Säsongen 2014 är inte helt officiell ännu men kan väl säga så här :

Modellprogrammet kommer se ganska så lika ut även till 2014. Vilket jag tycker är bra.

Maskinerna uppgraderade på en del punkter men framförallt kommer det in en riktigt trevlig maskin i mellansegmentet som jag tror kommer sälja otroligt bra.

Jag vet även att det jobbas stenhårt med mjukvaran i maskinerna för att verkligen finslipa funktionerna. En mjukvara som jag tycker redan idag håller en hög nivå ska bli ännu bättre med fler inställningsmöjligheter.
Det lär alltså dyka upp en del uppdateringar även till tidigare sålda maskiner.

Mer information kommer senare...
 
Första stora programuppdateringen för säsongen är tillgänglig. Bl.a ändrat beteende vid trånga passager och "max follow wire" går att ställa ner till 5meter istället för 14. Totalt ca en a4 med information om små justeringar... 📝
 
Det kom ju en ny uppdatering nu i slutet av Februari R19565 som tydligen ska hantera " Management of the new hall effect STOP EMERGENCY button"

Någon som kan sprida lite ljus över denna nya funktion som jag antar bara finns på modell nyare klippare?
 
Boltis!

Då du är mer än insatt, kommer här en liten önskning från mig. Jag har nu haft min klippare i ett år men jag saknar en inställning.

Problem: När jag programmerat klipparen att gå exempelvis; månd, onsd, fred, då är det omöjligt att köra en klippning vid annan tidpunkt om jag inte går in och programmerar om klippningen. Om jag har fel får du gärna rätta mig? :)

Vad jag skulle önska är således det här:
1, Att kunna starta gräsklipparen närsomhelst, även de dagar som inte är programmerade. Utan att för den skulle behöva programmera om...

2, Erbjuda två, eller fler veckoprogram. Ponera att jag, enligt exemplet ovan, klipper tre dagar i veckan. Om jag vet med mig att det skall bli blött eller oerhört tort följande vecka, då kanske jag bara vill ha två klippdagar.
Jag vill alltså kunna programmera min robot att klippa enligt två eller flera olika veckoscheman, utan att behöva programmera om från början. Vecka ett skulle jag vilja att roboten klipper enligt program 1. Vecka två och tre kanske jag vill att roboten bara ska klippa 2 dgr istället för 3. Istället för att programmera om varje vecka skulle det vara behändigt om man kunde programmera in olika veckoprogram och sedan på ett enkelt sätt kunna välja vilket program man vill att roboten följer.
Det borde inte vara speciellt svårt för Stiga att fixa?

Bara en liten tanke...

Må bäst och tack för kabeln!

Mvh

G
 
Haha, just dessa önskemålen är två saker jag tjatat om i alla år utan att lyckas. Varför det inte skulle gå vet jag inte..
 
parkway skrev:
Det kom ju en ny uppdatering nu i slutet av Februari R19565 som tydligen ska hantera " Management of the new hall effect STOP EMERGENCY button"

Någon som kan sprida lite ljus över denna nya funktion som jag antar bara finns på modell nyare klippare?
Det är som så att de" nya" displaykorten stödjer en nödbrytare placerad på ovansidan på maskinen. Likt den på 720s. Detta kommer säkert komma på alla framtida versioner av samtliga klippare. Detta kräver en ändring av programvaran. Däremot måste man vara försiktig om man av någon anledning måste byta displaykortet till den nya versionen om man saknar denna nödbrytare på maskinen. Du kommer då få ett felmeddelande på roboten eftersom den inte känner av någon brytare. Du måste då gå in I servicemenyn och inaktivera denna funktion. Luddigt kanske att förklara i textform men inget man som kund egentligen behöver tänka på om man har en åf som kan sina saker..
 
boltis skrev:
Haha, just dessa önskemålen är två saker jag tjatat om i alla år utan att lyckas. Varför det inte skulle gå vet jag inte..
He he Boltis. Om du inte lyckas med det här ser jag noll chans för mig, ha ha ha.
Nu ska du få höra årets dummaste förklaring från min Stiga leverantör varför det inte går att uppgradera.

