2an skrev:
Är de + hushållsel, Nybyggt, Vart ligger huset??

Förbrukar 6 ton pellets á 1480/ton knappt 9000/år.. Huset är på 215 kvm byggt -73 15 cm isolering i vägg 2 glasfönster ska sätta in 3 glasfönser i juni.. Bor norr om Umeå..
2an,

Ja hushållsel tillkommer. Nybyggt i Stockholm.

Det är bara att gratulera. Det är väl ingen hemlighet att pellets ger låg uppvärmningskostnad. Du ligger alltså på ca 9 000 kr per år och jag på 6-7000 kr. Men jag har bättre isolerat eftersom det är nybyggt. Jag har investerat ca 60 000 kr i en Comfortzone. Hur mycket har du investerat i din pelletsanläggning?
 
BJohan

Det gick på 72 000 då bytte jag allt i pannrumet o inkl bulkföråd.. Installerade även acktank om de blir solfångare så småningom.. Hade ja skippat acken hade de gått på ca 57-58 000:-

I april gick de 400 kg pellets o 273 kWh hushållsel = knappt 900:-.. ;D
 
Just i dag verkar det som om FVP och Ved/Pellets är lika dyrt/billigt, ger samma ekonomi, kanske lite billigare med FVP, om man inte räknar med eventuella reperationskostnader.

Men en sak som är säker är att elpriset kommer aldrig bli billigare, och när elpriset ligger på 3-4 kronor per kWh så kommer ved/pellets och sol var klart mycket mer ekonomiskt.

Det är därför vi vill ha det.

Men för att återgå til ämnet!

Finns det ingen som byggt med Älvsbyhus, och installerat alternativ uppvärmning?
 
Strixx skrev:
Men en sak som är säker är att elpriset kommer aldrig bli billigare, och när elpriset ligger på 3-4 kronor per kWh så kommer ved/pellets och sol var klart mycket mer ekonomiskt.
[/b]
Då det oftast ligger en hyffsad balans mellan oljepris och elpris förmodar jag att oljan också kostar 3-4 ggr mer än idag vilket gör att soppan kostar ca 35:-/liter. Vad skall du köra med  ::) ::) ::)

Total el + uppvärmning idag på 1500:-/mån :)
Total bränslekostnad idag på 4000:-/mån :-/
 
Nja, den balansen kommer nog upphöra.

Det är ju ett faktum att elmarknaden kommer släppas fri i hela europa om ett år eller två, och eftersom elen kostar 3-4kr/kWh i Tyskland kommer den göra det i Sverige med. Priserna kommer otroligt fort att harmoniseras!

Och annars kan jag väl bara säga att jag har 0:- i bränsle kostnader, då jag åker kollektivt, cycklar eller går! Har bil och körkort, men använder endast bilen 1 gång var tredje månad. ;D
 
Hur lyckas du få med övriga familjen på att inte nyttja bilen ?? Känner att du kan tillföra mycket gott i min privatekonomi med din livsstil. ;D :D ;D
 
Vi är bara två i familjen! ;)

Vi bor väldigt centralt, och tycker om att gå och cyckla..

Vi passar på att storhandla när vi ändå har andra ärenda att uträtta som kräver bilkörning. Och det tar vi med min sambos bil som är en lite Opel som bara drar 0,6l/mil.

Hennes bränslekonto ligger på ca 600:- i månaden, för hon måste pendla med bilen till jobb, då hon inte kan nå arbetsplatsen med kollektivtrafik.

Det går om man vill och bor centralt. Mycket hänger nog på den centrala boendet.
 
Så enkelt !

Misstog mig lite på din vädjan om tomt på Bjärehalvön. Den lär väl inte ligga centralt till något om du inte jobbar på byn's ica-butik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.