vi hade avtal med en hantverkare för bara arbete 38 000 kr efter rot, för en litet badrum. som var redan rivit.
han skulle ha betalt för rörmokare och Electric bara arbete och vvs vanligt material alltså rör och avlopps rör.
men sen dem sa att dem kan inte montera rör inbyggda då sänkte han 2000 kr för det.

sen rörmokare har monterat avlopps rör fast inte som vi hade önskat . dem har inte frågat oss.
i alla fall detta också gick , sen när Electric kom hos oss. dem sa att dem monterar spotlighter ip 44 och jag sa att vi skulle ha köpt från k ruta men personalen sa att dem inte är godkända till duschen.

han sa att hans var godkända oky det också gick.

sen vi tror att Electric ville ha mer betalt än vad vår hantverkare hade trott .

sen dem gick ut och pratade. dagen efter han kom och hämtade alla grejer utan att säga ett ord.
idag min man ringde honom för att lämna nycklar. han sa att han väntar faktura från rör mokare och sen han kommer och hämtar båda fakturor hans och rörmokarens!
min man sa att vi betalar inte vi ska anmäla dig . du har avbrutit avtal. han bara stängde av telefonen.

om han skickar faktura måste vi betala då?? var kan man anmäla i så fall.
han har bara lagt plast över isolering bara halva badrummet. jag vet inte om det är för det han vill ha betalt!!
 
Redigerat:
Om ni har ett avtal och hantverkaren bryter avtalet då begår han ett avtalsbrott och ni kan kräva skadestånd för hanteringen med att anlita ny hantverkaren etc. Detta är iofs en tung väg att gå. Om ni blir fakturerade, bestrid fakturan map att hantverkaren ej fullföljt avtalet.
 
Finns det någon konsumentrådgivare på kommunen så kanske ni kan få hjälp av denne.

Även om det är möjligt att stämma hantverkaren för kontraktsbrott är det nog smidigast att ni kommer överens med hantverkaren skriftligt att kontraktet är avslutat och att inga fordringar finns från någon sida, så att ni kan gå vidare.

Kom ihåg att det är hantverkaren som sitter illa till,inte ni.
 
han har inte kontaktat oss sen han tog sina grejer, men min man ringde honom får att han ska lämna nycklar.
men han sa att han skickar faktura. han har aldrig pratat och diskuterat om saken.


men är oroligt om han skickar faktura om vi inte betalar kanske han skickar den till kronofogden.
 
Viktigt att skriva på den att ni bestrider, ta en kopia och skicka originalet tillbaka med texten "bestrides". OM han tar det via kronofogden så kontaktar kronofogden er med brev och då ringer ni kronofogden och berättar som det är att ni motsätter er krav från hantverkaren.
 
tack för tipset om bestrid fakturan
 
Om han skickar en faktura, då är det viktigt att du bestrider den skriftligen. Du behöver ex. bara skicka tillbaka den med "bestrides, arbetet ej slutfört" skrivet på den, se till att ta kopior på allt ni skickar.

Sedan kanske han lämnar den till kronofogden, då kommer du att få ett brev från fogden, bestrid på samma sätt. Ev. skickar han den först till ett inkassobolag, samma sak där bestrid.

Iom. att fordran är "tvistig" så kommer varken fogden eller inkassobolaget att driva frågan vidare. Hantverkaren's nästa steg om han vill ha betalt, är då att stämma er i tingsrätten. I det läget kan det vara rätt om du motstämmer för kontraktsbrott (men det bör du diskutera med en riktig jurist). Så som du beskriver läget här i tråden, så har hantverkaren ingen chans att vinna en stämmning.

Det är viktigt att du ev. betalar den delen av fakturan som är skälig. Dvs. värdet av det arbete han utfört minus kostnaden för er som uppstått pga. kontrkatsbrottet.

