3,8 Blir det nog :-/
 
Lånar 3-4 gånger årsinkomsten, beroende på om man räknar med vår "vanliga" inkomst eller den vi har nu när vi är föräldralediga.
 
Tillhör jag den gruppen med 1.5xårsinkomsten? ;)

Men att låna 3-5x kan kännas tungt men beroende på vilken lönenivå/låneblopp det gäller.

Har man 22.000 i lön får man nästan lika mycket i netto som den som har 25.000 i lön. (Mervärdeskatt) tänker jag på.
 
Mer intressant siffra är kanske andelen mellan boendekostnad/nettoinkomst.

Där ligger vi på ca 28% tack vare låga driftskostnader samt f n låga räntor
 
ST skrev:
Mer intressant siffra är kanske andelen mellan boendekostnad/nettoinkomst.
Japp, det är ju denna siffran som är intressant!

Räknar på nånting mellan 30-35% beroende på hur vi sätter lånen....

/bebben
 
Tack för alla svar, ja imitt fall hoppas jag det blir 2 ggr och andel ca 15-18 % med nuvarande lån :-/
 
Coolman :?
Mervärdeskatt är moms.
25000 är alltid mer än 22000

Statskatt betalas enbart över 310 tusen. Svårt att få 25000 at bli 310000 särskilt om du har (som dom flesta) ränteavdrag att ta till.
 
Strixx skrev:
Varför då?? :p

Vi har sammlade studielån på över 500 000 och vi kan inte sälja våra kunskaper och betala tillbaks de lånen... :surprised:
Varför? Vaddå varför?

Någon drog ett bra exempel. Bygga hus för 4 miljoner om marknadsvärdet är 2 miljoner. Hur gör du om du vill flytta? Eller MÅSTE flytta?

"Den dagen den sorgen"-tänkande har iaf inte jag/vi råd med.
 
MathiasS skrev:
Varför? Vaddå varför?

Någon drog ett bra exempel. Bygga hus för 4 miljoner om marknadsvärdet är 2 miljoner. Hur gör du om du vill flytta? Eller MÅSTE flytta?

"Den dagen den sorgen"-tänkande har iaf inte jag/vi råd med.
Givetsvis inte... Men däremot tycker jag inte att man behöver oroa sig allt för mycket om man lånar till hela marknadsvärdet...
Lite risk kan man väl ta.... Gud vad tråkigt att leva hela sitt liv utan att chansa lite...

Och om allt går åt helvete och man måste flytta, så finns det ju varma fina länder lite söderut, där fogden aldrig hittar dig... ;)
 
Strixx skrev:
Givetsvis inte... Men däremot tycker jag inte att man behöver oroa sig allt för mycket om man lånar till hela marknadsvärdet...
Lite risk kan man väl ta.... Gud vad tråkigt att leva hela sitt liv utan att chansa lite...

Och om allt går åt helvete och man måste flytta, så finns det ju varma fina länder lite söderut, där fogden aldrig hittar dig...  ;)
Ja, som tur är har vi ju ett fint skyddsnät i Sverige som gör att individen kan bete sig hur som helt och ändå få skattepengar i fickan när det är jobbigt.

Fast den diskussionen kan vi kanske ta en annan gång.... ;)
 
Tur att interpol och europol finns.Den som är i skuld är icke fri. 8)
 
3.287 ggr årsinkomsten - enligt plan. Men planer är till för att spräckas...

Visst kunde vi ev tjata oss till ett högre lån, men SÅ roligt är det inte att bo i ett hus att man vill sitta där och käka knäckebrod och dricka vatten den dagen räntorna går upp eller någon av oss blir av med jobbet...
 
Nu undrar man ju, jag ska be bankmannen räkna på 5 %enhetrs ökning av räntan-just in case.
men det ser ut som lånen blir 2 ggr årsinkomst och ca 20 % av disp inkomst per månad :p
 
Inget nytt hus men dock ett begat.
Ca 2,5 ggr inkomsten, med dagens ränta
så går ca 23% av nettoinkomsten till boendekostnad.
Räknat då på att Sambon jobbar heltid, just nu
är hon mammaledig med den inkomst det nu
innebär. Det går bra det också så jag känner mig
hyfsat lugn även vid en eventuell framtida
räntehöjning

harebra
/orso
 
tack för alla inlägg, nu är avtalet påskrivet och jag sover lugnt på nätterna.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.