Hej!

Är det någon här som har koll på hur många % en fastighetsmäklare tar i provision för att sälja ett hus?


Har för mig det är 5 % men är inte helt säker om det stämmer.
 
5% är nästan alltid utgångsbudet hos de flesta mäklare. Jag spelade ut 3 st. mäklarer mot varandra, vilket resulterade i 3,0% samt en gratis dolda fel-försäkring (värde ca. 10 000SEK). Näst bästa bud var 3,5% utan ingående försäkring.

Rabatten baseras ofta på hur lättsålt mäklaren tror att ditt hus blir. Desto mer attraktivt hus på marknaden, desto mindre jobb för mäklaren ;)
 
Hej!
Det är olika från mäklare till mäklare. Följande prisförslag fick vi av tre olika mäklare:
(Gäller radhus, två mil söder om Sthlm)

Mäklare 1: Utgångspris 1.395.000
mäklararvode 3,5% upptill utgångspriset, därefter 10%

Mäklare 2: Utgångspris 1.475.000
mäklararvode 4% av försäljningspris

Mäklare 3: Utgångspris 1.495.000
mäklararvode 75.000
om försäljningspriset skulle gå över 1.700.000 då 10% av "överskottet"

Alltså väldigt varierande priser. Vi tog mäklare 2.

Sen har ju vissa mäklare andra tjänster att erbjuda som man får "på köpet". Flyttstädning är ganska vanligt. Såg häromdan en annons där de erbjöd flyttstädning, lån av flyttkartonger och flyttbil.
 
4% när vi sålde i Malmö för ett tag sedan, då brydde vi iofs oss inte om att förhandla...
:)
 
5% fick vi betala när vi sålde vår villa för ett halvår sedan. Tror kanske att det kan bero lite på var i Sverige man säljer. Ett exempel på vad jag menar är att vi sålde vår villa för 675000 i norra skåne vilket innebar 37500 i arvode till mäklaren, men ett hus av samma standard är väl betydligt dyrare till exempel i Malmö och bringar ju också automataiskt ett högre mäklararvode så det är kanske lättare att förhandla om procensatsen där husen kostar mycket mer än där jag bor.

Jörgen och Sanije

Ps. Bara en ren gissning men det låter ju logiskt eller ?
 
  • Gilla
Robinwood
  • Laddar…
Jag fick ingenting för mina pengar jag fick till och med hålla en del visningar själv utan mäklarens närvaro men 5% skulle han ha det är bra betalt för max 5 timmars jobb !!!

Jörgen och Sanije
 
Annons hade han i den lokala tidningen 2 ggr. Det ska tilläggas att huset såldes till en som väntat på att få sitt hus sålt först, när de väl fick det ca 5 månader efter att vi annonserat ut huset så tog de huset direkt, den visningen hade vi själva !!! Så egentligen sålde vi huset själva men fick betala mäklaren 5%, sjukt va ??

Jörgen och Sanije
 
Det gäller att vara lite försiktig med dom där "incitaments avtalen", alltså där mäklaren får mer om han säljer över utgångsbudet.

Utgångspriset skall man ju sätta efter en marknadsbedömning, både säljare och mäklre bör ha en god bild av vad som är "rätt" pris för huset. Sedan gäller det ju att sätta ett utgångspris som är lagom långt ifrån det förväntade priset.

Med incitamentsavtal så blir det lätt så att både det förväntade marknadspriset och utgångsbudet blir en förhandlingsfråga med mäklaren. Man får alltså ett utgångsbud som i många fall är för lågt, och det kan ju vara häftigt att se hur marknaden värderar upp mit hus till det dubbla, men frågan är ju, missade vi några intresserade spekulanter därför att priset var för lågt?
 
Det beror på slutpriset beräknas hamna på. Har fått erbjudande på 2% för försäljning av villa i Nacka. Tog till slut erbjudandet om 3 % då det innebar mer marknadsföringsutrymme.

mvh
David
 
Hej!

Jag tackar alla som har svarat på min fråga :)

Det verkar vara lite olika på var i landet man bor, men det går tydligen att förhandla om det.


ciao
 
Har fått pris på 3,5% upp till nivå sedan 5%. Tycker de 3,5% är rätt OK men sedan får vi ta en diskussion.
 
Är det skillnad på arvodet när det gäller bostadsrätt? Det beror iof vilken prisklass den ligger i, men är det ngn som har sålt sin lgh som vet?
 
krismas skrev:
Är det skillnad på arvodet när det gäller bostadsrätt? Det beror iof vilken prisklass den ligger i, men är det ngn som har sålt sin lgh som vet?

Vi sålde lght i Malmö, 4% i arvode..
:)
 
Vi sålde nyligen vår bostadrätt på Södermalm. Arvodet var 3% inklusive flyttstädning.
 
Egentligen borde man inte prata procent utan SEK. Procenten är egentligen ointressant. Har betalat alltifrån 35 till 170 papp.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.