Så om vi tänker oss att han skulle få 38 000 för slutfört arbete. Nu kommer det exempelvis att kosta er 35 000 att få slutfört det han skulle gjort. Och han har gjort arbeten för 10 000. Skulle ni betala 10 000 plus 25 000 till ngn. annan så har ni ju betalat 7000 för mycket, men du måste i det läget betala 3 000 för det arbete som trots allt är gjort. Bara som ett exempel. Men slutkostnaden skall bli 38 000 (om det var ett övverenskommet fastpris, var dte bara en kostnadsuppskattniing och arbetet skulle gå på löpande räkning så får han fakturera 15% mer).

Och den skäliga summan bör du försöka räkna fram snabbt (ta in offerter på färdigställande nu). För det skäliga beloppet kommer han att kunna driva in via sin stämmning, och då får han dessutom dröjsmålsränta på pengarna.
 
nej han har bara lagt plast på 2 sidor av badrummet och en en trä skiva på under brunnen. och sen rörmokare har lagt underbrun och avloppsrör fast inte som vi hade önskat. jag skulle vilja ha en fyrkantigt avlopp, han hade lagt rund utan att fråga. och vi hade sagt att avlopp vill ha så nära som möjligt mot vägen men han har monterat den också som det var förut.
 
  • Gilla
MarcusGus
  • Laddar…
Men med fyrkantigt avlopp, antar jag att du menar silen till en golvbrunn? Skall det vara klinker överst så är brunnen normalt ändå rund, men man lägger ett fykantigt galler överst. Ramen till det fästs i klinkerfix precis som plattorna.

Avståndet från vägg till brunn regleras av reglerna för tätskikt, Brunnen måste sitta minst 20 cm från väggen (till kanten av brunnen). Det finns speciella brunnar som är avsedda att montera direkt mot vägg. Men det är dels väldigt mycket dyrare, dels så går det inte alltid att använda dem, det beror lite på hur det ser ut i golvet med reglar osv.

Unidrain är en sådan väggnära brunn, den kostar typ 3000 kr istället för ca 300 för en standard brunn.
 
ja ja det har du rätt i va bra att jag inte har sagt till honom så annars han hade blivit galen :D. men då vi får betala rörmokare arbete men vem ger oss garanti på brunnen? annars låter rörmokare fortsätta arbete i fall om han erbjuder bra pris och får garanti av honom kanske! men vi får se hur mycket skickar han faktura!=??
 
  • Gilla
MalinW
  • Laddar…
Men hur var upplägget, hantverkaren hade givit er ett pris på 38 000, var det ett arbete till fast pris, eller var 38 000 en prisuppskattning? Och skulle rörmokaren ingå i 38 000, eller var det en nota som skulle komma utöver 38 000?

Just golvbrunnen är en av de känsligaste delarna ur vattenskadesynpunkt. Och för en korrekt montering av den krävs samarbete mellan snickare och rörmokare. Brunnen skall monteras på rätt höjd, den skall ha reglar runt hela brunnen, brunnen måste ha stöd runt hela brunnen.

Så både rörmokare och snickare måste göra rätt.

Lägg gärna upp en bild över hur brunnen är monterad.
 
ja det var ett fast pris på 38 000 bara arbete snickare och rörmokare och Electric. står inte allting tydligt vad som skulle göras, men det står omfattar enligt kundens önskemål.
 
nu tyvärr går inte o ladda bilder imorgon ska jag försöka igen.
 
elisa_82 skrev:
ja det var ett fast pris på 38 000 bara arbete snickare och rörmokare och Electric. står inte allting tydligt vad som skulle göras, men det står omfattar enligt kundens önskemål.
Inget vidare tydligt avtal, men om jag förstår er rätt så har entreprenören lämnat ett fast pris där arbetet för snickare, rörmokare och elektriker är inkluderat så där ser jag ingen anledning att ni överhuvudtaget skulle överväga att betala underentreprenörerna eftersom varken arbetet är klart och ni inte har något avtal med dom. Istället borde ni precis som tidigare rekommenderats bestrida eventuella fakturor med hänvisning att arbetet inte är färdigställt enligt avtal. Bra inlägg tidigare av hempularen kring hur ni ska resonera och agera om ni verkligen får en faktura.
 
IMG_6242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6248.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6249.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6251.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här har han gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.