ja.. då har man haft larmet i ett par månader..
Har fungerat perfekt hittils, inga fellarm eller så.

Startade dagen med att larma på när jag åkte till jobbet.
När jag kommer hem ser jag att larmet varit strömlöst. säkringen har gått, detta har aldrig hänt förr. Det är en automatsäkring som strömförsörjer larm, utesiren och ett uttag på utsidan huset.

Återställde säkringen med funderingen om vad som kan ha hänt. Jag har inga stora förbrukare på denna säkring och detta har aldrig hänt förut.. Jag släppte det och åkte lite senare iväg... Sedan ringer mobilen.... "men vafaen det är ju mitt hemnr som ringer." Larmet har alltså gått..

När ja kommer till huset så tjuter det lagom irriterande, larmar av och ser att larmet är på "förlorad radiokommunikation" med givare X. hmm..

Hade detta hänt helt olika dagar så hade jag bara trott det var något tillfälligt fel, men eftersom det hände på samma dag kan jag inte släppa tanken att någon antagit att de skulle slå ut säkring/jfb till sirenen eftersom den satt ovanför uttaget och sedan åka dit senare på kvällen om ingen var hemma... eller något... Och eftersom strömmen var tillbaka nu på kvällen så försökte de istället störa ut radiosignalen till larmet (givarna)..

Förmodligen är det bara två väldigt knepiga fel som inträffade av en slump på samma dag, men man har ju svårt att släppa tanken ändå..

Vad tror ni? hur stor är risken att någon åker runt med störutrustning m.m.? Vad kan ha fått säkringen att gå?

Kan tillägga att huset ligger ganska så ensligt.. har dock grannar ca 200meter från huset som kan se huset, dock ej ingång.. Skall höra med dem imorgon om de sett något avvikande.

Larmlogg:

20.10. 06:41 Enhet på digital anslutning KodpanelPålarmning utan kod

20.10. 14:23 Centralenhet CentralenhetCentral utan ström

20.10. 14:51 Centralenhet CentralenhetFrånkopplad AC mer än 30 min.

20.10. 17:01 Kontroller 1 FjärrAvlarmning

20.10. 17:02 Centralenhet CentralenhetStröm till central OK

20.10. 17:02 Centralenhet CentralenhetAlla komponenters ström OK

20.10. 18:26 Kontroller 1 FjärrPålarmning

20.10. 20:19 Detektor 3 Förlorad kommunikation

20.10. 20:22 Centralenhet CentralenhetInga fel i systemet

20.10. 20:24 Telefon linje Meddelande sänt till TelNr.1

20.10. 20:24 Telefon linje Meddelande sänt till TelNr.2

20.10. 20:24 Telefon linje Meddelande sänt till TelNr.3

20.10. 20:27 Kontroller 1 FjärrLarm avstängt av användare

20.10. 20:27 Kontroller 1 FjärrAvlarmning
 
Det jag undrar är varför den inte sänder meddelande om nätavbrott? Sån information är ju rätt viktig.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Det jag undrar är varför den inte sänder meddelande om nätavbrott? Sån information är ju rätt viktig.

/Kent

Hörde med säljaren om det, den skall tydligen göra det när batteriet börjar bli dåligt.
 
Vissa transformatorer är känsliga ihop med jfb. Jag brukar montera dem innan jfb.
Hade din jfb brutit, eller att larmet på annat sätt förlorat AC försörjning borde larmet skickat rapport till larmcentral. Det är en ren programmerings sak att få den funktionen. M.a.o ska den rapportera långt före batteriet börjar bli dåligt.
 
bigWesly skrev:
Vissa transformatorer är känsliga ihop med jfb. Jag brukar montera dem innan jfb.
Hade din jfb brutit, eller att larmet på annat sätt förlorat AC försörjning borde larmet skickat rapport till larmcentral. Det är en ren programmerings sak att få den funktionen. M.a.o ska den rapportera långt före batteriet börjar bli dåligt.
Jo iof, men nu var det ju inte jfb som löste utan det var säkringen.. det är ju det jag tycker vad konstigt.. hade inte alls blivit lika förvånad om det var jfb som hade löst.
 
Vad är det för larm?

