Jag ska bygga ett garage på 65 kvm. Där kommer jag att förvara min bil, samt verktyg m.m.
Syftet med värmepumpen är att hålla garaget underhållsuppvärmt, alltså runt 10-15 grader. Vilken värmepump skulle ni rekommendera för detta syfte?
 
Någon billig tex jula skulle jag köra på samt sol/luftvärmare ,titta närmare på de på solvärmedelen på forumet
 
Läs på litegrann på värmepumpsforum, där syns rätt fort vilka man ska passa sig för.
Jula skulle jag själv aldrig köpa då jag hört och sett stora problem med dem. Bl.a att de varit tomma på gas fastän de skulle vara fyllda och att deras avisning inte duger för svenskt klimat. Hög ljudnivå från utedelen är också ett minus om man nu skulle ha utedelen mot huset.
Problem 1 går att lösa genom att yrka garanti om man har ork till detta.
Julas pumpar ska enligt lag monteras av godkänd installatör fastän de går att bara skruva ihop då man hanterar kylmedia iom ihopkopplingen av slangarna. ( Vet ej hur garantin gäller om man gör det själv ) De har även ca 60% verkningsgrad jämfört med märkes och ger värme till -20 medans märkes brukar skriva -30.

Märkespumpar har oftast 5 års garanti vilket kan vara skönt.
Mitsubishi, Panasonic är säkra kort och finns att köpa från tex Polarpumpen som har ett bättre pris än den lokale installatören och man kan lägga till installation så skickar de en godkänd montör till er.

Har själv en Panasonic NE9PKE i mitt garage på 60kvm. ( kostar 12900:- med installation i södra sverige )

Mitsubishi FH25 är annars en riktigt bra pump med väldigt högt COP.

Det du bör tänka på är problem med ev. fukt som kommer från bilarna osv då värmepumpen inte klarar av att avfukta vid underhållsvärme 8/10°C så någon form av fläkt med fuktstyrning är att rekommendera.
 
Tack ska kolla upp Polarpumpen. Hur är det med installation. Om man bygger nytt för man inte använda sig av ROT-avdrag på 5 år. Men gäller även det installation av en värmepump i ett garage?
 
Läste lite trådar och det finns blandade åsikter.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47434.0

Finns chans att det kan gå, beror om huset är nybyggt också.
Jag skulle ringa till skatteverket och fråga.

saxat från skatteverket:

G

GARAGE
Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg.



http://www.skatteverket.se/foretago...arotarbete.4.2ef18e6a125660db8b080001478.html
 
Har du bergvärme i huset så dra en kulvert och installera radiatorer om du inte har en bvp som ligger på gränsen. Ökat effektuttag ger bättre gångtider. Annars en llvp märkespump. Mitsubushi FH35 är aldrig fel. Det kostar en slant men märkespumparna bullrar mindre, ger värme även i -20, drar mindre el, har inga problem med avfrostning i allmänhet och ser vackrare ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.