Har köpt rullskenor som tål 45 kg och är tänkt att hålla lådor som jag ska bygga själv i måtten ca 90x90 cm, funderar på vilket material jag ska göra dem i och hur vinklarna ska sammanfogas.

Tanken är 10 mm MDF som skruvas limmas och pluggas i vinklarna. Eventuellt är tanken att göra en mellanvägg i mitten för jag kommer ändå ha avdelare i lådorna.

Några idéer eller tankar kring detta?
Allt välkomnas då jag inte gör sånt här varje vecka.
 
Vet ju inte vad du ska ha i lådorna men med 45 kg så känns 10 mm MDF lite klent.
MDF kräver nog att du gör klossar i hörnen för enbart skruva i kanten går nästan inte.

Mitt förstaval till lådor i den storleken är 12 mm plywood.

protte
 
Ett annat alternativ är hobbyskivor, dvs stavlimmad furu. Minns inte om de är 16 el 19 mm, men det är ett tacksamt material att bygg med. Finns på Byggmax mfl ställen.

Botten gör du av plywood!
 
Ellagård skrev:
Ett annat alternativ är hobbyskivor, dvs stavlimmad furu. Minns inte om de är 16 el 19 mm, men det är ett tacksamt material att bygg med. Finns på Byggmax mfl ställen.

Botten gör du av plywood!
Brukar vara 18 mm :)
 
Tanken är nog kläder primärt men de blir ju rätt stora så tog några beslag som tålde lite vikt, vet ju inte om grabben får för sig att klättra på dem eller nåt.
Plywood som botten alltså. Inte risk att kläder och bös fastar i det? Räcker kanske att måla botten bara?
 
När jag byggde lådor att ha under sängen så slipade jag bara, 220-papper på excentern. Körde 7mm i botten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.