Har byggt en konventionell fristående bastu med reglade väggar fast med murad vägg (leca 125mm) vid eldstaden, ca 1,6x1,5x2,4m. Ett hörn mao. Resten av byggnaden är träreglar med sedvanlig fuktspärr på insidan. Funderar hur jag ska göra ytskiktet utåt på leca väggen. Borde jag isolera? Funkar det då att lägga på isolering och putsa det?

Leca väggen är i liv med träreglarna så putsar man rakt av blir det ca. 40mm innanför yttre väggpanelen, (gips 9mm+luftspalt 22mm+ panel 20mm) men lägger man en 30mm isolerings skiva under putsen blir det ungefär i liv med panelen.

Alternativen är flera:
-Putsa direkt på leca väggen och få olika djup på panel väggen och leca väggen.
-Isolera och putsa och komma i liv med panel väggen. (Vad händer med fuktvandring osv. med tanke på den inre fuktspärren när isoleringen kommer på utsidan. Jag tänker mig typ XPS som isolering)
-Putsa tunt vindskydd och sätta panel över hela leca delen så att det inte syns utifrån att det är murat under. Detta var min ursprungs plan..
-Sätta fasad sten på lekan och på så sätt hamna i liv med panelen. Oisolerat dock men gör det nått?

Om isolering + puts är bästa alternativet (både utseendemässigt och tekniskt) Hur är då arbetsordningen? (Fästa isolering (vilken typ, hur), putsa på nät, andra alternativ?)

Hoppas någon kunnig förstår mina funderingar och kan hjälpa mig på rätt väg.:)

Måste även tillägga att jag murat för att kunna minska skyddsavstånden från spisen till väggen så spisen kommer att stå 10cm från färdig vägg. Spisen blir av typ 20cm skyddsavstånd till brännbart. (Harvia Legend) Vad händer med XPS om det blir varmt? Blir det öh varmt på andra sidan väggen vid isoleringen om det är 125mm leca + kakel i mellan?
 
Jag har kollat i ett energiberäkningsprogram och ser att isolering skulle vara bra även om det endast blir 30mm. Bifogar en bild på bygget och hoppas på tips hur jag ska göra :)

Lecaväggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde man isolera med vanlig isolering i stället för XPS?
 
Cellplast i en vedeldad bastu känns sådär.

Skall du hålla den uppvärmd, eller eldas den bara upp när du skall basta?

Slå på 45*45 reglar på hela båda väggarna som du isolerar emellan innan du sätter panelen.
 
Det blir basvärme under vintern i varje fall är tanken. 45x45 var ju en bra ide fast jag har redan börjat spika panel runt dörren och stora fönstret...
Ingen som vet hur det går till att isolera för att putsa på?
 
K
Ska du putsa vill du förmodligen ha någon form av luftspalt mellan puts och isolering.

Sätter man inte upp plattor på reglar som man sedan fäster nät och putsar på med en glipa/luftspalt till bakomliggande isolering?
 
Rådet jag fått är att sätta upp en hårdullskiva som blir ventilerad neråt och uppåt och fästa nät på den som jag sedan putsar. Det blir inte några fogar i putsen så det ska inte bli fuktproblem...
Edit: Det finns ju inget organiskt bakom putsen som kan mögla.
 
K
Problemet uppstår om där blir sprickor i putsen vilket det lätt blir om huset rör sig eller någon är oförsiktig och sparkar en boll eller ställer en cykel mot väggen.

Men eftersom det inte är ett hus ni tänkt bo i spelar det kanske inte så farligt stor roll...
 
Det går att putsa både på EPS, XPS samt hårdullsskiva. Du har som du nämnt ingen risk för mögelpåväxt så länge inte fukt vandrar in i träkonstruktionen via lecan. Lecan borde ju inte ligga direkt emot trä. Infästningen görs t.ex. med plastskruv och plastbrickor som du slår in efter du har borrat genom både isolering och lecan. Att man använder plast är för att minska köldbryggan och riskera att dessa punkter blir renare än övriga fasaden p.g.a. lägre relativ fuktighet. D.v.s. det är bättre att det är jämnsmutsigt så det inte syns.
 
  • Gilla
jakim
  • Laddar…
Det enda stället som det ligger trä emot är takstolarnas "hammarband". Man kanske borde lägga en remsa takpapp i mellan...?
Mellan väggreglarna och lecan har jag fuktspärr i form av syllisolering
 
jakim skrev:
Det enda stället som det ligger trä emot är takstolarnas "hammarband". Man kanske borde lägga en remsa takpapp i mellan...?
Mellan väggreglarna och lecan har jag fuktspärr i form av syllisolering
Ja, det är en bra idé att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.