Det handlar nog inte primärt om hur hårt tapeten sitter utan hur lätt fukt tränger igenom. Är det målat ovanpå eller två lager tapet med spackel mellan så tränger inte ångan igenom. Funkar antagligen inte heller om det är plast-tapet.

Kan antagligen bli problem också om tapeten är limmad istället för klistrad (lim är inte lika vattenlösligt).

Hela funktionen hos maskinen är ju att ångan ska tränga in till klistret och blöta upp det så det lossnar. Om klistret inte löses av vatten eller ångan inte tar sig igenom hela vägen så funkar det inte.

För oss tog det tvärstopp eftersom det var två lager tapet med målarfärg mellan...
 
Hmm det ligger något i det du säger. Det är säkert så. Frågan är om klistermetoden i så fall fungerar bättre. Eller hur gör man har tapeter målade i omgångar?
 
Försök klämma in en tunn spackelspade mellan tepetlagren och ta loss så mycket som möjligt på det sättet först. Ta sista med ångmaskinen.

Har en ångmaskin från Jula och har inte upplevt att det rinner något längs väggen. Och jag har gipsväggar. Gick bra.
 
Har aldrig testat ångmaskinen på tapeter, men däremot på dekaler använder jag den till och det funkar den klockrent på.
 
Klicka skrev:
Försök klämma in en tunn spackelspade mellan tepetlagren och ta loss så mycket som möjligt på det sättet först. Ta sista med ångmaskinen.
Jo, så slutade det med att vi gjorde. Det som spackeln fick loss var som tunna masonitbitar... två eller tre lager tapet med spackel och målarfärg mellan... Fick bryta det i småbitar för att få ner det i sopsäckarna, gick inte att knöla ihop det.

För oss rann det inte från väggen, men det kondenserade i taket och droppade...
 
Jag fick låna en proffsmaskin för att ta bort flera lager med tapeter och med några målade lager emellan också (på gipsvägg) och det funkade lysande. Upplevde inga problem med stora mängder vatten men det skulle jag tro att det har att göra med maskinens tryck (högre tryck = högre kokpunkt = torrare ånga) och tror näppeligen att små maskiner för några hundralappar har samma tryck som proffsmaskiner vilka alltså ger sk torr ånga...
 
Torr ånga??
 
Den bästa tekniken för mig när jag tar bort tapet med ångmaskinen är att sticka in spackelspaden nån centimeter under kanten på ånghuven och följa med med spackelspaden när jag förflyttar ånghuven. Då hinner inte tapetlimmet greppa igen. Att ånga på och sen dit med bara spackelspade funkar mycket sämre.
 
@ Nerre:
Torr mättad ånga är när all vätska är förångad och temperaturen stiger över kokpunkten. Men kanske redskapet i fråga bara har torrare ånga än vanliga tapetångare då fukt som sagt löser tapetlim bra och nog är en nödvändighet.
 
Redigerat:
K kacke_ skrev:
Hej.
Den funkar bra om du har betongväggar. På gipsväggar funkar det inte. Masonit, spånskiva eller annat trämaterial vet jag inte, tror nog att det sväller en del.
Mvh Marcus
Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Ska ta ner tapet från vägg med spånskiva bakom. Är det en bra idé eller en dålig idé att använda en ångborttagare?
 
Jag kan redovisa våra erfarenheter gällande ett par saker som dryftas i tråden.

Vi tog ned tapeter i vardagsrummet med en "proffs"-maskin för ett par år sedan. Det var lite olika antal lager tapet, och det gick mycket bra. Underlaget var masonit och en liten bit gips, inga problem.

Eftersom det var så effektivt med maskinen skaffade vi en billig på Classe inför att vi skulle ta ned tapeterna i köket. Det är ju ingen högteknologi vi snackar om, vattenkokare med en slang och ett tråg, typ. Den maskinen fungerar precis lika bra som den vi fick låna av målaren till vardagsrummet. Möjligen droppar den lite mer, men det är inte värre än att det kan fångas upp av ett gammalt påslakan i skarven mellan golv och vägg nedanför där man jobbar för tillfället. Blir lakanet för blött tar man bara ett torrt.

Det gäller att "lära" sig tapeten man jobbar med. Det går att få till ett mycket tillfredsställande arbetstempo efter ett tag. Man lär sig hur lång tid klistret behöver för att släppa och då kan man långsamt dra tråget nedåt samtidigt som man drar spackelskrapan efter. På så sätt kan man få ned vådernas hela längd i ett svep...mycket skön känsla! :p Att jobba uppifrån och ned är det jag föredrar eftersom man då får hjälp av gravitationen samtidigt som vattnet som rinner före hjälper till att mjuka upp tapeten inför ångan. Tapeten hänger ned ovanför tråget vilket också gör att man har bra överblick över processen.

En sak vi märkte i köket är att den här metoden även kan användas för att ta bort plastfärg. Någon gång målades köket i en rätt fin babyblue plastfärg, och den mjuknades upp av ångan så den gick att dra bort som en seg hinna.

Ytterligare en bieffekt vi upptäckte är att ånga är en väldigt effektiv tvättmetod. När vi ångade tapet uppe vid taket blev det brunfärgade droppar på takskivorna. Först tänkte jag "detta kommer bli jättefult", men det var bara att torka bort med en handduk så blev taket som nymålat! :D Så när vi är klara med väggarna tänker vi ånga hela taket, så behöver det antagligen målas om.

Gällande ev. vatten som inte fångas upp är min känsla att man inte behöver vara så nojig. OK, har man våtrumsmatta är det kanske inte så lyckat att få in fukt under, men de flesta andra golv torkar ut av sig själv. Man får ju inte vattenskador/mögel om man skulle råka sparka ut skurhinken över golvet.

Gällande ifall träunderlag skulle svälla av fukten, så är vår erfarenhet att det inte är någon fara. Det är under så kort tid trät utsätt för fukten att det inte hinner ske så mycket. Gör man detta på vintern med låg RF så är risken antagligen ännu mindre. Vi påbörjade köket i slutet på sommaren, då det är väldigt hög RF, men vi har inte märkt att masoniten skulle ha påverkats något alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.