MIn lokala leverantör var tydligen på Stigas utbildning häromveckan. Enligt honom fick han följande förklaring från Stiga.
Orsaken till att det inte går att införa följande två funktioner är pga kostnader, fine det kan jag köpa i absolut värsta fall. Efter kostnadsförklaringen kommer det mest korkade jag hört.
Kostnaden, blir enligt min representant för Stiga, för höga pga att de som programmerat klipparen ska ha betalt för varje enskild klippare de programmerat. Enligt honom någon form av licens.
Jag höll på att smälla av när jag fick förklaringen. Jag har själv varit verksam inom IT-lösningar till företag. Licenser brukar fungera att en kund köper ett program för en engångkostnad. I värsta fall får kunden betala en årlig avgift för programmet. I detta fall Stiga, om man går på min representants förklaring.
Sedan, om nu Stiga väljer att utöka med nya funktioner, dvs en ny programåtgärd för programmeringen. Då hävdar min representant att Stiga åker på ytterligare kostnader i form av en utökad licensavgift?

I min värld funkar det så att Stiga på ett enkelt sätt borde kunna be programmeraren att programera nämnda två funktioner. Det borde vara en engångskostnad och inte licensbelagt/enhet. Jag har dessutom svårt att tänka mig att det här tillägget skulle vara speciellt svårt att utöka med, då givna parametrar redan är inlagad i enheterna. Det borde vara en enkel sak för en van programmerarare att programera följande instruktioner.

Min Stiga återförsäljare är helt otroligt korkad. Han kommer med olika påståenden varje gång.

Förra året rekomenderade han att jag skulle ta av skyddet, vilket sitter under klipparen, och på så vis få ett bättre resultat. I år hävdar han att han inte tar emot ett garantiärende om skyddet inte sitter på? Jag har givetvis skyddet på undertill, det hade jag från början, något annat har aldrig varit aktuellt.

Konstig sak nummer två är dessutom det här. Min ÅF påstår att jag inte själv får skruva upp boxen där sändaren sitter, för att justera till frekvens B. Förra året hade jag strul då jag bytte frekvenskort i min klippare. Då fick jag hjälp här inne på forumet då Boltis förklarade att jag behövde flytta ett reglage inuti sändaren. När jag förklarade detta för min lokala ÅF, rynkade han på pannan och sa så här. "Jag har installerat flera klippare med B-kort och har aldrig behövt skruva upp sändaren". Helt otroligt...
Till råga på allt sa min lokala ÅF att min sändare var paj och jag fick en ny. Det har slutat med att jag nu har en extra sändare här hemma som är i fullt funktionsdugligt skick. Jag fick en ny sändare dår vi justerade till B-kortet. Min 1 sändare är det enligt min ÅF, fel på. Det enda jag hade behövt göra med den första sändaren var ju som sagt att flytta reglaget till B-läget.

Hoppas ni andra har bättre återförsäljare. Min är utan tvekan en av de värsta i Sverige.

Tur att ni här inne finns till hjälp. Stiga borde enligt mig sparka ut min lokala handlare då kompetensen om Stiga är är minst sagt undermålig. Det gäller för övrigt även min lokala ÅF för Husqvarna. Han klarade inte ens av att svara på frågan om Husqvarna och Stiga klippare kan fungera jämte varandra. Min granne har nämligen en Stiga. Jag var inne på att köpa en Husqvarna från början, men fick inget svar om det var möjligt. Sedan fick jag reda på att Stiga har ett B-kort och då var saken löst...

Z
 
Jag blir deppig när jag läser det här. I min värld har det inget med licens att göra utan snarare en begränsning i programvaran. Stiga själva har inte så mycket med uppdateringarna att göra utan lämnar bara önskemål.
Gällande knivskyddet skulle jag bli mycket förvånad om din åf ens monterar det på samtliga maskiner.

Stiga gör idag ett bra jobb med att utbilda sina åf. Senaste kursen var ett krav för att få sälja autoclip. Att bli godkänd på ett slutprov var ett krav. Och det var inget helt lätt prov.
Nu brukar jag inte sitta och skryta och hävda mig på ett forum, men jag fick igår reda på att jag hade bäst resultat av samtliga kursdeltagare på detta slutprov. Och då är det ändå några hundra som gjort det. Så det är ju kul!

Jag kommer f.ö ihåg det där med din sändare..haha. Jösses..
 
