Frågan kanske är av typ "hur långt är ett snöre", men, jag är ändå nyfiken om någon här kan sia något om kostnadsnivåer i rättsväsendet exemplifierat i form av genomsnittsokynnesöverklagan av bygglov, för ett vanligt villa-ärende.

(1)
Den som överklagar ett bygglovsbeslut behöver som bekant endast betala frimärke och brevpapper. Bygglov kan överklagas med precis vilken argumentations som helst och Länsstyrelse och Miljödomstol är alltid skyldig att behandla ärendet. Till sista instans Miljö-överdomstol krävs förvisso prövningstillstånd, men, även i denna högsta instans sker också någon typ av utvärdering oavsett klandeargumentation (annars kan man ju inte bedöma om prövningstillstånd ska ges).

(2)
Bygglovssökanden måste betala överklagan i form av långa väntetider och med kostnader kopplade till försenad byggstart som kan bli par år om klaganden är ihärdig och klagar all tre instanser.

(3)
Min fråga är - vad kostar överklaganden samhället (skattebetalarna) i form av processkostnader i varje instans. Låt oss säga att klaganden framför 10 A4-sidor argumentation som inte har något med detaljplan eller bygglov att göra, det måste ju ändå läsas och utvärderas och processas. Låt oss ta en miljödomstol.
- Fasta kostnader, registrering, administration, lokaler
- Tid för handläggare
- Tid för domare
- Andra "overhead"-kostnader

Bara för att få en uppfattning, vad kan det kosta? Pratar vi 10,000 eller 100,000kr varje instans eller är det mer?
 
Redigerat:
Ingen som kan/vill spekulera i vad Länsstyrelsens, eller miljödomstolsutredningar vid bygglovsöverklaganden kostar skattebetalarna?
 
Nej, det är troligen dyrt. Demokrati är dyrt :)
 
Inte en förvaltningsdomstol men jag har ett exempel.

Förra året var jag vittne i en rättegång i tingsrätten. Det var en skadegörelse där någon hade slagit sönder en bil. Jag var det enda vittnet, således en mycket liten sak.

Jag räknade då lite på vad jag trodde det kostade. Vittne som ska inställa sig (mot liten ersättning), förlorad arbetsinkomst, tilltalad med förlorad arbetsinkomst, målsägande med förlorad arbetsinkomst. Utgår även reseersättning till berörda.

Åklagaren lägger säkert ned någon arbetsdag totalt, sen ordförande och 3 nämdemän som alla ska ha betalt. En notarie som för protokoll likaså.

Tillkommer lokalkostnader och höga administrationskostnader för allt runtikring.

Jag gissade då att det handlade om runt 100.000kr. Jag fick ersättning på 700kr och nån hundralapp för bilersättning. Jag gick miste om kanske 2.000kr efter ersättning i förlorad inkomst.

Då känns det lite bittert att målsäganden hade krävt 1.200kr i ersättning från den tilltalade för skadegörelsen.....

Grodgatan
 
Bra att du ställde upp!
 
Villa vista skrev:
Nej, det är troligen dyrt. Demokrati är dyrt :)
Demokrati och rättssamhälle är inte samma sak.
 
Vet att SKL har ett uppskattat/rekommenderat självkostnadspris för kommunala tjänstemän om ca 1200 kr/h. Har emellertid ingen aning om hur många timmar en handläggare behöver för ett överklagande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.