Jag har nu bestämt mig för att investera i en robotklippare inför sommaren men känner mig villrådig. Det verkar som om de som fick bäst i test i råd och röns test får sämre omdöme av användare på t.ex. prisjakt.

Min tomt är ca 450m2 gräsmatta och har inga lutningar, men däremot har den satt sig så den är rätt gropig på sina ställen. Jag har även tre odlingsbäddar med ca 80 cm mellan som jag förstår kan ställa till problem. Sen finns det 5 fruktträd och en drös bärbuskar. Vad bör jag tänka på när jag köper den och har ni några tips att ge? Måste man alltid gräva ner en begränsningskabel och vad är fördelen med det i så fall? Har en begränsad ekonomi så jag behöver kunna köpa den på avbetalning.

Tar tacksamt emot alla tips och råd :D
 
peternicklas
Kabel måste ner oavsett fabrikat. Landroid M 2.0 ger dig mest för pengarna. Clas Ohlson har den till bra peng.
 
  • Gilla
sapel
  • Laddar…
Jag går i samma tankar, funderar mellan Landroid M och Gardena R40 eller R70.
 
  • Gilla
sapel
  • Laddar…
Den tveklöst bästa är Vikings nya robotklippare, har den själv.
Några fördelar:
-Oerhört snabb, känner av höjd på gräs och anpassar själv
- Säker, hela chassit hänger i fjädrar som vid minsta beröring stänger av kniven
- EN RIKTIG GRÄSKLIPPARKNIV!!! Inga rakblad som i princip alla andra.
- smart kabel, den kommunicerar endast med stationen och den kabeln, vilket andra klippare inte gör, har grannen ett annat fabrikat längs tomtgränsen och du också en, så kan de störa varandra.


Minus : Kanske något dyr prislapp, men det var det värt!

Dessutom säljs den av fackhandlare som kan grejerna! Inget byggvaruhus som inte kan ett skit och inte har någon service eller reparation om något händer.

Den fick även bäst i test av råd och rön nyligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zonen
  • Laddar…
Viking är säkert bra, vad fick du betala för den?

- smart kabel, den kommunicerar endast med stationen och den kabeln, vilket andra klippare inte gör, har grannen ett annat fabrikat längs tomtgränsen och du också en, så kan de störa varandra
Låter som säljsnack. Med några undantag så är det få problem idag.
Men jag är nyfiken, hur funkar detta till skillnad från andra?

Dessutom säljs den av fackhandlare som kan grejerna! Inget byggvaruhus som inte kan ett skit och inte har någon service eller reparation om något händer.
Tja, den är ju ny på marknaden, så oavsett fackhandel så lär ju erfarenheterna inte vara så stora.

En av mina klippare köpte jag på klädkällaren, gbg trakten, gratisservicen gjordes med gratis frakt, vinterlagring hos importör och när den kom tillbaka så var mjukvaran uppgraderad, sensorer utbytta och det satt på nya knivar.
Så att säljaren inte säljer Jonsered åkgräsklippare betyder inte allt.

Det finns en tråd om Viking, där detta står:
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/219409-viking-imow-mi-632-mi-632p-2.html#post1981649
Och om jag tolkar inlägg #26 så har inte ÅF'en löst det ännu iaf.
Det länkade inlägget är väl det första som indikerar strul med den här klipparen,
så vi får väl snart en bild av hur servicen fungerar.
 
Vickar68 skrev:
Den tveklöst bästa är Vikings nya robotklippare, har den själv.
Några fördelar:
-Oerhört snabb, känner av höjd på gräs och anpassar själv
Vad betyder det egentligen att den känner av höjden på gräset och anpassar sig?
För mig låter det bara dumt - jag vill själv bestämma hur långt gräset skall vara.
 
peternicklas
Vickar68 skrev:
Den tveklöst bästa är Vikings nya robotklippare, har den själv.
Några fördelar:
-Oerhört snabb, känner av höjd på gräs och anpassar själv
- Säker, hela chassit hänger i fjädrar som vid minsta beröring stänger av kniven
- EN RIKTIG GRÄSKLIPPARKNIV!!! Inga rakblad som i princip alla andra.
- smart kabel, den kommunicerar endast med stationen och den kabeln, vilket andra klippare inte gör, har grannen ett annat fabrikat längs tomtgränsen och du också en, så kan de störa varandra.


Minus : Kanske något dyr prislapp, men det var det värt!

Dessutom säljs den av fackhandlare som kan grejerna! Inget byggvaruhus som inte kan ett skit och inte har någon service eller reparation om något händer.

Den fick även bäst i test av råd och rön nyligen.
Ny klippare, samma problem som med Bosch? Ryser bara av tanken.
 
sblixten skrev:
Vad betyder det egentligen att den känner av höjden på gräset och anpassar sig?
För mig låter det bara dumt - jag vill själv bestämma hur långt gräset skall vara.
Förmodligen gör den som många andra, den saktar in om klipp kniven går trögt, dvs om det är högt gräs.
 
Vickar68 skrev:
-Oerhört snabb, känner av höjd på gräs och anpassar själv
Om gräset blir "för högt" så att den måste anpassa sig så klipper den för sällan.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
I princip så skulle de klippare som vet ungefär var de är, dvs de med GPS eller Bosch, kunna anpassa klippningen en aning. Ex. lägga märke till att gräset växer så det knakar på framsidan men betydligt långsammare på baksidan av huset, och därmed börja köra oftare på framsidan. Har för mig att det är någon HQ modell som har det, eller fantiserar jag nu?

I det här fallet gissar jag att det handlar om någon form av spiralkörning när den träffar på lite hårdare motstånd, dvs mer eller mindre en standardfunktion.
 
Gimbal skrev:
Har för mig att det är någon HQ modell som har det, eller fantiserar jag nu?
Automower 320 och 330 har nåt som kallas vädertimer, jag vet inte exakt hur det fungerar men antagligen känner den av motståndet i klippdisken och anpassar hur mycket tid den spenderar på gräsmattan.
 
Låter intressant med en "Bäst-i-test" men plånboken tillåter inte en alltför dyr klippare. Funderar starkt på en Landroid M 2.0 som fick bra betyg i samma test fast i budget-klassen. Dessutom så säljs den av Clas Ohlson som har 15% rabatt på allt idag om man är med i deras Club (vilket är gratis). Då blir den ännu billigare :)
 
sapel skrev:
Låter intressant med en "Bäst-i-test" men plånboken tillåter inte en alltför dyr klippare. Funderar starkt på en Landroid M 2.0 som fick bra betyg i samma test fast i budget-klassen. Dessutom så säljs den av Clas Ohlson som har 15% rabatt på allt idag om man är med i deras Club (vilket är gratis). Då blir den ännu billigare :)
Måste tipsa om att vissa butiker har Gardena R70Li för 8999. Åså 15 % på det idag vilket ger 7600.
 
  • Gilla
sapel
  • Laddar…
Borde man inte kunna gå till Bauhaus och använda deras lägstaprisgaranti därutöver?
 
agehall skrev:
Borde man inte kunna gå till Bauhaus och använda deras lägstaprisgaranti därutöver?
Hade nog funkat om de inte reserverat sig med "gäller inte varor som konkurrenter säljer som begränsat antal". Claes har inte R70 kvar i sortimentet och den hamnar nog därför i den kategorin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.