Jag tänkte nämligen bygga nästa solfångare i plåtprofiler för att få ner vikten. Sist byggde jag med 2" reglar och plywood och den är tung som ett as. Då ska jag satsa mer på detaljerna eftersom första var mer ett prova på projekt. Har du någon budget på bygget?
 
Saffady skrev:
Jag tänkte nämligen bygga nästa solfångare i plåtprofiler för att få ner vikten. Sist byggde jag med 2" reglar och plywood och den är tung som ett as. Då ska jag satsa mer på detaljerna eftersom första var mer ett prova på projekt. Har du någon budget på bygget?
Bra ide att testa lite och se om teorierna håller! :) Jag hade samma ide, dvs att provbygga efter konsterns alla regler, och den köra mig vartefter.
Har starka funderingar på att även bygga en större, fristående, panel till "boningshuset". :)

Total byggkostnad inkl allt har varit ca 3000:- så här långt! Kommer nog att öka lite då jag funderar på att byta ut takplasten mot riktig plexi.
 
  • Gilla
Ander s
  • Laddar…
Vad har ni för avstånd mellan plasten och plåten? Är det samma veckning på plåten och plasten? För om det är det så smiter ju plasten in i plåten och då blir det ju inte plats för någon luft /Börje
 
Börje 51 skrev:
Vad har ni för avstånd mellan plasten och plåten? Är det samma veckning på plåten och plasten? För om det är det så smiter ju plasten in i plåten och då blir det ju inte plats för någon luft /Börje
Takskivorna monteras inte dikt an på varandra utan med luftspalt, i mitt fall ca. 5cm vilket kanske är aningen mycket.

Kolla denna länk för lite exempel på konstruktioner i genomskärning. Har inte läst texten utan syftar på bilderna.

http://solenergins.egetforum.se/vilken-typ-av-luftsolfangare-ar-effektivast-t147.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Ror-mok och 2 till
  • Laddar…
Saffady skrev:
Takskivorna monteras inte dikt an på varandra utan med luftspalt, i mitt fall ca. 5cm vilket kanske är aningen mycket.

Kolla denna länk för lite exempel på konstruktioner i genomskärning. Har inte läst texten utan syftar på bilderna.

[länk]
Enligt alla teoretiska uträkningar kombinerat med praktiska expriment, så ska mellanrummet mellan den yttre glasskivan och absorbatorn ej överstiga 5cm, för då minskar effektiviten. Jag har "förskjutit" plasten och plåten, just för att förhindra att plasten ska "sugas in" mot plåten för mycket....

Inbillar mig att effektiviteten skulle öka väsentligt om man istället för klar "korrugerad" plast använder isolerglas eller plexi istället, så det blir nästa förbättring för mig.
Glasrutorna i ett par inlägg ovan skulle vara perfekta att bygga sol-fångare med!
 
Vill bara skriva att det var intressanta inlägg och vill redan börja skapa. Men hustrun säger att jag ska ta trädgården istället:@
 
  • Gilla
plutoorjan och 1 till
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Enligt alla teoretiska uträkningar kombinerat med praktiska expriment, så ska mellanrummet mellan den yttre glasskivan och absorbatorn ej överstiga 5cm, för då minskar effektiviten. Jag har "förskjutit" plasten och plåten, just för att förhindra att plasten ska "sugas in" mot plåten för mycket....

Inbillar mig att effektiviteten skulle öka väsentligt om man istället för klar "korrugerad" plast använder isolerglas eller plexi istället, så det blir nästa förbättring för mig.
Glasrutorna i ett par inlägg ovan skulle vara perfekta att bygga sol-fångare med!
Stämmer säkert. Att du förskjutit, menar du då toppar mot dalar? Men nog ska man väl ha luftspalt mellan plast och plåt? Om plåten har kontakt med plasten kyls den ju av. Att mitt mellanrum blev så stort var för att jag räknade lite fel på virkesdimensioner till ramen och sen blev det vad det blev när jag kröp runt på garagegolvet. Skulle inte blivit mer än 10-20mm. Hade inte "forskat" alltför mycket heller utan byggde på känn.
 
