Jag ska bygga en carport med pulpettak, yta ca 6m x 6m. Frågan gäller dimensionering av taket, antal bärlinor som behövs, och huruvida det går bra med takbalkar, eller om takstolar är att föredra. Snözon 2.

Ena bärlinan kommer vara fäst i en förrådsvägg. Bärlinorna kommer spänna knappt 6m vardera och blir i limträ 90x405.

Alla dimensioneringsprogram säger att även takbalkar på ca 6m måste vara av limträ, och som vi vet drar det snabbt iväg prismässigt då.

Frågan är om det inte går med takbalkar av konstruktionsvirke 45x220, om jag avlastar med en bärlina i mitten (så att det blir 3 bärlinor sammanlagt)?

Eller funkar det med pulpettakstolar i 45x220 med en spännvid på ca 6m? Skulle vara skönt att skippa bärlinan i mitten...

Alltså, är takstolar en starkare konstruktion som klarar en större spännvidd än enkla pulpettakbalkar?

Tack på förhand för era synpunkter & råd.
 
Takstolar är ju vanliga att utföra utan limträ i betydligt längre spännvidder än 6m. Så det borde väl gå. Men exakt hur de skall vara utformade behöver du nog låta en kontruktör räkna på. Eller köp dem färdiga från en takstolsfabrik, de utför även beräkningen.
 
Med bärlina i mitten så har du bara 3 m spännvidd. Det klarar vanligt k-virke fint.

(Jag har en vedbod med pulpettak, ca 10 graders lutning, 6 m spännvidd och 7 m lång. Den har 45x195 cc 120 cm. Den har överlevt någonstans mellan 25-35 år nu. Iofs är det väl inte helt säkert att gå in där på vintern när det är mycket blötsnö på taket, men det ger lite perspektiv på hållfasthetsdimensionering.)
 
Takstol är inga problem med den spännvidden, det fixar en takstolskonstruktör/säljare lätt åt dig.
Om du har en bärlina i mitten får du antingen stolpar eller grov balk vid varje kortsida.
 
Stort tack för alla svar.

Har nu mätt lite mer noggrant - spännvidden (takbalkarna) blir 5,3 m, bredden (bärlinorna) 5,8 m.

Vad tror ni om att ha tätare takbalkar (cc 60), i k-virke dimension 45x220? Skulle inte det innebära en starkare konstruktion än samma balkar med cc 120?

Jag kan kolla takstolar med en konstruktör, men taklutningen kommer vara knappt 10 grader, har för mig att ingen kommer vilja räkna på ett tak med lutning under 14 grader..?
 
Ja, varför skulle de inte räkna?
Det är ju skillnad på ett beräkningsuppdrag och att sälja en produkt.
 
Takbalkar i ett fack.
Takbalkar i två fack.

Kanske om du kan skruvlimma 45x70 ovanpå 45x220 och kör cc60 att det funkar, men bara vad jag höftar. Jag har inte räknat nåt...

Obs, länkarna från träguiden gäller lätt tak, dvs plåt/plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.