Verkar inte som om det hanterar strömavbrott speciellt bra...
 
Tomtebo skrev:
Vad är det för larm?

Verkar inte som om det hanterar strömavbrott speciellt bra...
Det är ett Jablotron

Dock varnar inte larmet på jobbet heller för strömavbrott.. (inte efter ett par timmar avbrott iaf) och det är något securitasinstallerat
 
Jag vet inte om jag är fördomsfull nu, men varför valde du ett larm från öststaterna?  ;)

Iofs ser bossen rätt bister ut.
dedek.jpg
 
Vilket jablotronlarm talar vi om? Antar att du inte har GSM sändare. Har själv JA63 med GSM sändare och om jag inte minns helt fel så lär jag få ett SMS då strömmen går (kaske var det endast efter 30 min SMS skickas).
Vad sa grannen, någon suspekt aktivitet? Vad har du mer som ligger på samma säkring? Sorry såg det nu.
 
Nuno skrev:
Vilket jablotronlarm talar vi om? Antar att du inte har GSM sändare. Har själv JA63 med GSM sändare och om jag inte minns helt fel så lär jag få ett SMS då strömmen går (kaske var det endast efter 30 min SMS skickas).
Vad sa grannen, någon suspekt aktivitet? Vad har du mer som ligger på samma säkring?
Kommer inte ihåg modellnamnet nu.
Jag har inte gsm-modul (än iaf), kan ju hända att det inte prioriteras lika högt när man måste ringa upp. Som sagt så ringer inte securitaslarmet på jobbet upp heller vis strömavbrott.

Vad jag har mer på säkringen hm.. det som är igång är ju larmet, sirenen till denna, antennförstärkare, router, modem, switch, iptelefoni (larmet ej kopplad på iptelefoni.. så det kan uteslutas att det var därför den ej ringde upp).. ja..  det är det jag har på den säkringen.. så någon överlast var det kappast tal om.. men gick gjorde den och har inte gått  igen iaf, så något fel lär det inte vara på prylarna som är inkopplade.

Ja just de ja.. grannen hade inte sett något så direkt, hade inte heller riktigt vågat gå till huset när det larma, dock hörde de inte larmet med en gång eftersom de kollade på tv...
 
Är det modellen med kodpanel inbyggd i centralenheten?
Kollade din larmlogg, känns konstigt att det tar 5 min från det att detektorn förlorar sin kommunikation tills det att larmet ringer upp dig (eller 2 min från det att centralenhet inte hittar något fel i systemet). Hur lång tid tar det i normalfallet vid triggning av en detektor tills det att larmet defakto ringer upp?
Har för mig att SMS damp ner inom 5 s efter det att detektorn triggades senast jag testade (telefonuppringning någon sekund senare).
 
Nuno skrev:
Är det modellen med kodpanel inbyggd i centralenheten?
Kollade din larmlogg, känns konstigt att det tar 5 min från det att detektorn förlorar sin kommunikation tills det att larmet ringer upp dig (eller 2 min från det att centralenhet inte hittar något fel i systemet). Hur lång tid tar det i normalfallet vid triggning av en detektor tills det att larmet defakto ringer upp?
Har för mig att SMS damp ner inom 5 s efter det att detektorn triggades senast jag testade (telefonuppringning någon sekund senare).
Den har knappar på centralenheten ja, använder dock en extern..
Normalt sett larmar den inte vid förlorad radiokommunikation (mycket som kan störa tillfälligt.) Det var jag som hade konfigurerat om att den skulle larma på det.

Har lyckats få larmet att gå av misstag då ringde det några sek efter att sirenen kört igång ::) har numera annulerat funktionen med radiokollen.
 
Jag använder mig inte heller av radioövervakningsfunktionen (finns mycket som stör inne i stan). Var det förlorad kommunikation eller var det störfunktionen som utlöste larmet? Jag vet att jag kan sätta att om radiokommunikationen tappas så rapporteras detta som en felindikation (inte ett larm, det går även att sätta att det larmar vid förlorad kom.). Radiojammningsfunktionen leder dock till omedelbart larm om den triggas.
Vet dock inte om jag får något SMS om jag skulle ha övervakningen på och det blir en felindikation (skall kolla upp detta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.