slurppe99 skrev:
Vill bara skriva att det var intressanta inlägg och vill redan börja skapa. Men hustrun säger att jag ska ta trädgården istället:@
Men solfångaren är ju i trädgården. Precis som allt annat i trädgården krävs ju bara "lite" förarbete innan den hamnar där :)
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Saffady skrev:
Stämmer säkert. Att du förskjutit, menar du då toppar mot dalar? Men nog ska man väl ha luftspalt mellan plast och plåt? Om plåten har kontakt med plasten kyls den ju av. Att mitt mellanrum blev så stort var för att jag räknade lite fel på virkesdimensioner till ramen och sen blev det vad det blev när jag kröp runt på garagegolvet. Skulle inte blivit mer än 10-20mm. Hade inte "forskat" alltför mycket heller utan byggde på känn.
Hmm.. Du har en bra poäng där!
jag har ju som sagt var förskjutit så att det blir "Toppar mot dalar", och även om avståndet är tillräckligt stort för att inte hela skivan ska "sugas in" mot plåten så ligger den absolut emot på vissa områden.
Jag har rätt bra koll på "max/min"-temperaturerna, både innuti och vid utblåset, så jag ska nog pröva att plugga "utsugningshålet" för att undvika att plasten & plåten sugs in mot varandra. Då blir det ju följdaktigen ett stillastående luftlager istället mellan plas/plåt, och tanken var ju då att se om det påverkar temperaturerna något!
 
slurppe99 skrev:
Vill bara skriva att det var intressanta inlägg och vill redan börja skapa. Men hustrun säger att jag ska ta trädgården istället:@
Känner igen det där! :)

Jag byggde min panel så att jag kunde dra nytta av vårsolen, och det har fungerat över förväntan!

Din plan kan ju istället vara att bygga den under sommaren, för att sedan njuta av gratis tillskottsvärme lagom till höstsolen! Det är lite som min inglasade altan!
Man uppskattar den och Solfångaren under tidig vår och sen höst!

Ser framemot att slippa slå på värmepumpen i garaget under senhösten, bara för att få upp temperaturen till 7-9grader. Det hoppas jag att solfångaren ska klara, även långt in på våra milda vintrar....
 
Redigerat:
Hur kommer det bli i sommar? Om du har 70grader in nu så är det väl stor risk att du får för höga temperaturer på sommaren?
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur kommer det bli i sommar? Om du har 70grader in nu så är det väl stor risk att du får för höga temperaturer på sommaren?
Vet inte riktigt hur det kommer att bli faktiskt.
När det har varit som varmast nu i vår så gassar solen något oerhört, så jag är lite tveksam till om det verkligen kommer att bli så mycket värmare än så i utblåset. Fläkten trycker på så pass mycket luft så det kyls av ganska effektivt, men det kommer att bli rätt varmt i garaget, helt klart.
Om fläkten fortsätter att som nu gå på "automatik" så kommer det bara att bli varmare och varmare i garaget, så man får nog slå av varmen helt under de soligaste veckorna.

Som varmast har det varit 23grader i garaget framåt kvällen, men senaste veckan så har det varit igenmulet och kallt som fan. Har ju "realtids"-mätning av temperaturen i garaget och senaste veckan har tempen rasat drastiskt från dag till dag, eftersom solen knappt visat sig.

Bilden visar den senaste veckan utveckling.
11.4º just nu med en utetemp på endast +4º klockan 10.20. :(
På bilden ser man också tydligt att i förrgår (5/5) så visade sig solen och då steg temperaturen direkt.
bild.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Risken är väl att det blir jäkligt varmt i lådan om du slår av fläkten
 
Andreas_Hansson skrev:
Risken är väl att det blir jäkligt varmt i lådan om du slår av fläkten
De skulle väl inte spela någon roll? Men annars lär det gå att bygga nåt relä som vi över 25c innetemperatur så ska en öppna en ventlucka eller liknande. Ser det som ett litet problem.
Det ska bli spännande och se vad för temperatur du får under vintern :)
 
  • Gilla
LuXoN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.