Det är tur att du finns här på forumet Boltis!
Du ger i alla fall ett svar och inte två olika, bereonde på när man frågar.
Jag är inte ett dugg förvånad över ditt resultat på provet. Av egen erfarenhet, dvs din hjälp, har jag högt fortroende för dig och dina kunskaper gällande Stiga Autoclip. Jag hade haft en betydligt enklare tillvaro om min ÅF hade haft dina kunskaper.

Enligt min leverantör sa han visserligen ungefär samma sak ang programmeringen. Dvs att det inte var Stiga som programmerade utan någon annan. Kan det möjligtvis vara Zuchettis personal? Men det min ÅF meddelade var ändå att det hade att göra med kostnader för licensen och inte en begränsning i programmeringen.
Jag var ganska tidig med att utforma e-handelslösningar på 90-talet. På den tiden fanns det inte i vår värld att det inte gick att lösa, det hela handlade egentligen bara om hur mycket det fick kosta. Är man först får man dock stå för den största delen av kostnaden. I fallet med Stiga borde det inte vara så svårt att Stiga och Zuchetti delade på kostnaden beträffande programåtgärden. Om man kan programmera en robot för dagar och timmar borde man rimligtvis även kunna programmera för olika program då de grundläggande parametrarna redan finns?

Beträffande knivskyddet: Jag hade in min robot förra året när sändare nr 1 strulade. Då bad jag även att de skulle montera knivskyddet på klipparen. När jag kollade på roboten här hemma visade det sig att min ÅF monterat skyddet på fel håll. Framhjulen skavde mot det svarta plastskyddet. Fick montera om det själv. Inte ens det klarade dom, ha ha ha.
Sedan hade jag som sagt strul med sändaren under två veckors tid, tills dess att Boltis löste problemet, både för mig och min lokala återförsäljare...

Hur som helst. Idag är jag oerhört nöjd med Autoclipen. Blev faktiskt lite förvånad när jag såg testet fr Råd och Rön? Jag kan hålla med om själva programmeringen är onödigt tidskrävande och att inställningsmöjliheteterna är ganska begränsade. Visst, stopknappen kunde varit placerade på toppen för enkelhetensskull. Men själva klippresultatet, styrkan i maskinen, volymen, tillförlitligheten samt driftstiden är toppklass. Min svåger hade en Automoover från Husqvarna. Den sålde han i höstas pga att han inte var nöjd med klippresultatet. Då ska det tilläggas att hans matt var helt nylagd med utrullat gräs och inga sluttningar. Dvs rena rama drömförutsättningarna. Min matta är 30 år gammal och ojämn. Autoclipen gör ett strålande jobb!
Hade min ÅF varit lika bra som klipparen skulle allt vara frid och fröjd. Nu spelar det dock ingen roll då jag får bra hjälp här inne ;)

Må bäst

G
 
Haha. Kul att höra. ☺ Angående test i råd o rön är det värsta pajastesten. Totalt kass är vad det är.
Förra året tex så vann en gåklippare från stiga som heter Combi 48 testet för gåklippare. En maskin som vi inte ens hade hemma som lagervara då vi inte själva tyckte den höll måttet till vad den kostade. Till slut fick vi ta hem en hel hög för att ha hemma just för att folk läst det där testet och skulle ha absolut just den modellen.. Haha
 
Synd att ingen fattar att de skulle tjäna otroligt mycket på att lägga ut sin mjukvara som öppen källkod. Då skulle alla funktioner komma till på kort tid.
 
Risken är att någon adderar någon ogenomtänkt funktion som gör klipparen farlig, varpå tillverkaren sedan får skit för sina farliga klippare.
 
  • Gilla
Galsac
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Risken är att någon adderar någon ogenomtänkt funktion som gör klipparen farlig, varpå tillverkaren sedan får skit för sina farliga klippare.
Helt sant. Vem vet, snart kanske vissa kvarter skulle ha skenande robotar överallt, ha ha ha.
Boltis och mina förslag borde dock inte vara speciellt kostnadskrävande för Stiga att fixa.
Idag är det 2014. Programmering borde inte vara speciellt betungande till skillnad hur det såg ut under 80-talet.
Spontant känns det som att maskinerna i sig är helt ok men att IT-kunskapen, dvs programmeringen ligger i klass med min gamla Comodore 64, eller tom den gamla Spectrum eller Atari burken ;)

En gräsklipparobot är knappast "rocketscience" om ni frågar mig?

G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.