Spröten hänger som vissna grenar på vår TV-antenn. VAd skall jag tänka på när jag byter? JAg är helt nollad på området!

Nya uttag?
Placering?
Möjlighet att se digitalsändningar

VAd kostar en antenn och var köper jag den?
/L
 
Vart bor du?
Man behöver olika antenner i olika delar av landet!
 
rosebuddy skrev:
VAd kostar en antenn och var köper jag den?
/L
För en femhundring får du en bra antenn. Har hört att Biltemas antenner är helt ok, men jag har själv inte provat dem. Även Clas O:s antenner är bra, NetOnNet har en hel hög, osv - listan kan göras lång!

Har man bra mottagning kan det räcka med en enklare antenn, annars kan man behöva lägga lite mer.
 
Tjena! Bor i Göteborg, Eriksberg!
Jag vill ha så många dörrar öppna för bra mottagning och kanalmottagning!

/L
 
Det borde väl vara ganska nära till en sändare då.
Har hört att om man bor inom 2 mil till sändare så får man bäst mottagning (digitalt främst då) med en sk. Gitterantenn som finns tex på www.kjell.com under artikelnr 30260

30260.jpg
 
Om du letar hos el-giganten eller onon så har dom små inomhus och utomhusantenner för digitaltv för runt 500:-
 
Jag fyller på med en följdfråga, har Boxer hemma och har vid dåligt väder taskig mottagning på framför allt kanal 1, 2 och 4. Antennen är juh 20 år gammal så jag gissar att en ny antenn skulle hjälpa mot detta. Dock så har jag helvalmat tak och antennen sitter nu på vinden och där vill jag gärna ha den i fortsättningen också, skulle en gitterantenn fungera bättre där ?
 
falcor skrev:
Jag fyller på med en följdfråga, har Boxer hemma och har vid dåligt väder taskig mottagning på framför allt kanal 1, 2 och 4. Antennen är juh 20 år gammal så jag gissar att en ny antenn skulle hjälpa mot detta. Dock så har jag helvalmat tak och antennen sitter nu på vinden och där vill jag gärna ha den i fortsättningen också, skulle en gitterantenn fungera bättre där ?
Hej, kan inte svara på om det går att han antenn på vinden men i sommarstugan böt vi precis ut en 20 år gammal antenn och bilden gick från att vara kass till att vara klockren med Boxer. Väldigt stor skillnad!
 
Om du bor nära skulle jag definitivt köpa Triax:s UFO antenn (eller motsvarande).
Den är liten och flexibel att placera.
 
Gamla antenner (sk TV2-antenner) går inte så högt upp i frekvens och klarar inte av att ta emot alla digitala kanaler. Får man in TV4 med bra bild brukar även digitalmottagning funka bra. Man ska undvika inomhusantenner om man har möjlighet att montera en utomhus (alternativt på vinden om mottagningsförhållanderna medger det). Har man en antenn som är äldre än 10 år så är det inte fel att byta ut den. För mottagning av digital-TV skall antennen klara att ta emot ch21-ch69 (klarar samtliga nya antenner på marknaden, om det inte är någon uddaantenn).
Det finns många olika typer av antenner, men bor du i Göteborgsområdet så kommer du inte att få några mottagningsproblem oavsett vilket utomhusantenn du väljer.
Lycka till med ditt digital-TV-tittande!
 
Vad skall man ha i södra Stockholm då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.