Panelen behöver åtgärdas. Vi kommer byta allt, för i dagsläget är mycket dåligt och vi vet ej vad det är för färg i de olika lagren (varav en del flagar, gissningsvis för att det är olika sorters färg som använts... ). Skrapa allt trärent och sedan ändå behöva byta 40-60% är inte värt jobbet.
Kåken är från -73, suterräng. Idag bröt jag bort några brädor för att se hur man byggt och detta är resultatet:
Det är i hörnet på nersidan, därav betongen. Konstruktionen verkar alltså vara (utifrån och in):
Panel-nån slags läkt horisontellt-träfiberskiva-isolering-plast-gipsskiva.
Är träfiberskivan sk tretex?
Det finns alltså ingen vertikal luftspalt. Inte heller någon papp, väv eller annat för att täta mot vind. Är det träfiberskivans uppgift?
När jag nu ska byta panel, ska vi ändra konstruktionen så att vi inför en luftspalt vertikalt och ska vi sätta papp, duk eller vad man nu har nuförtiden? Det skulle ju inte skada med lite bättre energisnålhet än 1973, då elen till de direktverkande elementen var närapå gratis. Vi kommer för övrigt sannolikt att byta till en oljelasyr istället för vanlig färg, om det nu kan spela någon roll.
Kåken är från -73, suterräng. Idag bröt jag bort några brädor för att se hur man byggt och detta är resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i hörnet på nersidan, därav betongen. Konstruktionen verkar alltså vara (utifrån och in):
Panel-nån slags läkt horisontellt-träfiberskiva-isolering-plast-gipsskiva.
Är träfiberskivan sk tretex?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns alltså ingen vertikal luftspalt. Inte heller någon papp, väv eller annat för att täta mot vind. Är det träfiberskivans uppgift?
När jag nu ska byta panel, ska vi ändra konstruktionen så att vi inför en luftspalt vertikalt och ska vi sätta papp, duk eller vad man nu har nuförtiden? Det skulle ju inte skada med lite bättre energisnålhet än 1973, då elen till de direktverkande elementen var närapå gratis. Vi kommer för övrigt sannolikt att byta till en oljelasyr istället för vanlig färg, om det nu kan spela någon roll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ändå ska ned med hela fasaden kanske det är värt att i samma veva plocka ned asfaltboarden också, spika liggande 45x45, isolera mellan reglarna, sätta en ny vindskiva (typ västkustskiva) och sedan läkt/panel på detta?
Fast det kanske är en onödig kostnad som inte ger tillräcklig utdelning? Hur står sig egentligen asfa/asfaltboard som som har 30-40år på nacken, inga problem om allt är intakt eller bör det åtgärdas om man ändå har fasaden öppen?
Har själv ett souterränghus från 70-tal, dock 6år yngre än ditt men verkar skilja lite i uppbyggnaden av ytterväggarna, se sektionssnitt i bilden nedan:
Fast det kanske är en onödig kostnad som inte ger tillräcklig utdelning? Hur står sig egentligen asfa/asfaltboard som som har 30-40år på nacken, inga problem om allt är intakt eller bör det åtgärdas om man ändå har fasaden öppen?
Har själv ett souterränghus från 70-tal, dock 6år yngre än ditt men verkar skilja lite i uppbyggnaden av ytterväggarna, se sektionssnitt i bilden nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tyvärr inte två lager. Det är vad jag tror kallas stenvallspanel, så det finns inget direkt mellanrum.Demmpa skrev:
Platt tak ==> inget takutsprång, så tilläggsisolering är uteslutet.ancientacid skrev:Om du ändå ska ned med hela fasaden kanske det är värt att i samma veva plocka ned asfaltboarden också, spika liggande 45x45, isolera mellan reglarna, sätta en ny vindskiva (typ västkustskiva) och sedan läkt/panel på detta?
Fast det kanske är en onödig kostnad som inte ger tillräcklig utdelning? Hur står sig egentligen asfa/asfaltboard som som har 30-40år på nacken, inga problem om allt är intakt eller bör det åtgärdas om man ändå har fasaden öppen?
Har själv ett souterränghus från 70-tal, dock 6år yngre än ditt men verkar skilja lite i uppbyggnaden av ytterväggarna, se sektionssnitt i bilden nedan:
[bild]
Din kåk är byggd efter energikrisen, vilket gör att du har oceaner av isolering jämfört med mig. Har ingen siffra ännu men skulle vara förvånad om det är mer än 90 mm i mina väggar.
Bump! Är det dumt att ändra i konstruktionen? Att ta bort boarden och sätta vindtät duk/papp eller vad man nu gör i modern tid, samt skapa en luftspalt. Kan det skapa problem?
Alla paneler släpper igenom lite luft i springor. Om asfaboarden och spikreglarna är ok så har det fungerat på ditt hus också.
Sedan tror jag att den mesta panelen idag är spårad på baksidan, vilket ger extra luftning.
Om allt utom nederdelen på panelen är i gott skick så hade jag inte gjort annat än bytt panel.
Sedan tror jag att den mesta panelen idag är spårad på baksidan, vilket ger extra luftning.
Om allt utom nederdelen på panelen är i gott skick så hade jag inte gjort annat än bytt panel.
If it ain't broke, then don't try to fix it!
Ni har en poäng där. Kanske bättre att låta kåken fortsätta vara otät så man inte skapar nya fuktproblem. Känns ju billigare och enklare också.
Tack för input, gott folk!
Ni har en poäng där. Kanske bättre att låta kåken fortsätta vara otät så man inte skapar nya fuktproblem. Känns ju billigare och enklare också.
Tack för input, gott folk!
Liknande trådar
-
Byta termostatvred på radiator: funkar andra modeller med samma gänga?
Värme allmänt -
Byta enstaka panelbrädor
Fasad -
Forum för att byta hus? (Dvs köpa/sälja varandras hus)
Köpa & Sälja hus -
Byta ut fuktskadat badrumsskåp - tips på andra material än trä?
Badrum -
Byta vindskiva, virke, andra åtgärder?
Tak & Vind