Hejsan

Lovade barnen förra sommaren att vi skulle uppgradera deras småa rutschkanor till nåt större.
Vintern har gått och jag har inte haft turen att hitta en beg från någon lekpark eller liknande.

Suttit senaste dagarna och kollat runt på nätet om att göra egen av plåt/platta med eller utan träkanter.

Då kom jag på en sak jag såg i höstas när kommunen var och grävde lite i backen, kan man ta ett rör och dela på längden och göra en kana av den?

Min tanke är följande:
  • Bygg ett torn med stege
  • Fixa ett rör (PE eller PVC Tryckrör i dimensioner upp till 630mm, eller slätt PP eller PVC Markrör i dimensioner upp till 400mm, längder 6 eller 12m resp. 6m) (skall ringa en stor firma imorgon och höra om priser, alt. surra med någon på kommunen om dom har spill efter nåt projekt)
  • Klyva på längden, fasa kanter, montera till tornet på ett passande sätt, låta mynna ut i strid sand av lämplig omkrets.

Till alla er som kan tänkas ha använt sådana rör till annat än vad dom är tänkt till och alla som kan ha konstruktiv fedback att ge på projektet:

Kan ni hjälpa en glad amatör med råd, tips eller rent av avråda mig från detta?
 
  • Gilla
Slånberg
  • Laddar…
Jag vill minnas att ha åkt i en sån halvrörs rutschkana som barn. Minns även att kanterna var lite ojämnt sågade... Dock var det av rör i svart plast (PE?) så den nästan smälte av värme.
 
AskeHolst skrev:
Jag vill minnas att ha åkt i en sån halvrörs rutschkana som barn. Minns även att kanterna var lite ojämnt sågade... Dock var det av rör i svart plast (PE?) så den nästan smälte av värme.
Aha intressant, tänkte såga med fintandat eller åtminstone gå på efter med någon slip/putsmaskin, jo tryckrören är svarta. Kan förstå att det blev så pass, räcker ju att en stålvariant är vänd i sydligt läge för att uppnå hög värme.

Hade tänkt vända stegen mot solen då vår tomt har sol hela dagen och bygget passar bäst där pga andra saker.
 
Jo en sån är ju inte helt fel, enkelt också.
Dock är bägge töserna speed freaks redan nu, så det är dom som vill ha en "större och häftigare kana" ;)
 
jonny74 skrev:
...Dock är bägge töserna speed freaks...
Kanske du kan köpa två och seriekoppla :)

Hur gamla är tjejerna?
Det där med att åka rutschkana brukar gå över rätt fort.
 
För ett tag sen besökte vi ett bushus i Kristianstad, där hade dom byggt egna rutschkanor i skateboardramp stil.
Klädda med linoleum, otroligt sköna att åka i, läskigt även för vuxna.

ImageUploadedByByggahus.se1398874829.648781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom är tre och fem, jo inser ju det och vet att det finns en bra begagnatmarknad för rutschkanor(redan sålt dom tre dom haft inom 2tim efter blocket annons) ;)

Wow polerad Linoleum :wow:
Efter att ha jobbat på ett fritids där en av dom roligare sakerna vintertid var att åka yllesocksrace på linoleumgolven med dom äldre barnen (y)
 
För en sisådär 20 år sedan byggde min morfar en rutschkana till deras pool enligt principen "halverade och seriekopplade byggrör". Jag har ingen aning om vad för typ av rör det är men den är otrevlig att åka i om det inte är vatten i den (ens när man har kläder på). Morfar byggde nämligen även in vattenmatning längs med den sågade överkanten så att det rann ner vatten i kanan så det skulle bli mer fart på det hela. Har inga bilder på kanan på datorn men den står kvar än idag så kanske kan ordna bildbevis inom en inte allt för avlägsen framtid.
 
  • Gilla
Sebtju och 3 till
  • Laddar…
Vore riktigt kul att se bilder på den anläggningen :)

Plaströren jag har tänkt är det riktigt bra glid på och om man har någon typ av bomullsbyxa går det snabbt.
Testade själv nyligen på tryckrör av klenare dimension som kommunen tänkte gräva ner, var ju hel kul.
 
  • Gilla
Murphys
  • Laddar…
Byggplast i en passande nedförsbacke, som man vattnar med såpvatten, galet roligt, åt att åka två i bredd också.
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
Plutus skrev:
Byggplast i en passande nedförsbacke, som man vattnar med såpvatten, galet roligt, åt att åka två i bredd också.
Är det verkligen något du skulle vilja släppa ut din lilla treåring i?

Jag tror att det finns ett skäl till att de rutschkanor som finns att köpa ser ut som de gör.
Så små barn har inga bra reflexer att ta emot sig när de faller.
Så jag tror att det som för en vuxen kan vara "galet roligt" kan vara otäckt och farligt för ett litet barn i koltåldern.

Var rädd om de små!
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
Bygg en i trä med oljehärdad board som underlag och lägg sedan rostfri takbandplåt som glidyta. Sätt trä som kanter, men se till att träet är finslipat och målat och helt utan risk för stickor.
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.