Den stora fördelen med guidekabel är att du kan reglera vart klipparen ska klippa. Jag har 3000kvm fördelat på 3 i princip helt separata ytor. Min AM hade aldrig hittat mellan dessa tre utan guidekabel. Men tack vare guidekabel (eller kabalarna rättare sagt, har två) kan jag ställa in klipparen att den ska fördela klippstarter efter laddning jämt mellan de tre olika ytorna.
 
Går ju alldeles utmärkt med fler fabrikat, jag har delat min gräsmatta i flera olika zoner och även startpunkter på samma yta. Dock kan det ju vara en klar fördel med guidekabel när den transporterar sig till nästa zon, den behöver ju inte gå lika lång väg som den behöver genom att följa kantslinga.
 
tompathepilot skrev:
Går ju alldeles utmärkt med fler fabrikat, jag har delat min gräsmatta i flera olika zoner och även startpunkter på samma yta. Dock kan det ju vara en klar fördel med guidekabel när den transporterar sig till nästa zon, den behöver ju inte gå lika lång väg som den behöver genom att följa kantslinga.
Absolut, men min trädgård är så kuperad och "komplex i kanterna" eller hur man nu ska uttrycka det att det skulle bli ett jäkla åkande hit och dit om maskinens skulle gå efter begränsningsslingan. Klart det går att lösa på olika sätt, min poäng var endast den att med en eller flera guidekablar ökar möjligheterna ytterligare att optimera förutsättningarna för maskinen. Och i ärlighetens namn, vem vill inte optimera, när klipparen väl är installerad måste man ju lägga tiden på något när man inte får lägga den på att klippa gräset. :)
 
Hur fungerar AM på trädgårdar med mkt fallfrukt såsom äpplen? Går knivarna lätt sönder eller stannar den? Funderar på en klippare men vet inte om man ska ev satsa på en som har riktiga blad.
 
OpiMaza
Herrsby skrev:
Hur fungerar AM på trädgårdar med mkt fallfrukt såsom äpplen? Går knivarna lätt sönder eller stannar den? Funderar på en klippare men vet inte om man ska ev satsa på en som har riktiga blad.
Min fungerar bra vid fallfrukt. inga blad har gått sönder.
 
Inga problem - knivarna håller (gör dock äppelmos....).

Men det händer att klipparen fastnar, mycket äpplen under klipparen så att hjulen kommer i luften,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.