Det är en billig tång Mikael har hittat där, bara slå till direkt, fast helst på en i 3000-kronorsklassen. :)
Annars fram med meggern,.
 
Blå Bosch har ingen jord i kapgersågarna och annat har väl inte TS i arsenalen. Min tanke i frågan är att om det är något fel i anläggningen kan i stort bara någon överledning N-PE ge detta symptom. Ev har summatrafon fått lite restmagnetism och går lättare i mättning, dvs vad som skulle kunna kallas fel på JFB:n.
 
Mikael_L
För läckströmmätning i ned till 1mA-området medelst strömtång så är det vansinnigt billigt. Jag är själv nära på att slå till och köpa en. :)
 
Ja, priset är lågt iaf, om det är billigt vet du inte förräns du testat den.. Fast det tar visst ett par veckor till den finns på Conrads hylla igen.
 
Mikael_L
Jag tror inte att felet ligger i kap/ger-sågarna.
Iom skyddsjordfri kontakt och dubbelisolering och det faktum att Mathias inte skriver att det kittlar i fingrarna när man kör sågen gör att jag tror inte att sågen har något isolationsfel och krypström att tala om.
Jag tror det finns andra apparater som läcker och/eller överledning mellan noll-jord som går över gränsen när sågen går igång.


eller möjligen en defekt JFB då ...
 
Mikael_L
Slugge skrev:
Ja, priset är lågt iaf, om det är billigt vet du inte förräns du testat den.. Fast det tar visst ett par veckor till den finns på Conrads hylla igen.
Ja det är åtminstone inga problem för mig att kontrollmäta den vid låga ampere. Jag har dock inget att kontrollmäta mot som går över 10A.
OK, det går ju också att fixa med ett lågohmsmotstånd och spänningsmätning istället. Fast då har jag å andra sidan inte tillgång till någon tillräckligt stark strömkälla. :)
 
Bättre nu när kakelfixet torkat? :p
 
Detta jfb-problem har inte visat sedan jag startade denna tråd, däremot spökar det på andra håll men inget som går att sätta i samband (en vp som drar en säkring 2 ggr på en vecka, men går kontinuerligt därimellan).

Imorgon ska jag leka snickeri igen och bygga en fönsterbräda, så då får vi väl se hur jfbn gillar sänk och kapgersågar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.