Hej!

Håller på och bygger om min altan. Det kommer att bli en uterumsdel på 4x6m.

Det jag funderar på är golvet i den inglasade delen. Blir plast på mark och sedan hade jag tänkt lägga cellplast i facken som blir mellan golvreglarna.

Nu till det svåra, vill ha ett slätt golv. Dvs inget trallgolv.

Vad hade ni rekommenderat?
 
depalma skrev:
Hej!

Håller på och bygger om min altan. Det kommer att bli en uterumsdel på 4x6m.

Det jag funderar på är golvet i den inglasade delen. Blir plast på mark och sedan hade jag tänkt lägga cellplast i facken som blir mellan golvreglarna.

Nu till det svåra, vill ha ett slätt golv. Dvs inget trallgolv.

Vad hade ni rekommenderat?
Regla så att du får 600mm mellan reglarna istället för cc600 då slipper du såga cellplasten. Lägg fuktsäker golvspån och sen valfritt golv på det.
Tänk på att golvspån bygger på höjden så att bottrnskenor och dörrar går att montera snyggt och ansluter till det färdiga golvet på ett snyggt sätt.
 
Hur gör man då med golspånet? Då finns det väl inget att skruva i om det inte blir cc600?
Då skivorna är 1800 långa vad jag sett.
 
Kan man använda vanlig markskiva istället för cellplast?
 
depalma skrev:
Kan man använda vanlig markskiva istället för cellplast?
Vet inte vad du menar med markskiva. Men cellplast är väl ytterst olämpligt när man ska ner med det mellan reglar. Vanlig mineralull är väl ett betydligt bättre alternativ.
 
Har sett att det är vanligt att använda cellplast. Drar inte vanlig mineralull åt sig fukt då?

Det jag menade med markskiva är ju en stenullsskiva. Bara söka markskiva så får du se vad jag menar.
 
depalma skrev:
Har sett att det är vanligt att använda cellplast. Drar inte vanlig mineralull åt sig fukt då?

Det jag menade med markskiva är ju en stenullsskiva. Bara söka markskiva så får du se vad jag menar.
Möjligen att du har en poäng. Men ska du ha plast underst så känns det inte som något problem.
 
Massivt furugolv som du sedan målar solit vitt! så snyggt.
Det gjorde jag med Byggmax ekonomi-furugolv - är helnöjd över resultatet!

Jag gjorde som du tänker, cellplast mellan reglarna. Verktygsguruns tips om att regla så du får 600 mellan reglarna är ett bra tips, jag gjorde inte det och det blev lite sågande av cellplast kan man säga. Där det blev lite ojämnt stack jag ner isolering med en vinkelhake.
 
Siouxsic skrev:
Massivt furugolv som du sedan målar solit vitt! så snyggt.
Det gjorde jag med Byggmax ekonomi-furugolv - är helnöjd över resultatet!

Jag gjorde som du tänker, cellplast mellan reglarna. Verktygsguruns tips om att regla så du får 600 mellan reglarna är ett bra tips, jag gjorde inte det och det blev lite sågande av cellplast kan man säga. Där det blev lite ojämnt stack jag ner isolering med en vinkelhake.
Låter som en kanonidé. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.