Hej,

Som rubriken lyder; Hur långt "utanför" regelramen skall frisen sticka ut?
Jag ska avslutningsvis sätta täckbrädor på kanterna eftersom altanen hamnar 30cm ovan mark...

Ska jag tänka att jag går ut 28mm då, eftersom det är tjockleken på trallen som sedan blir täckskivor - eller ska det hamna ännu längre ut?

Hoppas ni förstår hur jag menar...

Vol
 
  • Gilla
salarvalinia och 1 till
  • Laddar…
Skicka ut frisen 40-45 mm utan för reglarna. När du sen satt den stående trallbrädan på 28mm får du ett utstick på 12-17mm. Det blir snyggast så och dessutom tar överhänget bort fel om man inte fått reglarna exakt rakt.
 
  • Gilla
jool2378 och 3 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Skicka ut frisen 40-45 mm utan för reglarna. När du sen satt den stående trallbrädan på 28mm får du ett utstick på 12-17mm. Det blir snyggast så och dessutom tar överhänget bort fel om man inte fått reglarna exakt rakt.
Tack verktygsgurun.

Då kommer såklart nästa fundering.... Eftersom jag kommer förankra stolpar (för ett ribbstaket) på INSDAN av regelramen (för det är väl så man ska göra?) innebär det att staketet kommer hamna en "bit in" på altanen när den sedan blir klar.... Kommer inte det då se konstigt ut?
 
Och vidare, antar jag att det enklaste är att man börjar lägga frisen - INNAN man lägger trallen?
 
Volatyle skrev:
Och vidare, antar jag att det enklaste är att man börjar lägga frisen - INNAN man lägger trallen?
Jag lägger trallen först samt gör dem för långa. Sen mäter man var man vill ha frisen och snörslå eller ritar och sågar av med sänksåg/cirkelsåg. Använd gul eller vit krita om du snörslår. Blå/röd krita ger fula streck som knappt försvinner.
 
  • Gilla
cireh75
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Tack verktygsgurun.

Då kommer såklart nästa fundering.... Eftersom jag kommer förankra stolpar (för ett ribbstaket) på INSDAN av regelramen (för det är väl så man ska göra?) innebär det att staketet kommer hamna en "bit in" på altanen när den sedan blir klar.... Kommer inte det då se konstigt ut?
Stolparna kan man göra av två reglar som man förskjuter alternativt att man sågar ur en 90 stolpe till hälften. Då hamnar halva stolpen på bärlinan och halva på baksidan av bärlinan.
Ser bra ut på det sättet.
 
OK. Då är jag med...
Men.. Jag är fortfarande lite förvirrad över en sak... Det kanske finns ett enkelt svar - men;

Om jag kapar trallen en bit "innanför" sista ram-regeln, där jag sedan ska lägga frisen - då hamnar ju dessa trall-ändar "i luften" eller vad man ska säga... Det vill man väl undvika?
 
  • Gilla
Smartskalle
  • Laddar…
Volatyle skrev:
OK. Då är jag med...
Men.. Jag är fortfarande lite förvirrad över en sak... Det kanske finns ett enkelt svar - men;

Om jag kapar trallen en bit "innanför" sista ram-regeln, där jag sedan ska lägga frisen - då hamnar ju dessa trall-ändar "i luften" eller vad man ska säga... Det vill man väl undvika?
Dubbla reglar i ytterkant så att trallen samt frisen hamnar 50/50 på den extra regeln. Brukar bli att man får ha 10-20mm mellan de dubbla reglarna för att både trall och fris skall ha bra upplag.
 
Du behöver ha dubbla reglar där.
 
  • Gilla
Smartskalle
  • Laddar…
Ahh, såklart... Kan jag välja en lite "svagare" regel den näst sista då? Eller behöver den ha identiskt dimension som alla övriga reglar?
 
  • Gilla
19mp77
  • Laddar…
Jag förankrade stolparna för ribborna från utsidan, till hälften. 2 skruvlimmade 45*95, den yttre går på utsidan ramen, den inre kapad i jämnhöjd med ramen. Kjolen går mellan stolparna, stolparna sticker utanför frisen som har ett överhäng på ca 10mm utanför kjolen.

Bild från insidan under bygget. Svårt att beskriva i ord, skall knäppa ngn bild på utsidan senare idag.

IMG_0450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Volatyle skrev:
Ahh, såklart... Kan jag välja en lite "svagare" regel den näst sista då? Eller behöver den ha identiskt dimension som alla övriga reglar?
Jag hade en enkel 45'a mellan fris och trall. Kapade trallen lite drygt mitt på vilket fortfarande gav 15mm stöd under frisen. Frisen skruvades inte i den i alla fall utan i de tvärgående reglarna.

IMG_0340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Jag förankrade stolparna för ribborna från utsidan, till hälften. 2 skruvlimmade 45*95, den yttre går på utsidan ramen, den inre kapad i jämnhöjd med ramen. Kjolen går mellan stolparna, stolparna sticker utanför frisen som har ett överhäng på ca 10mm utanför kjolen.

Bild från insidan under bygget. Svårt att beskriva i ord, skall knäppa ngn bild på utsidan senare idag.

[bild]
Riktigt snyggt - tar gärna fler bilder på det - speciellt hur det ser ut på andra sidan.
Innebär detta då att du alltså la både trall och fris INNAN du satte stolpar?

Vol
 
Hittade en bild från utsidan med ...
Kjolen går mellan stolparna, tyckte det gav mer liv jämfört med att ha en hel kjol hela vägen.
Skruvade fast en bräda på baksidan av stolparna som kjolbrädorna är skruvade i. Du ser även frisens utstick utanför kjolen.

Altan-utsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Volatyle skrev:
Riktigt snyggt - tar gärna fler bilder på det - speciellt hur det ser ut på andra sidan.
Innebär detta då att du alltså la både trall och fris INNAN du satte stolpar?

Vol
Trall - stolpar - fris. Yttersta frisbrädan kan inte sättas före stolpar då den jackas ut efter stolparnas placering då änden på stolparnas insida ligger mot ramen och inte mot trallen.
 
  • Gilla
Händighemma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.