Hejsan nyligen inhandlat en st R40Li och installerat den gör det den skall men efter att läst in mig på den och även R70Li så verkar allting vara samma skrot bara programmeringen, storleken på transformatorn och ca 4000:- skillnard.
Nu till frågan i och med att det är samma batteri i båda maskinerna borde jag inte kunna köpa R70Li transformatorn och koppla till min R40Li laddningsstation och tjäna 20 min laddtid per laddning ? Studerar till elektriker så har rådfrågat med kunniga i fråga och dom ser inga hinder om den inte är programmerad på något sätt som förhindrar, någon som har koll på detta? hade varit underbart !

Sen är ju visserligen transformatorn till r70li ganska dyr ca 1000:-, Någon som vet vart man kan hitta billigare varianter med samma värden ? Här är iallfall dom 2 olika transformatorerna.:x
-------------------------------------------------------
R70Li transformatorn
Spänning 21,6 V
Tillverkarens artikelnr 581 14 51-01
Styrka 1500 mA
Övrigt 100-240 V
Förpackningsmått 22 x 8,5 x 6,5 cm
Förpackningsvikt 452 g
-------------------------------------------------------
R40Li transformatorn
Kabellängd 75 cm
Spänning 21,6 V
Tillverkarens artikelnr 577 97 51-01
Styrka 1000 mA
Övrigt 100-240V
Förpackningsmått 22 x 8 x 5 cm
Förpackningsvikt 360 g
--------------------------------------------------------

Tack på förhand!
 
Om laddkretsen sitter i klipparen kan vara så att laddregulatorn till 40 inte laddar med mera än 1000 mA oavsett hur mycket ström som finns tillgängligt.

Om du tar din bilbatteriladdare och ansluter den till ett uttag säkrat med 16 A så laddar det inte fortare.

Protte
 
Jag funderade på samma sak i helgen. Men jag noterade att R70Li av någon anledning verkar ha en annan anslutning till nätdelen
http://www.clasohlson.com/se/Transformator,-R70Li/51-1527 mot R40Li http://www.clasohlson.com/se/Transformator,-R40Li/51-1217 Det är ju förvisso inga problem att fixa genom "klipp & klistra" om det skulle vara så. Men frågan är var laddregleringen sitter? I laddstationen eller i maskinen? Mest troligt inte i nätdelen. Då laddstationens kretskort är samma för 40 & 70 http://www.clasohlson.com/se/Kretskort-till-laddstation,-R40Li-R70Li/51-1622 så antar jag att regleringen sitter i maskinen.


http://www.clasohlson.com/se/view/c...ial&allowDiscontinued=true&sparePartOnly=true
 
Funderar på att ta tiden på den och skaffa den andra transformatorn å sedan klocka den igen och se om det blir någon skillnad, dock 1000:- kr chansning om jag inte hittar någon billigare transformator .. Skönt att det finns någon annan som går i samma tankar..

Sen funderar jag på programuppdatering av själv maskinen borde ju finnas något europeisk site som man kan ladda hem r70li programvara å trycka in i r40li borde ju inte vara hjärnkirurgi! Dock inte hittat något ännu !
 
Varför stressa batteriet med att ladda med 50 % högre ström?
Din klippare kommer att hålla bättre med en lägre laddström och den kommer inte att ha problem att hinna klippa om du har köpt någorlunda rätt storlek. Hinner den inte trots att den går 24/7 så har du fel storlek.

Men det är klart, en del måste bara för att det går, oavsett.

Protte
 
mois33, om du nu studerar till elektriker borde du ha lite kläm på skillnaden gällande begreppen transformator & switchad nätdel ;) Bättre att använde rätt uttryck, kan jag tycka (som förvisso avslutat mina studier, men studerat el, elektronik & IT under många år).
 
Om leverantörerna skapat en produktdifferentiering genom olika mjukvarukonfiguration så finns det ju en möjlighet att förbättra funktionen hos sin produkt med ny mjukvara. Klart intressant.
 
Ja det är ju som att köpa en bil med LTT & byta ECU-mjukvaran för att få en FTT. En go känsla :)
 
Tur att du förstod vad jag menade ändå frav! :)
Ang stressa batteriet vet jag inte om man gör... Är ju samma i den andra modellen, då borde dom ju haft ett större batteri i r70li kan man tycka.. har 430 kvm verkar som den klarar det galant tycker bara det är kul att greja med det nu när jag inte kan klippa gräset får jag ha något annat att ägna mig åt !
 
Går ju att köpa en laddare och sen lämna tillbaka den om det inte funkar,man får mixtra ihop kablarna utan att klippa dom.
 
Man får bara passa sig så det är ok att lämna tillbaka hemtagna reservdelar. Inte alltid de går med på det. Laddströmmen ser man ju i "0" menyn. Så där kan man ju ivf avgöra resultatet.

Det kanske funkar med vilken 21,6V nätdel som helst.
 
Köper man den på Clas Olsson så lär det nog inte va några problem att lämna tillbaka. speciellt om man köper på nätet.
 
auto skrev:
Köper man den på Clas Olsson så lär det nog inte va några problem att lämna tillbaka. speciellt om man köper på nätet.
COs info om reservdelar.
Vad gäller garanti och öppet köp för reservdelar?
Normalt gäller 2 års garanti och 30 dagars öppet köp. Mer info finns under ”säker shopping”.
Så det e nog lugnt.
 
Tänk på att elektroniska detaljer brukar omfattas av andra villkor än vanliga reservdelar. Just hur CO hanterar det vet jag dock inte.
 
mois33 skrev:
Hejsan nyligen inhandlat en st R40Li och installerat den gör det den skall men efter att läst in mig på den och även R70Li så verkar allting vara samma skrot bara programmeringen, storleken på transformatorn och ca 4000:- skillnard.
Nu till frågan i och med att det är samma batteri i båda maskinerna borde jag inte kunna köpa R70Li transformatorn och koppla till min R40Li laddningsstation och tjäna 20 min laddtid per laddning ? Studerar till elektriker så har rådfrågat med kunniga i fråga och dom ser inga hinder om den inte är programmerad på något sätt som förhindrar, någon som har koll på detta? hade varit underbart !

Sen är ju visserligen transformatorn till r70li ganska dyr ca 1000:-, Någon som vet vart man kan hitta billigare varianter med samma värden ? Här är iallfall dom 2 olika transformatorerna.:x
-------------------------------------------------------
R70Li transformatorn
Spänning 21,6 V
Tillverkarens artikelnr 581 14 51-01
Styrka 1500 mA
Övrigt 100-240 V
Förpackningsmått 22 x 8,5 x 6,5 cm
Förpackningsvikt 452 g
-------------------------------------------------------
R40Li transformatorn
Kabellängd 75 cm
Spänning 21,6 V
Tillverkarens artikelnr 577 97 51-01
Styrka 1000 mA
Övrigt 100-240V
Förpackningsmått 22 x 8 x 5 cm
Förpackningsvikt 360 g
--------------------------------------------------------

Tack på förhand!
Nyfiken som man är så testade jag detta, funkar i några sekunder sen kommer det upp ett fel meddelande som säger att det är för hög ström. Detta är testat på automower 305 med mjukvara från 2013.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.