Hej

har precis byggt hus i Stockholms skärgård och vill börja ordna i trädgården.

gräsmattan är det som jag vill börja med men där har jag första hindret.

det är ren sand på så gott som hela tomten och svårt att få större jordmassor ut hit.

jag har en plan att lägga en markduk över sanden och sen täcka den med ca 5-10 cm planteringsjord och sen så gräs...

Någon som gjort det med samma förutsättningar?

vet att sand dränerar fukt fort som fan så kanske inte det bästa att så gräs på.

alla tips mottages tacksamt.
 
Vi har lagt 8-10cm matjord på sand (vilket hela tomten består av) och vältat denna och sått. Fungerar utmärkt även om efter ett tag mattan blir lite smågropig.
Sådde en plätt på 70-80m2 i höstas, grönt o fint idag efter 3 klippningar.
 
Nice. Ingen duk där alltså...
 
nä, bara sådan såtäckduk över gräsfröna så att dom gror snabbt och att inte fåglarna smaskar i sig allt.
Över tiden gör det inget om sanden o jorden blandas lite. Gräs trivs i sandig jord.
 
plus att allt ogräs måste bort först
 
Nimajneb - har du verkligen ren sand under? Jag skulle bli förvånad över om det gick att hålla igång en bra gräsmatta med 5cm matjord ovan ren sand, utan att att vattna alla varma veckor och gödsla varje månad.
 
Vad är det som är så konstigt med det? Här växer gräset igenom asfalten. Ger mig fan att du kan få skiten att växa på månen om du vill.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Liemannen skrev:
Vad är det som är så konstigt med det? Här växer gräset igenom asfalten. Ger mig fan att du kan få skiten att växa på månen om du vill.
Besök en gammal sandgrop och se hur mycket gräs det växer..
 
elpaco skrev:
Nimajneb - har du verkligen ren sand under? Jag skulle bli förvånad över om det gick att hålla igång en bra gräsmatta med 5cm matjord ovan ren sand, utan att att vattna alla varma veckor och gödsla varje månad.
Visst är mattan mer känslig för uttorkning och man får gödsla med halva mängden dubbelt så ofta. Men nog blir det en hygglig gräsmatta.

Sedan är det ju ganska lätt att gräva, man gräver nästan ut ett plinthål med bara händerna:D
 
S
Fungerar alldeles utmärkt, jag jämnade av tomten med 0-8 och matjord på det
 
Jo, som sagt, gräsmattejord är utblandad med sand ;)
Har sett tomter under dränering där rubbet är sand med bara ett lager jord på toppen för gräsmattan, tycks funka utmärkt.

Jag slängde "snabbt" ut 10cm jord på en hårdpackad "grusväg" och la gräsmatta på, det funkade fint också och höll ett gäng år innan det togs bort igen.
 
Har jobbat på en plantskola som ligger i ett f.d.sandtag. Efter ett antal år med bara röjning av slänterna är det gott om både gräs och skulle nog växa igen om det inte röjdes varje höst. Så det funkar säkert.
 
Jag tror markduken kan ställa till det. Annars växer ju gräs på det mesta, så länge rötterna när ned i lite fukt...
 
Är det bara sand på Sandhamn Tom ? :)
 
bobas skrev:
Besök en gammal sandgrop och se hur mycket gräs det växer..
Är uppväxt i stort sett bredvid en, och ja, även en sandgrop växer igen om du inte är där och gräver..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.