna 308 i trädgården och det går jätte bra. Drar inte in mer gräs än tidigare med en vanlig klippare och uppsamlare.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.