Som rubriken antyder, finns det någon med erfarenhet av att använda cumaro till finsnickeri? Hur är det att jobba med?

Såg någonstans att det benämndes som brasiliansk teak och teak används ju ibland till möbler.

Nu på våren är det lättillgängligt i form av trallvirke jämfört med att hitta plankor av andra hårda träslag. För trallen är väl obehandlad?
 
Inga problem att använda som snickerivirke (trallen är obehandlad). Men det är ett mycket hårt virke så vassa verktyg är att rekommendera samt förborrning för alla typer av skruvning. Sedan är det fett och oljigt så innan limningar bör man tvätta av med aceton och helst limma med epoxi. Enda frågetecknet när man handlar det som trallvirke är fuktighetsgraden vilket kan göra det olämpligt att använda inomhus innan ordentlig torkning.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Ok, då är det värt att göra ett försök med andra ord! :)

Jag såg i reklamen (och då måste det ju vara sant...) från XL att det var extra torrt enligt den metod deras var torkat med. Såpass att de rekommenderade att man inte skulle lägga trallen kloss an pga att det sväller. Men det kanske kan vara en god idé att köpa en fuktmätare.

Om det är oljigt virke antar jag att ytbehandlingen bör vara någon form av oljebaserat alternativ?
Vad har du för erfarenheter av ytbehandling på cumaro? Funkar lack?
 
En oljeburen ytbehandling är definitivt att föredra, hårdvaxolja eller oljeburen polyuretanlack t.ex. Tänk på att tork- och härdningstider är något förlängda eftersom virket är så tätt och oljigt. Tvätta av alla ytor med aceton/lacknafta efter sista slipningen och innan ytbehandlingen. Önskas spegelblank yta kan du behöver använda en porfyllare (sanding sealer).
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Tack för svar!
Du verkar ha använt detta en del?

Då ska jag bara fixa iordning snickarboden (gjuter golv i källardelen som ska inhysa denna om en vecka) och sedan handla lite trallvirke. Sen börjar försöken! :)
 
Hur gick det med ditt försök pjodden?
 
Jodå, det gick alldeles utmärkt.

Jag fick tag i ett billigt parti överbliven trall på en brädgård för ca 20:-/lpm, så jag tog rubbet! ;) Torrt och fint var det också, fast några bitar var skeva.

Hittills har jag bara använt det till en tröskel till en förrådsdörr och sedan även gjort lite smörknivar. Tröskeln lackade jag med båtlack och den verkade hålla bra det året vi bodde kvar i huset. När det gäller smörknivarna så kan du kolla filmen här på dessa:
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=An1Q8IV9jEY
 
Kul! Bra med smarta ideer för framtida projekt! Ska tanka in lite i virkeshögen!
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
pjodden skrev:
Jodå, det gick alldeles utmärkt.

Jag fick tag i ett billigt parti överbliven trall på en brädgård för ca 20:-/lpm, så jag tog rubbet! ;) Torrt och fint var det också, fast några bitar var skeva.

Hittills har jag bara använt det till en tröskel till en förrådsdörr och sedan även gjort lite smörknivar. Tröskeln lackade jag med båtlack och den verkade hålla bra det året vi bodde kvar i huset. När det gäller smörknivarna så kan du kolla filmen här på dessa:
[länk]
Schyssta smörknivar! Tänkte fråga var din "spindle sander" kommer ifrån?
 
vectrex skrev:
Schyssta smörknivar! Tänkte fråga var din "spindle sander" kommer ifrån?
Tack!

Den köpte jag från Rutlands vid någon kampanj. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag gav för den.
 
pjodden skrev:
Tack!

Den köpte jag från Rutlands vid någon kampanj. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag gav för den.
Den har jag tittat på ett par ggr. Är du nöjd med den? Hur bra fungerar dammupptagningen?

Sen tycker jag du ska montera tillbaka klyvkniven på din bordssåg och tillverka ett zero clearance ilägg!
 
vectrex skrev:
Den har jag tittat på ett par ggr. Är du nöjd med den? Hur bra fungerar dammupptagningen?

Sen tycker jag du ska montera tillbaka klyvkniven på din bordssåg och tillverka ett zero clearance ilägg!
Jodå jag är nöjd med slipen men har inte använt den så mycket och inte provat speciellt mycket med dammsugare tillkopplat så jag kan tyvärr inte ge något bra svar.

Ang klyvkniven så åker den på och av lite då och då beroende på vad jag gör. Ibland är man dock lite lat och skippar/glömmer den trots att jag vet att den borde sitta på!

Zero clearance står på "att göra"-listan. Hittills har det blivit snabbvarianten med en bit masonit eller tunn plywood ovanpå bordet när det krävts.
 
Redigerat:
Klyvkniv och zero insert plate och påskjutare och featherboards och klingskydd och allt annat som möjligtvis skulle finnas att tillgå för att minimera risken...det där momentet på bordsågen skulle jag aldrig göra. Har du ingen bandsåg pjodden tycker jag du ska köpa en:)
 
Ola C skrev:
Klyvkniv och zero insert plate och påskjutare och featherboards och klingskydd och allt annat som möjligtvis skulle finnas att tillgå för att minimera risken...det där momentet på bordsågen skulle jag aldrig göra. Har du ingen bandsåg pjodden tycker jag du ska köpa en:)
Det är det intressanta med att filma det man gör. Man inser en massa saker bakefter... ☺

Bandsåg stod länge på önskelistan men tidigare hade jag inte platsen. Nu är den dock äntligen avkryssad från önskelistan! ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.