Roligt med parafinen, vet faktiskt en som fyllde parafin i sin ack men problemet var att den stelnade runt slingan och isolerade den när han tog ut värme ur tanken...
 
Har funderat och räknat just på detta. Man behöver tyvärr väldigt stor tank för att lagra vintermånadernas värmebehov i en normal villa.

Tanken är från min sida att få gratis och arbetsfri värme. Jag tror nog att en mer realistisk lösning är att bygga ett passivhus. Har läst lite om dessa och de är inte speciellt märkvärdiga måste jag säga. 40 cm isolering i väggarna och 50 i taket. 0.85 u-värde på fönstren. Frånluftvärmeväxlare med hög verkningsgrad. Solfångare. Huset värms sedan av hushållselen och människorna som bor där. Enda tillskottsvärmen är en del av varmvattnet.
Att bygga ett hus med detta är inte speciellt dyrt och kombinera med en enkel braskamin och ytterst lite ved så har du minimal värmekostnad.

Köp också ett vindkraftverk på 2,2kw för 25 000 så blir inte heller huselen så dyr, kan då säkert även värma resterande del av varmvattnet större delen av året. Tyvärr blåser det oftast inte när det är som kallast.
 
Nä, men det brukar vara klart, så man kan få en gnutta solvärme, åtminstone.
 
Läste nånstans hur man kunde ackumulera energi, om man hade många solceller (för el alltså) så sålde man elenergin på sommaren och köpte tillbaka den på vintern för att värma huset. Med värmepump och extremt isolerat hus så skulle det kunna bli ett nollsummepel dvs man producerade lika mycket energi som man gjorde av med på årsbasis.
 
Då är det nog effektivare med en vindmöllor än med solceller.

En kusin har eget vattenkraftverk. Största finessen är den ström han inte köper, inte den han säljer. Men där är ju effekten lite rejälare än vad den blir av solceller på ett sansat tak. Dessutom rinner det dygnet runt, när det finns vatten, inte bara när solen är uppe.
 
Eget vattenkraftverk låter väldigt intressant. Vad är effekten (årsgenomsnitt) på hans anläggning? Vad har han för typ av bäck/flod/å som driver anläggningen?
 
Jag vet inte vad genomsnittseffekten är. Jag tror inte han vet det själv, då den energi som produceras inte mäts. Det är bara det som köps eller säljs som det finns mätning på, inte det som direkt används i den egna anläggningen.

När det är vatten i bäcken (nu är det ingen brist...) ger generatorn ungefär 22 kW. Den kan ge 28 kW (tror jag det är), men då skulle det behövts lite högre fallhöjd.
När det är torrt på sommaren blir det inget alls. Pinnån har inte tillräcklig vattenföring då.

Det finns plats till en turbin till, som skulle gått att använda när det är tillräckligt flöde. Men den turbinen är i ännu sämre skick än den som han har reparerat och satt i drift. Den andra är nog i princip bortom räddning. Nya är för dyra för att det ska löna sig som toppeffektaggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.